LET OP! Nederland moet er ook aan geloven: diesel en benzine krijgen Europese namen.

Gebruikersavatar
Patrick
Voormalig STN Lid
Berichten: 414
Contacteer:

LET OP! Nederland moet er ook aan geloven: diesel en benzine krijgen Europese namen.

Bericht#1 » 05 okt 2018, 13:02

LET OP! Nederland moet er ook aan geloven: diesel en benzine krijgen Europese namen.

De nieuwe, aanvullende etiketten duiden het maximale gehalte biobrandstof aan dat in de brandstof zit. Bij benzine en diesel wordt sinds 2007 biobrandstof bijgemengd. In benzine zit bio-ethanol: dezelfde alcohol als in wijn, bier of gin-tonic. Die wordt vooral gemaakt uit tarwe en mais. Biodiesel wordt meestal geproduceerd uit frituur- en braadvet.

De gehaltes van die biobrandstoffen worden steeds hoger. Met de nieuwe etiketten wil Brussel meer duidelijkheid bieden over die bijmenging. E5 en E10 bevatten maximaal 5 en 10 procent bio-ethanol.

De bestaande benamingen Euro95 en Euro98 blijven ook in gebruik om het aloude ‘octaangetal’ van benzine aan te duiden. Dat zegt iets over hoe de benzine zich in de motor gedraagt.

Omdat er voor onze Kymco scooters wordt geadviseerd zo een laag mogelijk bio-ethanol percentage in je benzine te hebben, hierbij het KYMCO voorschrift mbt tanken volgens de nieuwe etiketten.

Afbeelding
2 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: LET OP! Nederland moet er ook aan geloven: diesel en benzine krijgen Europese namen.

Bericht#2 » 05 okt 2018, 13:33

Voor mij is het nu helemaal duidelijk dat wordt voortaan E5 benzine tanken voor mijn Honda Vision 50 cc 4takt injectie.
Bedankt voor de info Patrick. :thumbsup:
1 x

Gebruikersavatar
HJ T
Voormalig STN Lid
Berichten: 575

Re: LET OP! Nederland moet er ook aan geloven: diesel en benzine krijgen Europese namen.

Bericht#3 » 05 okt 2018, 14:46

net m,n dealer gebeld in de city star moet nu euro 98 dus dat wordt E5 gr Henk was euro 95 :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: LET OP! Nederland moet er ook aan geloven: diesel en benzine krijgen Europese namen.

Bericht#4 » 05 okt 2018, 15:35

maar nu vraag ik me af is die e5 oftewel super benzine overal te krijgen
zijn we straks overgeleverd aan bemande tankstations en betalen de hoofdprijs.?
of 1 keer maand met een kofferbak vol benzine vanaf duitsland of zo
vind het redelijk een blokkerende werking op mijn vrijheid hebben dan...
misschien toch tijd voor een andere hobby
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: LET OP! Nederland moet er ook aan geloven: diesel en benzine krijgen Europese namen.

Bericht#5 » 05 okt 2018, 15:44

Hier in de buurt zijn er genoeg onbemande tankstations met premiumbenzine. Total onder andere.
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: LET OP! Nederland moet er ook aan geloven: diesel en benzine krijgen Europese namen.

Bericht#6 » 05 okt 2018, 16:15

oke zal eens kijken..
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: LET OP! Nederland moet er ook aan geloven: diesel en benzine krijgen Europese namen.

Bericht#7 » 05 okt 2018, 17:31

Men weet inmiddels dat ik niet zo snel bang ben, maar liever relativeer.

Ik heb deze link nog gevonden.

De gevaren die dit artikel omschrijft gaan, mijns inziens, vooral over motoren die de winterstalling in gaan of waar niet vaak op gereden wordt.
Overigens moet je wel oppassen, want de meeste premiumbenzines worden dus E5. Daar kun je de problemen ook mee krijgen in de winterstalling.

Voor de veelrijders onder ons zijn er dus minder gevaren.
Het blijft wel een zorg dat er rubber delen in het brandstofsysteem zitten.

Het advies is duidelijk. Tank premium. Alleen heb ik het idee dat we straks de prijs van premium betalen voor dezelfde benzine die we nu kennen als Euro 95, of E5.

Wat kost E10 dan per 10.000 kilometer? Bij een verbruik van 1:45 en een meerprijs van €0,10 kost het je ongeveer €25,- extra.

Ik sluit niet uit dat ik toch E10 ga uitproberen.
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: LET OP! Nederland moet er ook aan geloven: diesel en benzine krijgen Europese namen.

Bericht#8 » 06 okt 2018, 11:38

ja zag ik ook henk eerlijk gezegd snap ik er geen bal van de ene zegt dit de andere dat..
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: LET OP! Nederland moet er ook aan geloven: diesel en benzine krijgen Europese namen.

Bericht#9 » 06 okt 2018, 13:01

henk55 schreef:Volgens TV Drenthe blijft alles het zelfde kleur van de slangen text euro 95 enz maar er komt alleen een sticker bij zoals E5 enz.

https://www.rtvdrenthe.nl/nieuws/139381 ... -brandstof

GR henk :sct1:

Leuk, Ewout Klok weer aan het woord.

Klok pakt de stickers erbij. "Als je E5 of E10 tankt, dan tank je sowieso altijd benzine. De cijfers erachter staan voor de percentage biobrandstof dat in de benzine zit. Dat is het verschil."

Voor ons is dus het percentage biobrandstof belangrijk. Waarom zou je het E10 noemen en dan niet 10% biobrandstof toevoegen?
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: LET OP! Nederland moet er ook aan geloven: diesel en benzine krijgen Europese namen.

Bericht#10 » 06 okt 2018, 13:06

ja dat bedoel ik dus..
1 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Weet je dat…”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer