Wat kan, of wat mag, en wat slim is, zijn soms verschillende dingen.
In Duitsland, net zoals in zowat de rest van Europa en Rusland, zijn de regels als volgt :
- met een bromfiets mag je overal rijden op de openbare weg behalve op snelwegen en autowegen
- Je mag NIET op het fietspad met je bromfiets tenzij, zoals in Duitsland, dit specifiek staat aangegeven door middel van dit bord :

Verkehrszeichen "Mofas frei" VZ 1022-11Dit bord betekent dat je met je bromfiets op het fietspad MAG rijden, maar het hoeft niet, het is niet verplicht. Mijn ervaring leert dat deze borden voornamelijk langs de grens met Nederland te vinden zijn. Hoe oostelijker je gaat, hoe minder je deze ziet.
De fietspaden in Duitsland, en de meeste andere landen, zijn smaller dan bij ons en aangezien Duitsers en anderen heel goed kunnen rijden, voel ik mij persoonlijk veiliger op de openbare weg dan op het fietspad aangezien het overige verkeer heel goed rekening met je houdt.
Voor de rest zijn er over het algemeen geen aparte bromfietsregels zoals in Nederland en in Vlaanderen (dat zijn de uitzonderingen op de rest van Europa) en gelden dezelfde regels voor bromfietsen als voor motoren. Je dient je dus ook als een lichte motorfiets te gedragen.
Sinds de harmonisatie van de verkeerswetgevingen in Europa in 2013 zijn de regels bijna overal hetzelfde.
Mits niet op snelwegen of autowegen, of het slim is om ergens te gaan rijden en wellicht bepaalde risico's te nemen, zelfs als het wettelijk is toegestaan, blijft natuurlijk altijd een persoonljke keuze. Maar dat geldt overal, ook in Nederland.