Slecht lopen bij koude

Gebruikersavatar
the riding man
Berichten: 287

Slecht lopen bij koude

Bericht#1 » 18 dec 2013, 11:59

Hoi allemaal,

Mijn scootertje (2T) loopt perfect bij temperaturen boven de 5c°. Starten en rijden zonder enig probleem. We hebben ondertussen al een paar dagen wat kouder weer gekend, zeker 'smorgens heel vroeg (en ik moet geregeld heel vroeg vertrekken om te gaan werken) en dan loopt hij heel erg slecht. Hij dreigt telkens stil te vallen voor de lichten, en zelfs na het vertragen weer willen hernemen gaat het moeizaam. Ik wil niet teveel (laten) prutsen aan de afstelling omdat de motor dus wel perfect loopt als het warmer is.
Nu dacht ik aan 2 dingen:
- een zogenaamde warmere bougie erin steken
- de carburator inpakken met een vod en tape er rond om bevriezing te voorkomen.

Nuttige en doeltreffende oplossing of tijdverlies? Ik verneem het graag.
0 x

Gebruikersavatar
HaagseTweet
Berichten: 1578

Re: Slecht lopen bij koude

Bericht#2 » 18 dec 2013, 12:28

Mijn scooter staat dag en nacht buiten (onder een afdak). Toen het de afgelopen tijd net rond het vriespunt werd merkte je dat het starten en met name de eerste korte tijd daarna niet super zijn. Ik weet niet of de jouwe ook buiten staat maar het inpakken van de carburator inpakken doet niets af aan het feit dat hij door en door koud wordt, dat past zich gewoon aan de omgeving aan. Alles, inclusief de olie is gewoon zeer koud en daardoor dikker waardoor de koude start gewoon even minder lekker is. Valt mijns inziens niet zo heel veel aan te doen.
0 x
Nu: Honda CBR1000F 1992
Voorheen:Peugeot Tweet 2015 R.I.P, Kymco Filly 50, Peugeot SV50, Honda SFX50 2-takt + Kawasaki ZZR-600

Gebruikersavatar
ScooterBlokker
Voormalig STN Lid
Berichten: 2003

Re: Slecht lopen bij koude

Bericht#3 » 18 dec 2013, 12:39

the riding man.

Bij een Grand Dink wordt er lucht vanaf de cilinder naar de carburator geblazen via een slang.
ik weet niet of dat een mogelijkheid is.



je zou ook de in laat lucht kunnen aanpassen en de lucht stroom dicht bij de cilinder weg halen als dat een mogelijkheid is.

Grt Jan
0 x
wij rijden op twee Kymco's
Ria op een scooter uit 2003 40318 op de teller
en ik op een scooter uit 2005 met 64253 op de teller

Afbeelding Afbeelding

TK E

Re: Slecht lopen bij koude

Bericht#4 » 18 dec 2013, 12:42

Misschien ietsje langers warm draaien en dan gaan rijden.......dit is best moeilijk....ik kan ook alleen maar zeggen dat je hier en daar dingen moet gaan uitproberen.......succes
TonnyK
0 x

Gebruikersavatar
Dick1943t
R.I.P. In Memoriam
Berichten: 689

Re: Slecht lopen bij koude

Bericht#5 » 18 dec 2013, 13:14

Wat TonnyK zegt dat is het helemaal. Hij moet eerst goed warmlopen dan is het motortje warm, als je dan ergens stopt blijf hij stationair lopen. Met mijn 4 tact moet ik als het koud is de gashandel 3 a 4 keer opendraaien. start in een keer. :) :) :) :)
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Slecht lopen bij koude

Bericht#6 » 18 dec 2013, 15:26

Een warmere bougie heeft geen enkele nut. Een warmte graad van 8 voldoet prima.

Bij koudere dagen is het verstandig om het motortje wat langer warm te laten draaien alvorens je vertrekt. Het motortje heeft meer tijd nodig om op temperatuur te komen dan in de zomer. Als de choke op temperatuur is kun je doorrijden. In de koudere dagen duurt dit iets langer

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
koorn292
Berichten: 37

Re: Slecht lopen bij koude

Bericht#7 » 18 dec 2013, 16:16

Misschien de sproeier 1 maat groter
0 x

Gebruikersavatar
the riding man
Berichten: 287

Re: Slecht lopen bij koude

Bericht#8 » 18 dec 2013, 20:29

Ik zal de raad opvolgen en eerst beginnen met de motor langer stationair te laten opwarmen. Al vind ik het wel raar dat stationair warmdraaien beter zou helpen dan rustig al rijdend laten warm worden.
0 x

Stephan

Re: Slecht lopen bij koude

Bericht#9 » 18 dec 2013, 20:33

Danny,

Ik had met mijn 2-T GD ook hetzelfde. Vooral vocht en kou wilde hij slecht starten en sloeg steeds af.
Sinds mijn dealer een flexibele slang om de bougiekabel heeft getrokken is het probleem nagenoeg verholpen en is het starten en lopen.

Ook kan ik je aanraden om een Iridium bougie te plaatsen.

Grts

Stephan
0 x

TK E

Re: Slecht lopen bij koude

Bericht#10 » 18 dec 2013, 20:35

Het kan zijn dat de choke moeite heeft met het warm worden....hij is dus echt aan het zoeken.......ik heb het zelfde probleem gehad en probeer eerst 1 a 2 min. warm draaien en ga dan rustig rijden......
zoals ik al zij dingen gaan uitproberen.....en wie weet luchtfilter en carburateur reinigen wil ook nog wel eens helpen......weer succes..
TonnyK

P.S. ook de tip van Stephan is ook proberen waard....
0 x

Social Media

   

Terug naar “Pech onderweg?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer