Rijden in het donker ?

KoKiem
Contacteer:

Re: Rijden in het donker ?

Bericht#11 » 12 nov 2025, 13:20

Jan-H schreef:een nachtrit naar de kust van Zeeland

Zou ik niet aanbevelen Jan. Zeeland is dikwijls licht in het donker. Veel openbare verlichting die lichtkoepels vormen. Alleen op een maanloze nacht kan het nog wel eens donker zijn.
In mijn omgeving is veel lichtvervuiling en langs het open water (zee) lijkt het altijd lichter te zijn. Een lichtjestoer langs de kust is dan misschien wel leuk. Zeker als het helder is.
1 x
“Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

http://www.brommerreizen.nl

Jan-H
STN Verkeersveiligheid

Bericht#12 » 12 nov 2025, 16:57

@KoKiem
Zo leert je nog eens wat nieuws. :thumbsup:
Maar het hoeft voor mij ook niet helemaal pikkedonker te zijn.
Ik denk dat ook de kop van Schouwen ook veel licht zal hebben vanwege de veiligheid en welbevinden van de toeristen.
Dank voor het meedenken Ko.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Burt Munro

Bericht#13 » 12 nov 2025, 21:40

T heeft wel wat , maar het is wel vermoeiend.
En je ziet niets van de omgeving, da's minder.
1 x
It's nice to be a Lunatic.

Liberty

Bericht#14 » 18 nov 2025, 16:13

Hierbij de complimenten voor het prachtige nachtelijke scooterproza. Ik ben s'nachts vaak ernstig, deels met opzet zó verdwaald dat ik er niet meer uitkwam en noodgedwongen moest wachten op de dagenraad. De omgeving over de Afsluitdijk ter hoogte van het Kazenmattenmuseum in combinatie van een lege telefoon. Ook het pikke donker in Twente, oververmoeid. Want heen was ik van Alkmaar naar Joop in Hengelo gereden. Daar overladen met halve liters Grolsch in de nacht naar het bijna onvindbare aannemersbedrijf met weegbrug die qua gewicht drie getallen aangaf. Dat was ook de herkenning, dat ik op mijn slaapplek was aangekomen. Rijden in de nacht zonder tegenliggers is te doen. Maar heb al een paar keer meegemaakt dat de in zwarte kleding lopende voetgangers. Die ik herkende aan het silhouet van de koplampen van de tegenliggers, dat het goed ging. Of de witte onderkant/sokken, cq' van de wandellaar!s schoenzolen reflecteerde. Dat was duidelijk om uit te wijken. Mentaal rij ik in feite als een gamer( hihi) :hippie: In welke hoek zit te sniper, zie ik weer een sloot in de bocht, of loopt daar nu toch iemand?
3 x

Amendoim
    Easy Writer / STN Beheerder

Bericht#15 » 19 nov 2025, 12:48

KoKiem schreef:Een lichtjestoer langs de kust is dan misschien wel leuk. Zeker als het helder is.

Zijn er niet van die dagen dat de zee zelf licht geeft? Iets met algen dacht ik. Dat is wel spectaculair. Tenzij dat niet te voorspellen is.
    0 x

Ruud_B

Bericht#16 » 19 nov 2025, 14:13

Ooit es in het donker naar huis gereden met de bromscooter parallel aan een druk bereden provinciale weg. Het fietspad ligt daar wat lager dan de provinciale weg, waardoor de - tegemoet rijdende - automobilisten je ongewild verblinden.
    Dat was een hachelijk tochtje. Gelukkig was het fietspad voorzien van zgn katteogen, waardoor je een idee had of je nog goed reed.

Vrgr Ruud
    2 x
    " IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

KoKiem
    Contacteer:

Bericht#17 » 19 nov 2025, 19:12

Amendoim schreef:Zijn er niet van die dagen dat de zee zelf licht geeft? Iets met algen dacht ik. Dat is wel spectaculair. Tenzij dat niet te voorspellen is.

Zeevonk, veroorzaakt door eencellige diertjes. Te zien bij warme dagen vooral als er een dag ervoor storm is geweest. Je ziet het in de golfslag of als je zelf langs de waterlijn loopt of zwemt bij nacht. Leuke gewaarwording en bij een nachtelijke zwempartij of bij het kustvissen menigmaal gezien. In Zeeland ken ik alleen de groene variant. Er schijnt ook een blauwe te zijn.
    2 x
    “Reizen is niet iets waar je goed in bent. Het is iets wat je dóet.”

50 cc in bezit: Kymco Gran Dink (2009), Kymco G-Dink (2014) en Honda NSC 50R (2017).
    50 cc historie: Tomos Qaudro, Aprilia Amico, Benelli T50, Honda SS50, Berini M48, Zündapp CS50

http://www.brommerreizen.nl

Amendoim
    Easy Writer / STN Beheerder

Bericht#18 » 19 nov 2025, 23:41

Ruud_B schreef:Het fietspad ligt daar wat lager dan de provinciale weg, waardoor de - tegemoet rijdende - automobilisten je ongewild verblinden.

De N44 van Den Haag naar Wassenaar is net zo, je ziet geen klap, vooral niet als je een hoog scherm hebt en / of wanneer het regent. Tussen Mijdrecht en Ter Aar ligt ook zo'n weg, alhoewel veel minder druk, inderdaad ook precies op ooghoogte. En sommige *ssholes zetten dan ook nog eens groot licht op want het is een stikdonkere polderweg.....
    1 x

Liberty

Bericht#19 » 20 nov 2025, 16:46

:alien:
    Amendoim schreef:
    KoKiem schreef:Een lichtjestoer langs de kust is dan misschien wel leuk. Zeker als het helder is.

Zijn er niet van die dagen dat de zee zelf licht geeft? Iets met algen dacht ik. Dat is wel spectaculair. Tenzij dat niet te voorspellen is.

Dat heet zeevonk bij hete dagen in de zomer lichtte je voetstappen op en bewegend zeewater
    Geeft een aluw- groene gloed als dat van ouderwetse horloge-wijzers :alien:
    1 x

Lutz

Bericht#20 » 30 nov 2025, 15:53

Ik rij ook niet graag zonder daglicht. Op de Maico, een motorfiets van 1959, kon ik in het donker met dimlicht veilig 35km/h rijden, en met grootlicht 55km/h. Dat kwam door 6V 25W/25W verlichting in het geel. Ik ben overdag wel opgevallen met mijn geel licht.

Met de oude scooter was 55km/h met dimlicht en 75km/h met grootlicht.
      Black Samurai schijnt verder een heet 2 dimlichten en een grootlicht.
      Met de C50 ben ik nog niet nachts op pad geweest. Ik zie nu in de nacht minder goed en ik probeer rijden in het donker te vermijden. Op het eerste foto is duidelijk de reflectie van kassen aan de wolken te zien: Nederland loopt op het gebied van lichtvervuiling achter.
      0 x
      You meet the nicest people on a …

Social Media

Terug naar “Café de Slappe Klets”