Zelf smeer ik mijn uitlaat een paar maal per jaar, en zeker nu tegen en in de natte tijd, in met afgewerkte motor- en cardan-olie. Afgetapt en gewoon door elkaar gemengd in een oude oliefles. Stinkt even als de hel daarna de eerste paar kilometers maar beschermt wel heel goed.
Eerst je uitlaat goed droog maken door bijvoorbeeld een eind te rijden, dan met een kwast lekker dik de oude olie erop, 5 minuten rijden, nog een keer dun opstrijken en klaar is Klara.
De verf werkt natuurlijk ook prima en doe je er 3 lagen op, dan kan je je voor die prijs nooit een buil vallen lijkt me. Een uitlaat blijft toch nooit mooi op de kortere of langere termijn. Schuren moet je 'm toch een keer, niet noodzakelijkerwijs stralen denk ik. Heb ik ook een paar keer gedaan. Hammerite Hittebestendige Spuitverf houdt perfect op elke ondergrond maar is wel duur. En brandt er toch ook weer vanaf na een bepaalde tijd. In ieder geval smoelt spuitverf, welke dan ook, veel beter dan oude olie erop. Tenzij je die olie NA de spuitverf doet. Dan blijft het langer mooi.
Maar uiteindelijk roest toch elke uitlaat weg. En / of raakt verstopt,
Aan de andere kant: die oude olie heb je toch over en is in principe "gratis" op die manier.
Maar zo doet iedereen het weer anders! En met al die verschillende ideeën leren we van elkaar en kan iedereen voor zichzelf uitvinden wat het beste voor haar of hem werkt
PS : een uitlaat coaten werkt niet. Coating smelt van je uitlaat af, letterlijk.