Even tanken...

Gebruikersavatar
StierHerman
Voormalig STN Lid
Berichten: 1126

Re: Even tanken...

Bericht#21 » 12 nov 2016, 13:16

@frank

een waar woord (helaas) frank. hopelijk kunnen we ondanks alles toch nog een lange tijd genieten in deze ''jungle''
0 x

Eric L

Re: Even tanken...

Bericht#22 » 12 nov 2016, 13:18

Ach, regels.
Waarvoor zijn ze uitgevonden eigenlijk?
Bijna iedereen lapt ze aan z'n laars.
Helaas worden onschuldigen daar het slachtoffer van.
Waaronder ik. viewtopic.php?f=30&t=7673&hilit=ongeval+14+februari

In dit dashboardfilmpje gaat deze scooteraar rechts naast de auto rijden.
Hartstikke dom natuurlijk en ik denk dat hij/zij dit nooit meer gaat doen.
Als scooterrijder moet je anticiperen en op het onverwachte voorbereid zijn.
Maar alles heb je niet in de hand en ben je soms aan de goden overgeleverd...
0 x

Frank

Re: Even tanken...

Bericht#23 » 12 nov 2016, 13:26

Ja inderdaad @StierHerman!! We zijn survivors! hahaha Moderne Rambo's! Al met al vind ik het leuker dan motor- of autorijden. Dus we blijven doorgaan! Een andere weggebruiker veranderen doen we niet en is ook niet te doen. Dus verander waar je invloed op hebt, jezelf..... Iets meer uitkijken dan blijf je er het langst op zitten!!
Motorrijden is eigenlijk minder gevaarlijk dan scooterrijden, da's eigenlijk best raar als je het zo bekijkt. Althans, da's mijn ervaring tot nu toe.
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Even tanken...

Bericht#24 » 12 nov 2016, 14:35

Eric L schreef:Ach, regels.
Waarvoor zijn ze uitgevonden eigenlijk?
Bijna iedereen lapt ze aan z'n laars.
Helaas worden onschuldigen daar het slachtoffer van.
Waaronder ik. viewtopic.php?f=30&t=7673&hilit=ongeval+14+februari

In dit dashboardfilmpje gaat deze scooteraar rechts naast de auto rijden.
Hartstikke dom natuurlijk en ik denk dat hij/zij dit nooit meer gaat doen.
Als scooterrijder moet je anticiperen en op het onverwachte voorbereid zijn.
Maar alles heb je niet in de hand en ben je soms aan de goden overgeleverd...


ik heb deze week ook al een aanrijding gehad .. kind met zware hersenschudding ... maar niemand zijn fout ..

was aan het inhalen en moeder op de fiets kind er voor op een eigen fiets .... kind gaat op nog geen 20 cm van mijn wiel onder uit , ik zat al op natte bladeren en met me wielen bijna in het gras terwijl ik inhaalde met 15 km per uur .. uitwijken ging maar net maar toch ( volgens de moeder ) raakte ik het kind wel , maar ze gaf ook toe dat niemand hier aan wat konden doen ook de getuigen zeiden dat er geen mensen schuldig waren

maar zo zie je maar zelfs als je alles doet volgens de regels gaat het nog fout

kind was waarschijnlijk gevallen door bladeren ( lichte regenval )
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: Even tanken...

Bericht#25 » 12 nov 2016, 16:47

Ik lees dat sommige mensen hier op het forum in de overtuiging zijn dat de strook rechts van de weg een fietsstrook is. Dit is niet het geval, het is een fiets suggestie strook, dat is iets heel anders.
Voor de uitleg, zie hier: http://www.fietsersbond.nl/de-feiten/ve ... Cc4CCT3Ou8

Dat betekent in deze specifieke situatie dat de bestuurder van de scooter (deels) rechts inhaalt op het moment dat hij van zijn scooter wordt gereden, ongeacht of hij rechtsaf wilde slaan of niet.
0 x

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: Even tanken...

Bericht#26 » 12 nov 2016, 16:54

ravw schreef:
mcguyver schreef:Met Dirk eens, scooter moet niet rechts inhalen. Automobilist had moeten kijken maar hoeft van de andere kant niet te verwachten dat hij rechts wordt ingehaald.


dan moet je geen deelnemen aan het verkeer , je moet in het verkeer op alles voor bereid zijn ..

dat heet verkeersinzicht .. ik ga er al vaak van uit dat niemand voorrang geeft en meer bezig is met zijn mobile , dus ik rem bijna altijd als er een van rechts , links , boven , beneden komt je weet nooit ..
regels zijn leuk , maar werken vaak niet met mensen ...
hand uitsteken ?????
20/25 km op het fietspad ????
Licht voeren op de fiets ????
Rood stoplicht en fietsers ?????
Verboden in te rijden boord voor fietsers ???
rechts rijden voor fietsers????

zo kan ik nog wel even door gaan .... je moet er niet van uit gaan dat je niet ingehaald word of dat er niemand zit , blijven kijken en nog eens kijken ... en niet denken het mag niet dus er zit niemand


Goed verhaal, lekker kort :mrgreen:

p.s: Sinds 1990 hoeven fietsers geen hand meer uit te steken, dat wetsartikel is sindsdien geschrapt.
0 x

Gebruikersavatar
ravw
Berichten: 2904

Re: Even tanken...

Bericht#27 » 12 nov 2016, 17:42

mcguyver schreef:
ravw schreef:
mcguyver schreef:Met Dirk eens, scooter moet niet rechts inhalen. Automobilist had moeten kijken maar hoeft van de andere kant niet te verwachten dat hij rechts wordt ingehaald.


dan moet je geen deelnemen aan het verkeer , je moet in het verkeer op alles voor bereid zijn ..

dat heet verkeersinzicht .. ik ga er al vaak van uit dat niemand voorrang geeft en meer bezig is met zijn mobile , dus ik rem bijna altijd als er een van rechts , links , boven , beneden komt je weet nooit ..
regels zijn leuk , maar werken vaak niet met mensen ...
hand uitsteken ?????
20/25 km op het fietspad ????
Licht voeren op de fiets ????
Rood stoplicht en fietsers ?????
Verboden in te rijden boord voor fietsers ???
rechts rijden voor fietsers????

zo kan ik nog wel even door gaan .... je moet er niet van uit gaan dat je niet ingehaald word of dat er niemand zit , blijven kijken en nog eens kijken ... en niet denken het mag niet dus er zit niemand


Goed verhaal, lekker kort :mrgreen:

p.s: Sinds 1990 hoeven fietsers geen hand meer uit te steken, dat wetsartikel is sindsdien geschrapt.


De boetes zijn onder te verdelen in verschillende categorieën:

Eisen aan de bestuurder
In deze categorie valt de boete rijden onder invloed, wettelijk gezien mag u maar met 0,54 promille alcohol op de fiets rijden, zit u hierboven dan kunt u een boete riskeren van € 130,-. Weigert u hierna mee te werken aan een alcoholcontrole dan krijgt u er nog een boete van € 85,- bij.

Eisen aan het voertuig/de fiets
Het is erg belangrijk dat u uw fiets in goede staat houdt en zodra er iets kapot is het meteen laat repareren. Bijvoorbeeld als u geen reflectie op de trappers of wielen heeft kunt u al een boete krijgen van € 30,-. Natuurlijk worden ook de vaak voorkomende boetes van kapotte verlichting of geen verlichting steeds duurder. Zelfs voor een slechte staat van het frame kan de politie een boete geven van € 45,-.

Verkeersregels
Ook voor het niet juist hanteren van de verkeersregels als fietser kunnen u een fikse boete opleveren. Alleen al wanneer u door rood licht rijd kunt u een boete van € 85,- krijgen. Ook voor geen voorrang verlenen bij haaientanden staat een boete van € 85,-.
De meest onverwachte fietsboetes

- Uw fiets niet op slot zetten
Te laat voor school, te laat voor uw werk. U gooit uw fiets neer en vergeet hem in alle haast op slot te zetten. Natuurlijk is dat altijd stom. Toch jammer dat het u ook € 30,- lichter kan maken.

- Uw fiets fout stallen
Niet netjes in de rekken parkeren of uw fiets in het stadscentrum zetten terwijl het niet mag. € 90,- wil de politie van u zien als ze erachter komen dat uw fiets niet goed staat.

- Niet rechts aanhouden met de fiets
Een oude afgelegen landweg is heerlijk om midden op te fietsen. Weinig auto’s die u storen, slechts af en toe een tractor waarvoor u de berm in moet duiken. Helaas, wij raden het u sterk af, een chagrijnige agent kan u namelijk een boete geven van € 90,-

- Als fietser rechts inhalen
U kent ze vast wel. Brugklassers die slingeren of links fietsen en niet aan de kant willen gaan. Doe slim en haal ze niet rechts in. Als u het zo graag wel wilt doen, haal dan in ieder geval niet zo in wanneer er politie in de buurt is. De kans is er dat zij dan € 60,- van u eisen.

- Fietsen onder invloed
Vanaf 0,54 promille alcohol in uw bloed mag u niet meer op uw fiets stappen, de politie rekent een boete van € 100,-.

- Uw hand niet uitsteken op de fiets
Door alleen je hand al niet uit te steken op de fiets kunt u al een boete van € 20,- verwachten.

- Niet stapvoets fietsen binnen een erf
Door harder te rijden als stapvoets binnen een erf kunt u een boete krijgen van €35,-.
0 x
Afbeelding

DAGRECORD : 102 Km.
MAANDRECORD: 1000 Km.

Gebruikersavatar
StierHerman
Voormalig STN Lid
Berichten: 1126

Re: Even tanken...

Bericht#28 » 12 nov 2016, 17:52

mcguyver schreef:ik lees dat sommige mensen hier op het forum in de overtuiging zijn dat de strook rechts van de weg een fietsstrook is. dit is niet het geval, het is een fiets suggestie strook, dat is iets heel anders.
voor de uitleg, zie hier: http://www.fietsersbond.nl/de-feiten/ve ... cc4cct3ou8

dat betekent in deze specifieke situatie dat de bestuurder van de scooter (deels) rechts inhaalt op het moment dat hij van zijn scooter wordt gereden, ongeacht of hij rechtsaf wilde slaan of niet.


ik zie toch echt onderbroken strepen staan guy dus niks suggestiestrook, echte fietsstrook waar fietsers niet gehinderd mogen worden door andere weggebruikers. ;)
maar afgezien van het gebeuren in dit topic hoort een ieder in nederland zo rechts mogelijk te rijden en dat geldt zeker voor een fietser, suggestiestrook of niet al is het paars met gele stippen geverft.
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Even tanken...

Bericht#29 » 12 nov 2016, 22:48

Het gedrag van de scooterrijder verbaasd mij niet. Tijdens mijn ritjes moet ik heel vaak remmen of bijna in de berm rijden om zo'n kamikaze scooter te ontwijken, die met volle snelheid een onoverzichtelijke bocht afsnijdt. Wie hier verkeerstechnisch gelijk heeft laat ik in het midden, maar ik heb geen medelijden.
Het is goed als ze eens merken dat ze niet onkwetsbaar zijn. Jammer voor de autobestuurder, want die krijgt heel wat narigheid met de afhandeling van de schade. Maar ik hoop natuurlijk wel dat de scooterrijder niet al te ernstige verwondingen heeft.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
mcguyver
Berichten: 279

Re: Even tanken...

Bericht#30 » 13 nov 2016, 09:55

StierHerman schreef:
mcguyver schreef:Ik lees dat sommige mensen hier op het forum in de overtuiging zijn dat de strook rechts van de weg een fietsstrook is. Dit is niet het geval, het is een fiets suggestie strook, dat is iets heel anders.
Voor de uitleg, zie hier: http://www.fietsersbond.nl/de-feiten/ve ... Cc4CCT3Ou8

Dat betekent in deze specifieke situatie dat de bestuurder van de scooter (deels) rechts inhaalt op het moment dat hij van zijn scooter wordt gereden, ongeacht of hij rechtsaf wilde slaan of niet.


Ik zie toch echt onderbroken strepen staan Guy dus niks suggestiestrook, echte fietsstrook waar fietsers niet gehinderd mogen worden door andere weggebruikers. ;)
Maar afgezien van het gebeuren in dit topic hoort een ieder in Nederland zo rechts mogelijk te rijden en dat geldt zeker voor een fietser, suggestiestrook of niet al is het paars met gele stippen geverft.


De fietsstrook in het filmpje is soortgelijk aan de meest rechtse strook op de plaatjes waar ik via het linkje naar verwees. Dat is dus de fiets suggestiestrook, een al dan niet rode strook, zonder fietsje er op maar met eventueel een stippellijn.
Laatst gewijzigd door mcguyver op 13 nov 2016, 11:59, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Youtube Filmtheater”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer