Formule 1 ziet toekomst in tweetaktmotoren als vervanger hybride V6-turbo

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Formule 1 ziet toekomst in tweetaktmotoren als vervanger hybride V6-turbo

Bericht#1 » 15 jan 2020, 17:03

De Formule 1 is momenteel al bezig met onderzoeken naar de toekomstige motor voor de koningsklasse van de autosport. Technische baas Pat Symonds ziet dat tweetaktmotoren een goede optie zijn om in de toekomst hun intrede te doen.

Sinds 2014 rijdt de Formule 1 met hybride V6-turbomotoren en de sport zal dat de komende vijf jaar in ieder geval nog blijven doen. In 2025 of 2026 komen er nieuwe krachtbronnen en volgens Symonds wordt er nu al onderzoek gedaan naar wat de specificaties hiervan moeten worden. Dat vertelde de chief technical officer van de Formule 1 tijdens een conferentie over energie-efficiënte autosport.

Globaal gezien heeft Symonds al wel een plaatje in zijn hoofd: er moet afscheid genomen worden van de viertaktmotor, terwijl er plaats moet komen voor zuinigere tweetakten. "Ik wil heel graag dat het een tweetakt wordt. Die zijn veel efficiënter, geven een geweldig geluid uit de uitlaat en bovendien zijn veel van de typische problemen van de oude tweetaktmotoren nu niet meer relevant."
Efficiëntie tegenwoordig groot voordeel tweetaktmotoren

Volgens Symonds wordt er momenteel veel onderzoek gedaan naar tweetaktmotoren. Ook stelt de voormalig technisch directeur van onder andere Renault dat veel oude problemen tegenwoordig niet relevant meer zijn. "Het is redelijk logisch dat je liever ziet dat er bij iedere beweging van de zuiger omhoog en naar beneden iets gebeurt, dan dat het eens in de twee keer gebeurt."

"De motor met tegenovergestelde zuiger is bezig met een comeback en met zo'n 50 procent efficiëntie alweer terug in de vorm voor auto's voor de openbare weg. Directe injectie, pressure charging en nieuwe ontstekingsmechanismen zorgen ervoor dat nieuwe vormen van tweetaktmotoren erg efficiënt en uitstoot-vriendelijk zijn. Ik denk dat daar een goede toekomst voor is."

Het gebruik van tweetaktmotoren gebeurde in het verleden vaker. Tot en met 2002 reden er tweetakten mee in de hoogste klasse van de motorsport, de MotoGP, terwijl de 125cc en de 250cc tot het einde van hun bestaan (respectievelijk 2011 en 2009) met tweetakten bleven racen. Daarna werd in al deze klassen overgestapt op viertaktmotoren.

https://www.gptoday.net/nl/nieuws/f1/25 ... e-v6-turbo
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Formule 1 ziet toekomst in tweetaktmotoren als vervanger hybride V6-turbo

Bericht#2 » 15 jan 2020, 18:18

jep en zelfs de peugeot citystar injectie tweetakt is in duitsland gewoon nieuw te koop.
en mag dus gewoon in nederland rijden..
het is dat ik de centen niet heb anders was ik al onderweg om eentje t halen
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Formule 1 ziet toekomst in tweetaktmotoren als vervanger hybride V6-turbo

Bericht#3 » 26 jan 2020, 10:05

Volgens mij gingen die Peugeots met tweetaktinjectie om de haverklap stuk. Misschien zijn ze inmiddels verbeterd, maar ik zou m'n centen er niet op stukslaan.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
gerard lift
Berichten: 1277

Re: Formule 1 ziet toekomst in tweetaktmotoren als vervanger hybride V6-turbo

Bericht#4 » 26 jan 2020, 11:59

De injectie was wel goed alleen de handelaren dealers wilden er geen tijd en geld instoppen apparatuur. Hetzelfde zie je nu met euro 4 injectie degene die wel willen en kunnen drijven vanzelf boven. Wij hebben jaren een aprilia d tech gehad. Ding ging als een malle.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Formule 1 ziet toekomst in tweetaktmotoren als vervanger hybride V6-turbo

Bericht#5 » 27 jan 2020, 06:46

Daar kom ik weer....
Het zal mijn benieuwen hoeveel tijd en geld en mankracht de politiek gaat steken in een lobby tegen de tweetaktmotor.
Onderschat nooit de kracht van de ontkenning.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Burt Munro
Berichten: 112

Re: Formule 1 ziet toekomst in tweetaktmotoren als vervanger hybride V6-turbo

Bericht#6 » 27 jan 2020, 07:16

In den Haag zijn ze heel goed in ontkenning....
0 x
It's nice to be a Lunatic.

Gebruikersavatar
vp50
Berichten: 268

Re: Formule 1 ziet toekomst in tweetaktmotoren als vervanger hybride V6-turbo

Bericht#7 » 27 jan 2020, 08:56

In Den Haag ontkennen ziet ,daar hebben ze geen actieve herinnering .

Groeten
Peter
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Formule 1 ziet toekomst in tweetaktmotoren als vervanger hybride V6-turbo

Bericht#8 » 27 jan 2020, 10:49

De mogelijke opleving van de tweetaktmotor is ook al jaren gaande bij super grote scheepsmotoren.
Alle moderne containerschepen tot 400 meter worden door gigantische tweetakt diesels voortgestuwd.
Veel minder bewegende onderdelen en minder gewicht.
Alleen begrijp ik niet, hoe de mee verbrandende olie in een tweetakt kan voldoen aan de huidige milieu eisen in het wegverkeer.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Formule 1 ziet toekomst in tweetaktmotoren als vervanger hybride V6-turbo

Bericht#9 » 27 jan 2020, 11:01

Nou klinkt gek maar eigenlijk heeft een tweetakt een schonere verbranding
ja weet het geloofde het zelf ook niet maar is wel zo.
de walm van de tweetakt word inderdaad veroorzaakt door die olie maar is verbande olie...de netto verbranding van tweetakt is beter!
de milieu eisen van een viertakt word gehaald door er een zeer arme software in te zetten waardoor de motor zuinig is maar zoals we bij de scooters hebben kunnen zien niet echt helemaal fijn loopt.
kan zeker binnen de E4 eisen verholpen worden maar eigenlijk sjoemelen de fabrikanten er net zo mee als de diesels.
ert zijn al tweetakt brommers leverbaar met E4.. Tomos (helaas failliet)
ik dacht een crossmodel ook E4.
en dan nog de hype dat er geen enkele tweetakt nog door den haag mag of Amsterdam..
die stof is door mensen die niet goed lezen opgeworpen.
ik mag volgens de Amsterdamse milieuzone regels met mijn tweetakt G Dink bouwjaar 2013 tot middernacht oudjaarsavond 2023 door Amsterdam..
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Formule 1 ziet toekomst in tweetaktmotoren als vervanger hybride V6-turbo

Bericht#10 » 27 jan 2020, 16:12

Ter info een Redactioneel stuk in de NewScientist.

John Deere, een bedrijf dat naast tractoren en andere zware dieselverbruikers ook kettingzagen, grastrimmers en bladblazers produceert, heeft een zuinige tweetaktverbrandingsmotor ontwikkeld. In plaats van elektronische ingrepen, heeft het bedrijf een eenvoudige aanpassing bedacht. Terwijl de instroom van lucht als vanouds via het carter plaatsvindt, belandt verse brandstof in een buis die de cilinderkop en het carter verbindt.

Tweetaktmotoren zijn vooral bekend van brommers, aggregaten en draagbare apparaten zoals kettingzagen. Waar viertaktmotoren, zoals in de meeste benzineauto’s zitten, naast brandstof apart olie nodig hebben, draaien tweetaktmotoren op mengsmering. In twee slagen – de zuiger beweegt op en neer – vinden vier handelingen plaats: 1. samenpersen van brandstof/luchtmengsel en tegelijkertijd aanzuigen nieuwe lucht en brandstof in carter, 2. Ontsteking, 3. Expansie van verbrande gassen en 4. Opnemen van nieuw brandstof/luchtmengsel in de cilinderkop en tegelijkertijd verdrijven van verbrande gassen richting uitlaat.

In de klassieke tweetaktmotor mengt brandstof zich met lucht in het carter, voordat het boven de cilinder terechtkomt.

Een belangrijk nadeel van dit systeem is dat er verse brandstof met de verbrande gassen in de uitlaat verdwijnt. Milieuverontreinigend en inefficiënt dus. De ingenieurs van John Deere bedachten een aparte aanvoer van brandstof. Tijdens de compressie zuigt het carter nieuwe lucht aan en komt er brandstof in de extra aanvoer. Na de onsteking duwt de dalende zuigerkop lucht uit het carter in de brandstofaanvoer en pompt zo brandstof naar de cilinderkop. Lucht uit het carter stroomt tevens, zoals in de klassieke tweetaktmotor, langs de zuiger en vormt dan een barrière tussen verbrande gassen en nieuwe brandstof. Dat beperkt het verlies aan brandstof. Het brandstofverbruik is dertig procent minder, de uitstoot van koolwaterstoffen zelfs tot zeventig procent lager.

In de nieuwe tweetaktmotor, ecoPower, duwt tijdens de expansie lucht uit het carter brandstof in het extra slangetje naar de cilinder.

De ontwikkelde tweetaktmotor heeft een cilinderinhoud van 25 cc. Dat is de helft kleiner dan de motor van een brommer. Toch is er genoeg martkpotentieel. Alleen al in de VS gaan er diverse miljoenen grasmaaiers, bladblazers en andere apparaten met tweetaktmotor over de toonbank. De extra kosten van de nieuwe motor bedragen vijf tot tien dollar per apparaat, een bedrag dat met de huidige brandstofprijzen snel genoeg is terugverdiend.
De nieuwe tweetaktmotor won inmiddels diverse prijzen, waaronder de Clean Air Excellence Award van de Environmental Protection Agency (EPA) in de VS. De nieuwe emissieregels voor kleine motoren zal de EPA vanwege deze doorbraak al in 2002 gaan invoeren. De concurrentie zal er dus alles aan doen om snel met hun eigen zuinige en schone motoren op de markt te komen. Hoe de Europese regelgeving zich nu zal ontwikkelen, is nog niet bekend.

Auteur: Erick Vermeulen
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Weet je dat…”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer