Hedenmorgen in de Televaag onderstaande brief.
https://www.telegraaf.nl/watuzegt/72410 ... van-de-weg
Mijn reactie wordt door de moderators niet geplaatst.
Ik kan wel zien dat u iemand bent die de massa napraat.
Een scooter welke NIET 45 rijdt, is zuiniger dan een begrensd exemplaar. Dit omdat de, door de overheid verplichte, mechanische begrenzing ervoor zorgt dat de scooter onnodig veel toeren maakt en daardoor meer brandstof verbruikt dan noodzakelijk. Het snelheidsverschil met het overige verkeer zorgt bovendien voor gevaarlijke toestanden, maar daar hebben we het nu niet over.
Een (ontgrensde) scooter legt op 1 liter brandstof een afstand van ruim 45 kilometer af. (de mijne althans wel 1:46,8).
Zet dit eens af tegen een gemiddeld verbruik van 1:14 van een auto. (bron: watkosteenauto.nl)
Dan is het wel zo sportief om de vervuilingscijfers van de tweewieler vervolgens ook te delen door 3,34. Ik vermoed zomaar dat er dan een heel ander beeld ontstaat.
Volgens mij is het ook zo dat de scooterrijder vrijwel nooit in de file staat/een file veroorzaakt.
De automobilist verstookt dus veel meer onnodige liters brandstof dan de scooterrijder.
De huidige generatie scooters, met brandstofinjectie, stoten bovendien uit volgens de euro 4 norm. De helaas failliete firma Tomos had zelfs een tweetakt (nota bene) welke voldeed aan de euro 5 norm.
Het beruchte roken van een tweetakt kan volledig teniet worden gedaan door het gebruik van triboron, i.p.v. tweetaktolie.
Dus, beste meneer Koene, stop a.u.b. met uw geraaskal tegen de brommer/scooter.