Bericht#12 » 12 jan 2018, 23:59
Even de aflevering bekeken,
Maar als shipchandler (parlevinker) ben ik wat op die BP terminal geweest.
Benzine wordt anders dan olie vaak ter plaatse gekraakt. Iran, Irak, rusland etc.
Komt dan als readyproduct naar amsterdam.
De enige andere benzine terminal is volgens mij de Argos pernis.
Amsterdam is de benzinehaven van europa, Rotterdam de ruwe olie haven.
Vliegtuig brandstoffen (A1 jet) van rotterdam per pijp naar schiphol.
Waarom een octaangetal?
Dit om aan te geven dat de brandstof bij compressie nog steeds verbrand en niet als diesel ontbrandt.
Bij een motor met hogere compressie (race, kart, je tuningscylinder en hoogtoerige applicaties heb je een hoger octaan nodig om dit goed te laten verlopen.
Gewone voertuigen met een normale compressie kunnen de voordelen niet benutten die bijv 98oct biedt.
Heb je bijvoorbeeld als bij de elyseo50 en 100 je cylinder afgevlakt naar een squish van resp. 0.8 en 0.9 voor de 100cc.
Kom je als snel uit op meer dan 185Psi compressie druk,... en dan is het verschil merkbaar met de 98oct.
Hoge compressie motoren en motoren met een verhoogde toerental voor langdurige belasting.
Ford had 1.4 zetec motoren,... waarbij je de 98oct moest tanken.
Meeste fabricanten zullen de motoren voor gangbare voertuigen allemaal maken voor de normale benzine. Hier testen ze ook mee. Wel is het zo dat per jaar het aandeel plantaardige toevoegingen aan de benzines (methanol) elk jaar een beetje meer wordt. Methanol heeft bij aparte injectie (race, hillclimb) een octaanverhogend effect. Wellicht dat over een paarjaar met hoger percentage methanol ook het octaan getaal omhoog gaat. Geen beloftes hier.hehehe
Ha..... de BP terminal.
Verbaasde me niets dat die gasten een boete kregen, Ik was klaar op een schip BP terminal. En moest daarna met de roeiers mee naar schip op de boeien. Roeiers hebben daar net niet op de eigenweg BP terminal een parkeervakje 5x.
Ik geparkeerd en roeiers gebeld voor pick-up (20min wachten). Gelijk controle wat ik daar deed. Terwijl ik nog geen minuut daarvoor me uitschreef bij de beveiligings loge, bij dezelfde gast.
Wat zou iemand nou gaan doen waarvan hij weet dat hij scheepshandelaar is en verblijft op het roeiersterrein.
Toen hij daarna zijn leren handschoenen liet liggen ben ik ze ook niet terug gaan brengen, kom nou!
Mega zenuwachtig volk daar,... nemen zelfs je GSM in beslag (dus had ik de 2e keer een oude bij me). Scheepstoeleverancier kan niet zonder. GSM mocht niet mee,... Terwijl het ook een Sonim Ex proof telefoon was. (das een meest simpele GSM teruggeschroefd in piekvermogen en dus certified vonkveilig).
En toen het gevalletje DeepHorizon voorbij kwam, werd het helemaal erg,.... auto ergens parkeren, sleutels achterlaten.
Helemaal beveiligd denken ze, jammer dat een ieder de roeiers kan bellen voor een escorte naar het schip over water.
Wat wij deden als wat vergeten waren in de levering, Tijdens doosje stapelen op roeiersvlet voelde je die DDR Verrekijkers gewoon.
Ongeveer 50 euro enkele rit no questions asked. Dit had dat tv programma ook moeten doen. Had de BP het waarschijnlijk niet eens gemerkt. Zeker niet als je voor beelden alleen langs vaart op het open water.
1 x