Electrische fiets

Gebruikersavatar
karlheinz
Berichten: 487

Re: Electrische fiets

Bericht#11 » 11 dec 2016, 14:58

Als je een E-bike hebt,vergeet dan niet af en toe de ketting schoon te maken en de ketting in te smeren.
Dat scheeld je een hoop trappen en dan werkt de accu motor efficient.
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Electrische fiets

Bericht#12 » 11 dec 2016, 20:34

Allen hartelijk dank voor de reacties, ik heb ondertussen wat rondgesurft op internet en stel vast dat er enorm veel keuze is, veel meer dan bij brommers/scooters. Ik meld mij weer als de keuze gemaakt is. :)
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Electrische fiets

Bericht#13 » 11 dec 2016, 20:59

Als je handig bent kan je bij leafbike.com ombouw sets kopen kompleet met voor/achterwiel tbv ombouw van je oude fiets.
Let op, naast de e conversionkit moet je de accu loskopen verschillende capaciteiten.
Maar ook verschillende voltages 24 36 48. Ik denk zelfs dat er een kit is voor je oude scooter.

Of wat denk je hiervan,.... conversie voor en achterwiel...... 2wd niet zuinig trekt wel. 2 accus nodig hehehe offroad in de alpen???? geintje.....

Mijn oom haalt hier sinds 2009 zijn ebike goodies,... tot nu toe nooit ellende en veel upgrades.
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Electrische fiets

Bericht#14 » 11 dec 2016, 21:45

Belangrijkste is de prijs van vervangende accu's, EN de plek van de electromotor, het schijnt de de meest ideale opstelling de motor op de plek van de traps is, en het vaakst ongelukken gebeuren met elektrische fietsen waar de motor in het voorwiel zit( rechtdoor trekken in bochten) en als ik mijn oude fietsenmaker mag geloven hebben degene met de motor in het achtwiel weer relatief hoge slijtage van de achterband.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Electrische fiets

Bericht#15 » 11 dec 2016, 22:08

ja maar dart ze rechtdoor gaan in de bocht is omdat opa en oma met 25 km per uur vol gas door een korte bocht op het fietspad gaan wat doe je met een voorwiel aangedreven auto je zorgt voor de bocht voor de juiste versnellingen snelheid toch nou met de fiets is dat met een aangedreven voorwiel niet anders..
ik rij ook met een voorwiel aangedreven fiets en dit gaat perfect maar met regen of vorst zet ik hem bijvoorbeeld op standje 4 van de 15... ja echt en op het rechte stuk op standje 6 niets aan de hand ook staat in elke gebruiksaanwijzing bij die fietsen dat je net zo snel moet fietsen als op een gewone fiets dus zeg tussen de 14 en 20 km per uur.....
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Robert

Re: Electrische fiets

Bericht#16 » 12 dec 2016, 12:25

Sinds een jaar rij ik nu een elektrische fiets met een middenmotor (dus in de trapas, merk Bosch). Dit heeft als voordeel dat hij het meest neutrale fietst. Wil je alleen trappen zonder ondersteuning, dan gaat dit best zwaar.
Voorwiel en achtermotor hebben ook zo hun voor en nadelen.
Persoonlijk vond en vind ik de fiets met middenmotor het prettigst fietsen. Maar dat is zeker voor iedereen verschillend.

Mijn advies is dan ook ga naar een ruim gesorteerde fietsen zaak en probeer de verschillen gewoon uit en kijk wat jij het prettigst vind rijden.
Je kan dan op internet gaan zoeken waar die fiets het goedkoopst geleverd kan worden (ja we blijven hollanders).
Zelf ben ik hier niet voor gegaan en bij een vakhandel de fiets gekocht. Dit is zeker voor onderhoud prettiger. Vergeet niet dat een elektrsiche fiets wat meer onderhoud nodig heeft dan een gewone fiets.

Ook het elektrisch gedeelte wordt nogal eens van nieuwe software voorzien! Updates van de software gebeuren nu eenmaal. (Gelukkig niet zo vaak als bij windows).

Succes met het zoeken en vinden van een leuke fiets.
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Electrische fiets

Bericht#17 » 11 jan 2017, 22:42

Na 4 dagen testen heb ik gekozen voor de Flyer T8.1 met Panasonic middenmotor. De eerste indruk van mijn nieuwe fiets is eerlijk gezegd overweldigend, nog beter dan het test exemplaar dat ik had. Vooral het zeer licht rijden zonder ondersteuning verrast mij positief, ook de algehele handelbaarheid en afwerking vallen op, ik ben blij met m'n nieuwe speeltje (van 2975€) en ga voorlopig iets minder brommen. ;)
1 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Freeman
Berichten: 25

Re: Electrische fiets

Bericht#18 » 25 okt 2022, 22:04

Hallo

Wanneer is een fiets een brommer
Ik heb nog een Mobylette Cady uit 1968. Loopt best maar moet nog op kenteken. Ik heb wat moeite met aantrappen en ja dan zou een electromotor in het voorwiel een beste keuze zijn. Nu is het de vraag of dat dan een brommer is of een fiets. Wat zou meneer de politieagent daarvan vinden?
Het lijkt me een goede grap om zoiets in elkaar te zetten.
Wat het aantrappen betreft, normaal hobbel ik voort in een rolstoel.
0 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Electrische fiets

Bericht#19 » 26 okt 2022, 08:32

Ik zou in die rolstoel voortzetten.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: Electrische fiets

Bericht#20 » 26 okt 2022, 09:51

Freeman schreef:Hallo

Wanneer is een fiets een brommer
Ik heb nog een Mobylette Cady uit 1968. Loopt best maar moet nog op kenteken. Ik heb wat moeite met aantrappen en ja dan zou een electromotor in het voorwiel een beste keuze zijn. Nu is het de vraag of dat dan een brommer is of een fiets. Wat zou meneer de politieagent daarvan vinden?
Het lijkt me een goede grap om zoiets in elkaar te zetten.
Wat het aantrappen betreft, normaal hobbel ik voort in een rolstoel.

Voor een fiets met trapondersteuning geld het volgende:Wanneer is een elektrische fiets volgens de regelgeving een fiets?
• de elektromotor heeft een vermogen van maximaal 250 watt;
• de trapondersteuning stopt bij een snelheid van 25 kilometer per uur.
Alles wat hier bovenuit komt valt in de catagorie snorfiets of bromfiets.
Aangezien het vermogen van de mobilette meer als 0,25 KW is (omgerekend naar pk is dat 0,25:x1.36= 0.34pk)
valt een mobilette dus waarschijnlijk volgens de verkeerswet in de catagorie snorfiets.
Je mag het van mij proberen, maar ik vrees dat het je niet gaat lukken.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Café de Slappe Klets”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer