Helmplicht komt er nu toch echt aan

Gebruikersavatar
Sjeuf
Berichten: 222

Re: Helmplicht komt er nu toch echt aan

Bericht#31 » 13 feb 2020, 18:03

Heinz schreef:
En weet je wat het leuke is: als je eenmaal je motorrijbewijs hebt, snap je opeens waarom al die regeltjes er zijn. 54 km/h is hard zat voor een bromscootertje. Zeker als je geen gedegen rijopleiding hebt gehad om harder te rijden op een tweewieler. Leer eerst maar eens een fatsoenlijke noodstop of uitwijkoefening te maken.

Zonder helm hard rijden is natuurlijk helemaal dom. Prima dat de overheid een helm gaat verplichten. Dan sterft de snorbrommer vanzelf uit. En voor de mensen die keurig 25 km/h rijden en geen helm op willen, is de elektrische fiets een prima oplossing.


Wat lees ik nu, een snorbrommer vergelijken met een elektrische fiets? Beetje raar moet ik zeggen. Ik ga liever met de snorbrommer/scooter erop uit voor een fotoshoot in de regio, Voerstreek deels Wallonië dan met mijn elektrische fiets. Een volle fotorugzak incl. statief is geen pretje op een fiets en al helemaal niet in de zomer.
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Helmplicht komt er nu toch echt aan

Bericht#32 » 13 feb 2020, 18:07

Sjeuf schreef:
Heinz schreef:
En weet je wat het leuke is: als je eenmaal je motorrijbewijs hebt, snap je opeens waarom al die regeltjes er zijn. 54 km/h is hard zat voor een bromscootertje. Zeker als je geen gedegen rijopleiding hebt gehad om harder te rijden op een tweewieler. Leer eerst maar eens een fatsoenlijke noodstop of uitwijkoefening te maken.

Zonder helm hard rijden is natuurlijk helemaal dom. Prima dat de overheid een helm gaat verplichten. Dan sterft de snorbrommer vanzelf uit. En voor de mensen die keurig 25 km/h rijden en geen helm op willen, is de elektrische fiets een prima oplossing.


Wat lees ik nu, een snorbrommer vergelijken met een elektrische fiets? Beetje raar moet ik zeggen. Ik ga liever met de snorbrommer/scooter erop uit voor een fotoshoot in de regio, Voerstreek deels Wallonië dan met mijn elektrische fiets. Een volle fotorugzak incl. statief is geen pretje op een fiets en al helemaal niet in de zomer.

Dan lees je niet goed, want ik schreef dat de elektrische fiets een oplossing kan zijn voor mensen die geen helm op willen. Als je op de brommer wil, zet je gewoon even een helm op. Wel zo veilig.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 431

Re: Helmplicht komt er nu toch echt aan

Bericht#33 » 13 feb 2020, 18:27

Delight schreef:
boukeent schreef:sommige zeggen doe 125cc bij je rijbewijs B. Ik rij zelf 200cc en 300cc en merk dat je dan al te kort hebt om mee te komen op.

300cc en dan tekort komen voor op de snelweg?
Over wat voor 300 hebben we het dan?
Ik rij zelf een 400 Fazer en die loopt makkelijk 180, dus een 300 moet toch zeker de 150 wel kunnen halen?


op de teller loopt mijn kymco xtown 300i 138 km/uur. op mijn navigatie blijkt het 123 km/u te zijn.

Bouke
0 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Helmplicht komt er nu toch echt aan

Bericht#34 » 13 feb 2020, 19:15

boukeent schreef:op de teller loopt mijn kymco xtown 300i 138 km/uur. op mijn navigatie blijkt het 123 km/u te zijn.

Bouke

Ja die tellers van de motorscooters zijn nog wel eens iets te enthousiast.
Mijn vorige Honda PCX150 liep ook 115 op de teller, maar op gps net aan 100.
0 x

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 431

Re: Helmplicht komt er nu toch echt aan

Bericht#35 » 14 feb 2020, 06:59

Delight schreef:
boukeent schreef:op de teller loopt mijn kymco xtown 300i 138 km/uur. op mijn navigatie blijkt het 123 km/u te zijn.

Bouke

Ja die tellers van de motorscooters zijn nog wel eens iets te enthousiast.
Mijn vorige Honda PCX150 liep ook 115 op de teller, maar op gps net aan 100.


Mijn kymco new dink 200i (lees 176cc) ook, 115 op de teller en 100 op navigatie. daarmee ga ik dus niet snelweg op, zelfs niet waar alleen 100 gereden mag worden. Met xtown is alles rond amsterdam goed te doen, gaat het over op 130 km/uur dan heb je dus niets over met in en uitvoegen, wisselen van baan (leuk stukje is A1 afslag almere/ hengelo bij muiderberg), etc waardoor je defensief moet rijden. In het verleden met mijn BMW r1100rt was het gewoon het gas erop.
1 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
boukeent
Berichten: 431

Re: Helmplicht komt er nu toch echt aan

Bericht#36 » 14 feb 2020, 07:04

Onderwerp was helmpicht. Ik zou dat goed vinden. Maar dat geld dan ook gelijk voor andere weggebruikers die tot 25 km/uur kunnen. dus electrische fietsen ook aan de helm. Wielrijders die denken dat ze zoetemelk zijn moet je dan ook voorzien van een BEL. nu krijg je geschreeuw vooral als ze met een kudde zijn.
1 x
kymco xtown 300i, 2018
sym joymax z 300i, 2019
mash dirt track 650, 2019

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Helmplicht komt er nu toch echt aan

Bericht#37 » 14 feb 2020, 09:09

JMans schreef:Knettergek zijn ze in dit land. We kunnen de snorfiets niet handhaven qua snelheid dus verplichten we maar de helm. Schaf gewoon de hele snorfiets af dan, niemand die met 25 km/u met helm op gaat rijden. Meer dan 90 procent van die krengen rijden te hard. Geen enkel ander land waar je dit tegenkomt.

Ik moet zeggen, ik ben hard van plan om mijn motor rijbewijs te halen en dan nooit meer terug te kijken op de ellende die 50 cc scooter heet. Weg op, rijwielpad op, rijwielpad af, weg op, tussen de fietsers met 50 km/u etc etc Laat die dingen lekker onbegrensd lopen, beter voor het milieu, verkeer, je hoeft ze niet meer te handhaven ook met een rollerbank. Iedereen wint. Behalve natuurlijk de regeltjes zeikers van Nederland.



Amen Brother ! :bighug:
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Helmplicht komt er nu toch echt aan

Bericht#38 » 14 feb 2020, 09:25

Delight schreef:
Stiel schreef:Wat mij betreft een prima idee. Zelfs met lage snelheid kan je lelijk vallen (zonder je eigen schuld)

Soms is het ook helemaal geen gek idee om de gevolgen van een aanrijding te laten zien van iemand die op een snorfiets/brommer reed zonder helm. Dan ben je snel genezen denk ik.

Dus dan ook maar een helm op op de fiets?
Met mijn gewone fiets (zonder hulpmotor) haal ik ook makkelijk de 25-30km/u.


Bij ons in Alphen leggen met zeer grote regelmaat schepen aan die zogenaamde "fietscruises" verzorgen.
Het betreft voornamelijk buitenlandse passagiers.
Bij de aanlegsteiger bij mij om de hoek staan dan netjes 50 fietsen op de kade.
En als men een "groene hart-tochtje" gaat fietsen is dat steevast MET helm op.
Zo vreemd is het kennelijk niet.
Ik meen te weten dat het in meer landen van Evropa verplicht is.
In sommige landen is zelfs een hesje verplicht.
En terecht!
Ik heb het al vaker aangekaart. Hele slierten fietsende jeugd.
3 dik (als het kan 4) op het fietspad.
Slingerend als een staart zonder hond.
Scheldend als je er voorbij wilt.
Als ik alle ziektes nog moet krijgen die mij toegewenst zijn......
Fietsers zijn een kwetsbare groep in het verkeer, getuige het grote aantal ongelukken tussen auto's en fietsen.
En we kunnen kwalijk overal de automobilist de schuld van geven. Toch?
En de snorfiets?
Gepakt zonder helm en/of snelheid overtreden? In de pers ermee.
Oh wat zullen ze beteuterd kijken als er zo'n fraaie Vespa in Nardo-grijs van een slorige 4500 euro als pakketje wordt thuisbezorgd.
Maar ja... in onze pampermaatschappij, waarin pappie en mammie gewend zijn om het slechte voorbeeld te geven, zal dit ongetwijfeld leiden tot een golf aan rechtszaken; wellicht het oprichten van een praatgroep voor 'slachtoffers', misschien zelfs kamervragen.
En voor de moraalridders onder ons: Ja ik weet het. Mijn scooter rijdt ook 10 km te hard.
Maar ik ben, voor een klein kapitaal, ingepakt met veiligheidskleding, schoeisel en wat dies meer zij.
3 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Helmplicht komt er nu toch echt aan

Bericht#39 » 14 feb 2020, 10:04

Helmplicht introduceren voor snorfietsen is natuurlijk veel effectiever om overlast tegen te gaan dan handhaven op snelheid. Dat heeft de pilot in Amsterdam duidelijk aangetoond. En als bijkomend voordeel hoeft die prachtige Nardogrijze Vespa ook niet in de pers als hij wat te hard loopt.
0 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Helmplicht komt er nu toch echt aan

Bericht#40 » 14 feb 2020, 15:36

JMans schreef:Schaf gewoon de hele snorfiets af dan, niemand die met 25 km/u met helm op gaat rijden.


Maar dan loopt men al die inkomsten uit boetes mis... en dat kan natuurlijk niet.

De categorie Snorfiets bestaat in heel Europa maar overal moet men een helm op. Historisch gezien niet in Nederland vanwege de Zeeuwse klederdracht. Yup, zijspiegeltjes. Niet verplicht op de brom, wel op het kapje. Maar de laatste van die Mohicanen kunnen we in een reservaat of thuisland kwijt ergens.

En 25+ op de rijbaan... mooi, dan zijn we ook meteen van die racefietsers af.
1 x

Social Media

   

Terug naar “Weet je dat…”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer