Me dunkt dat de bescherming het belangrijkste argument zou moeten zijn in deze. Natuurlijk is het leuk als je uitlaat er leuk uitziet maar ook met het hitteschild erop zie je sowieso weinig van je uitlaat. En roesten doen ze toch, allemaal, in een land als Nederland, en vooral in de kustprovincies.
Persoonlijk, als ik naar een scoot kijk, is de uitlaat niet één van de eerste dingen waar ik naar kijk
Het voordeel van een viertaktuitlaat is wel dat die natuurlijk in principe alleen dienst doet als geluidsdemper. En die zit zelfs bij bijna allemaal helemaal voorin aan de kant van de cilinder. Een tweetaktuitlaat is ook nog eens een soort filter en raakt langzaam maar zeker verstopt met kool en olie-aanslag van binnen, en daar doe je weinig tot niets aan. In principe is die dus sneller "op".
Ik kan zeggen dat sinds ik mijn uitlaten beter bescherm tegen weersinvloeden, de tweetakters stukken langer meegaan omdat de "slijtage" grotendeels aan de binnenkant plaatsvindt, niet zozeer meer aan de buitenkant, met uitzondering van de bocht bij de cilinder want die wordt zo heet, daar brandt alles vanaf. In blijven smeren helpt wel een beetje maar niets is afdoende.