Verlichting veranderen.

Gebruikersavatar
Runner24
Berichten: 126

Verlichting veranderen.

Bericht#1 » 26 mar 2018, 16:08

Beste leden van het sten.
De laatste tijd zie ik dat mensen hun lamp vervangen voor led verlichting of voor xenon om beter licht voor de scooter te hebben.
Led heb ik eerlijk gezegd geen vertrouwen in, aanpassingen maken en de koplamp spiegels zijn er niet geschikt voor.
Xenon gebruikt veel stroom en het risico dat het te heet wordt wat ook niet goed is voor de koplamp en spiegels hier van.
Halogeen met xenon look zijn soms goed maar dat verschilt per merk.
Er is echter ook een andere oplossing, halogeen lampen die beter en witter licht geven zonder aanpassingen of oververhitting.
Philips heeft zulke lampen, al blijft Philips een scheldwoord :oops:
Osram heeft lampen die speciaal zijn ontwikkeld voor scooters en motoren, zie link https://www.osram.nl/am/ecat/NIGHT RACER 90-Halogen headlight lamps-Motorcycles-Automotive Lighting/nl/en/GPS01_1217418/PP_EUROPE_Europe_eCat/ZMP_1211224/.
Deze lamp had ik in de sym zitten en is inmiddels mee verhuisd naar de honda.
De ervaring is goed met deze lamp en geeft duidelijk verschil (foto volgt nog).
Op mijn honda wordt de hs1 gebruikt voor groot licht en dimlicht zit er een h8 in.
Deze heb ik inmiddels besteld.
Mocht je het willen proberen, de hs1 is te bestellen in Duitsland, in Nederland is hij bijna nergens te krijgen.
Ook andere maten zijn in Duitsland makkelijk te bestellen, bijv h8.
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Verlichting veranderen.

Bericht#2 » 26 mar 2018, 17:49

LED niet vertrouwd?? Ik heb toevallig van het weekend LED in de Twingo gezet, echt perfect! Niks aanpassen, beter licht dan halogeen perfect beeld, enkel passen de kappen niet meer op achterop de koplamunits.
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Runner24
Berichten: 126

Re: Verlichting veranderen.

Bericht#3 » 26 mar 2018, 18:12

roadkill schreef:LED niet vertrouwd?? Ik heb toevallig van het weekend LED in de Twingo gezet, echt perfect! Niks aanpassen, beter licht dan halogeen perfect beeld, enkel passen de kappen niet meer op achterop de koplamunits.

Dat is mogelijk en het zal ongetwijfeld mooi/goed licht geven, maar door de apk zal de Twingo niet komen.
1 het licht beeld zal na meting niet goed zijn.
2 de koplamp kapje/rubbers moeten er op zitten.

Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke voorkeur :drinks:
0 x

Gebruikersavatar
Elyseo General
Berichten: 494

Re: Verlichting veranderen.

Bericht#4 » 26 mar 2018, 18:47

Runner24 schreef:
roadkill schreef:LED niet vertrouwd?? Ik heb toevallig van het weekend LED in de Twingo gezet, echt perfect! Niks aanpassen, beter licht dan halogeen perfect beeld, enkel passen de kappen niet meer op achterop de koplamunits.

Dat is mogelijk en het zal ongetwijfeld mooi/goed licht geven, maar door de apk zal de Twingo niet komen.
1 het licht beeld zal na meting niet goed zijn.
2 de koplamp kapje/rubbers moeten er op zitten.

Maar het blijft natuurlijk een persoonlijke voorkeur :drinks:


Klopt en de twingo heeft gelijkstroom op de koplampen en de brommers een wisselstroon circuit voor de koplamp. Natuurlijk zegt aliechinees dat bepaalde leds zowel wissel als gelijkstroom pakken. Aliechinees zegt vervolgens niets over de werking,...... bij plaatsing op wisselstroom circuit... maar 50% sterkte in de led.

Zijn ook al verschillende topics over,.... waar ik uitleg heb staan incl schema vd bedrading. Let op: alleen voor gevorderden ...... elektra omgooien is mogelijk,.... maar moet je willen /kunnen.
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Verlichting veranderen.

Bericht#5 » 26 mar 2018, 19:40

Lichtbeeld is exact gelijk aan orgineel halogeen, en kapjes hoeven er voor de APK niet op te zitten hoor, zou niet weten waarom, had ze op mijn Megane er ook niet op ivm koeling
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1651

Re: Verlichting veranderen.

Bericht#6 » 26 mar 2018, 21:27

Elyseo General schreef:...... brommers een wisselstroon circuit voor de koplamp. .


Nee hoor, echte brommers hebben een gelijkspanningskoplamp! :-P
0 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Verlichting veranderen.

Bericht#7 » 26 mar 2018, 21:43

Juist en anders verbouw je het, btw plan B heeft ook gewoon gelijkstroom
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Verlichting veranderen.

Bericht#8 » 26 mar 2018, 22:26

Als APK keurmeester durf ik een auto zonder kapjes op de koplampen gerust goed te keuren.
Of je moet mij in de regelgeving kunnen wijzen op een regel dat het niet toegestaan is natuurlijk.

Over de afstelling van het dimlicht en het lichtbeeld kun je hier lezen.

Een auto met Xenon kan gerust goedkeur zijn. Je moet heel zwart/wit lezen wat er in de wet staat. Daaraan moet de auto voldoen. Pas als de boel verblindend is, het lichtbeeld waardeloos of de kleur niet goed, kun je het afkeuren.
Dat je moppers onderweg van de tegenliggers krijgt is een ander verhaal.

Over de kapjes: Kijk uit met vocht in je koplamp. Dit kan het lichtbeeld beïnvloeden en dan is het wel een reden tot afkeur.
2 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Verlichting veranderen.

Bericht#9 » 27 mar 2018, 11:21

Voor zover mij bekend ligt het wettelijk maximum op 6000K (wit licht, geen blauw) en 1800 lumen voor een koplamp. Uiteraard moet die wel goed afgesteld zijn en niet recht in het lelijke smoelwerk van een tegenligger schijnen.

Ik rij met zo'n LED koplamp, al een jaartje of 5. Bevalt prima.

De originele verlichting af fabriek is vaak alleen om gezien te worden (en dan nog maar netaan), niet om zelf mee te kunnen zien. Ga maar eens in een donker bos rijden midden in de nacht zoals bij Apeldoorn. Zelfs konijnen schrikken niet van je. Voor mij was een goeie LED dus dé oplossing, zeker in de donkere achterlanden van Duitsland en Polen.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Verlichting veranderen.

Bericht#10 » 27 mar 2018, 20:56

Wat ik schreef is alleen voor de APK van toepassing. En APK is wat anders dan wat de handhaver vindt van je aanpassingen.
Er is hier in de buurt ook een onverlicht, aardedonker fietspad waar een lelijke slinger inzit. Ik ben ook erg blij met mijn LED-lamp!
1 x

Social Media

   

Terug naar “Weet je dat…”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer