Rijden in het donker ?

Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder

Rijden in het donker ?

Bericht#1 » 10 nov 2025, 16:45

Vanwege bepaalde verplichtingen moest ik afgelopen weekend in de nacht van zaterdag op zondag naar Alphen. Dat is Alphen aan den Rijn, niet die andere. Er zijn er geloof ik nog twee. Dat is niet zo heel ver bij mij vandaan gelukkig en toen ik om 03:20 uur vertrok, was ik er dan ook net even voor 4 uur, langzaam rijdend en genietend van de nachtlucht. Dwars door de polder heen over verlaten en stikdonkere boerenweggetjes heeft dan mijn voorkeur. Warm was het niet maar het regende ook niet en er stond weinig wind dus het was heel goed te doen met een trui, een jas en motorhandschoenen.

We weten ook allemaal: we hebben het niet koud zolang we rijden.... maar zodra we eenmaal stilstaan...

En dan rij je door de stille nacht (zelden ook nog eens Heilige Nacht) en zoals jij ook weet, heb je dan ruim de tijd en mogelijkheid om over dingen na te denken. Dat doe ik dan ook. Lang, diep en intensief. Soms zijn de gesprekken die je hebt met jezelf, de meest interessante. Vooral als je dan ook nog eens, letterlijk, afhankelijk van hoe rustig het is op de weg, alleen bent met je gedachten....

Afbeelding

Impressie.

Opeens realiseerde ik me dan ook, op de terugweg naar huis: eigenlijk vind ik het heel fijn om 's nachts te rijden. Ik bedoel, zolang het niet regent en niet al te koud is (onder de 12 graden celsius rij ik liever geen langere stukken), is het eigenlijk best wel fijn. Goed, het is dan wel donker en je ziet misschien minder, maar aan de andere kant is het ook een heel stuk rustiger.

Bovendien hou ik ook nog eens van fotografie. Vandaag de dag doe ik er minder aan dan vroeger (mogelijk ben ik nog een van de weinigen die albums vol negatieven heeft) en de camera in mijn huidige mobiel is verre van goed, net genoeg voor simpele plaatjes, maar ik heb mijn (soms professionele) cursussen gedaan in binnen- en buitenland en ik heb zelfs een aantal professionele opdrachten gedaan als freelancer. The Light Fantastic, of Lux Aeterna, heeft mij altijd gefascineerd.

En 's nachts..... ziet de wereld er heel anders uit dan overdag. Dezelfde weg, dezelfde stad, hetzelfde bos, dezelfde weilanden.... niet te vergelijken. Helaas is zelfs de beste camera niet zo gevoelig en goed als het menselijk oog dus wat jij ziet, kun je nooit goed vastleggen, vooral niet 's nachts, maar toch..... De foto's vervagen, de herinneringen blijven.

Afbeelding

Expressie.

En dus, ondanks de duisternis en mogelijk frissere rijomstandigheden, is rijden in het donker voor mij totaal geen probleem. En dan dus niet in slecht of donker weer maar echt 's nachts.

Hoort wie bromt daar kind'ren...

Ik vind het zelfs heel erg leuk, spannend en vaak uitdagend, al kan het dus ook gevaarlijker zijn, alhoewel dan weer niet vanwege het verkeer, en ook dat weer bijdraagt aan het avontuur.

Zo miste ik in de buurt van Lelystad in het holst van de nacht een keer bijna een slagboom die dwars over de weg zat. Die zou je ook helemaal niet verwachten op een lange, doorlopende en verlaten dijkweg naast het IJsselmeer. Pas op het laatste moment ging ik vol in de remmen en kwam ik op 10 centimeter afstand pas tot stilstand. Ook dat was.... spannend....

Bijna was ik er niet meer geweest. Kijk niet zo teleurgesteld.

Afbeelding

Depressie.

Aan de andere kant was mijn beste en langste nachtrit de perfecte afsluiting van een (helaas veel te) korte scootervakantie die ik had samen met @thomas. 's Ochtends om 9 uur vertrokken we samen uit Bonn, gingen nog even buurten in Remagen (dat vonden we geen brug te ver) en sloegen toen rechtsaf (voor de kijkers: links) naar Altenahr voor de lunch. Dat was uiteraard nog voordat alles is weggevaagd door de overstromingen. Daarna gingen we elk onsch eigensch weegsch, hij terug naar het zuiden naar Ludwigshafen, en ik noord-west richting Venlo en daarna hopelijk naar Leiden.

Nou, Venlo was geen succes..... Waar ik mocht rijden of niet, of welke kant ik in 's hemelsnaam op moest, ondanks de GPS, was mij niet duidelijk. Heel erg verwarrend en onduidelijk dus na veel frustratie draaide ik de neus van mijn stalen ros de andere kant op en ging weer terug naar Duitsland, daar waar wij ons zuhause voelen tenslotte, in de richting van Wachtendonk, het eerste grotere gehucht in de Heimat. Van daar uit dan helemaal langs de grens naar het noorden naar Kleef, alwaar ik gedineerd heb in het bekende restaurant aldaar waar de Zwaan met haar voetjes in het water staat, en toen via Arnheim door de lange holle nacht naar huis alwaar ik rond half 5 's ochtends aankwam, met de intentie om toen nog even mijn vrouw flink lastig te vallen, al wilde die daar toen op dat moment echt niets van weten. Echt helemaal niet dus. Aldus geschiedde niet. Maar alles bij elkaar dus geschat ruim 19 uur onderweg en, voor zover ik mij kan herinneren, 473 kilometer in een dag (en nacht), mijn persoonlijke record.

En ik was niet eens moe. En ik had het ook niet koud. Zie hierboven.

Maar dat, lieve kijkbuiskinderen, is een verhaal voor een andere keer, een verhaal dat ik tot nu toe nog nooit heb verteld..... iemand interesse om het te horen (en zien) ?

In ieder geval was dat slechts een voorbeeld van een epische reis waarvan een groot deel ook nog eens dwars door de nacht was. En ja, ik heb toen onderweg ook nog veel foto's gemaakt.... en aparte avonturen beleefd. 's Nachts ja.

En jij? Wat vind jij? Rij je graag 's nachts, of niet, en waarom ?
7 x

thomas
STN Deutschland

Re: Rijden in het donker ?

Bericht#2 » 10 nov 2025, 17:04

I enjoyed many rides with you in the night :thumbsup:. But not so much the sudden bollards on the Dutch fietspads.
If weather and visibility is good, no traffic, enough time and not very far to go, then it's a nice adventure, even with some fog.
But honestly I frequently use the highway as that needs much less effort, just cruise behind a truck with 80kph.
On at least 2 days I will leave Graz after 4pm, so more than 700km to ride in the dark.
2 x
Afbeelding

Amendoim

Bericht#3 » 10 nov 2025, 17:15

@thomas Ja, ik kan me die keer herinneren toen we terug kwamen van een Jaarmeeting 's nachts dwars door heel dikke mist heen richting mijn huis.... en een gemiste ferry waardoor we 60 kilometer moesten omrijden naar een tunnel :-D
1 x

thomas
STN Deutschland

Bericht#4 » 10 nov 2025, 17:46

And I paid 200€ fine because the video surveillance recognized my German number plate.
4 x
Afbeelding

KoKiem
Contacteer:

Bericht#5 » 10 nov 2025, 20:05

Hoewel mijn voorkeur uitgaat naar het daglicht rijden, gebeurt het niet zelden dat ik in het donker rijd. Soms vertrek ik 's ochtends vroeg als ik die dag 300+ kilometers wil afleggen of gewoon omdat ik ergens vroeg wil zijn. Het gebeurt ook dat ik 's avonds laat ergens vertrek of terug kom van een lange dagtocht of reis. Meestal bevind ik me, zodra het donker is, dan wel op redelijk bekend terrein (± 100 km van huis).

Tijdens de jaarmeeting in West-Brabant enkele jaren geleden, was het ook al laat toen we richting huis reden. De polders tussen Oud-Gastel en Roosendaal alsmede de bossen bij Bergen op Zoom, zijn dan heel anders dan overdag.
Gelukkig heb ik op mijn beide toerscooters goede verlichting gemonteerd. Dit scheelt enorm t.o.v. de kaarsjes die standaard op de GD zitten. Trouwens, tijdens de Deutschland Erlebenis hebben we ook in het donker gereden; en in heuvelachtig gebied is het echt donker.

Dus ja, ik rijd in het donker, maar niet (graag) in de nachtelijke uren.
3 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

http://www.brommerreizen.nl

P Post

Bericht#6 » 11 nov 2025, 03:50

Ik rij om de week s'nachts, voor mijn werk met de vrachtwagen, dat dan weer wel.
S'nachts is het lekker rustig op de weg, nou ja, meestal dan, maar niet voor mij natuurlijk, ik ben druk met pakketten en brieven in de weer.
2 x

Sjaak

Bericht#7 » 11 nov 2025, 07:01

Snachts rijden vind ik echt prettiger dan overdag. De rust, stilte en je gaat wat sneller. Ga ook soms om 02.00 al weg richting Groningen, Maastricht of België.
Herken veel in de tekst van@Amemdoim. Leuk om dit te lezen
2 x

Amendoim

Bericht#8 » 11 nov 2025, 12:01

KoKiem schreef:Gelukkig heb ik op mijn beide toerscooters goede verlichting gemonteerd. .

Artikel 144... ;-) En dat mag je zelf toelichten als je wilt :-D
1 x

Amendoim

Bericht#9 » 11 nov 2025, 12:03

thomas schreef:And I paid 200€ fine because the video surveillance recognized my German number plate.

Thank you so much for supporting the Dutch economy! Because of your donation we were finally able to complete the Deltawerken :thumbsup:
2 x

Jan-H
STN Verkeersveiligheid

Bericht#10 » 11 nov 2025, 19:04

@Amendoim @thomas @Oldy
Normaliter rij ik nooit in het donker, want ik moet uiteraard netjes op tijd thuis zijn. :dunno:
Maar...toch hebben nachtrijders gelijk. Niets is mooier dan bijna zonder druk verkeer de lichtbundel van je voertuig te volgen. Dan is elke bocht in de weg een avontuur.
Helaas ben ik te lui (te bang?) om des nachts de motorkleding aan te doen, Bella uit de berging te halen en gewoon te gaan.
Toch heb ik samen met Oldy vanaf Eindhoven, na de Lichtjestour, een nachtrit gereden tot aan de Beneluxtunnel, hij richting Europoort en ik naar Maassluis.
Helaas vanwege de tijd alles over de snelweg. Maar tegenwoordig zijn veel rijkswegen niet meer verlicht op de knooppunten na. Dus toch best kunnen genieten van het rijden in het donker.
Mijn 2020 type Medley heeft vol Led verlichting en dat is ongelooflijk fel wit licht en doet niet onder voor een auto. Het laatste stukje pikdonkere binnenweg gaf dat beetje geheimzinnigheid dat ik proefde aan het verhaal van Edwin en Thomas.
Dus, wie weet trek ik toch eens de hele handel aan voor een nachtrit naar de kust van Zeeland, of een stuk Brabant in.
Dank voor het idee en groet,
Jan.

Afbeelding
3 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Social Media

Terug naar “Café de Slappe Klets”