scooter loopt zwaar

Gebruikersavatar
the riding man
Berichten: 287

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#11 » 27 jan 2014, 18:38

Net weer thuis. Probleem is bijna volledig opgelost. soms vanuit stilstand, of bij hernemingen waarbij ik nog 10 a 15km/u reed had hij het terug, maar niet heel de tijd meer. Scooter rijdt nu topsnelheid toch net geen 65km op de teller. Waarschijnlijk als ik de 8.8gr rolletjes er weer instop gaat de top net weer iets minder worden, in de buurt van de 60km wat ik ideaal vind.

Dus de 8.8gr er weer in, en dan ook ineens de boel smeren zoals hiervoor is aangeraden. Maar ik heb dus geen flauw idee wat ik nu exact moet invetten :oops:
Standaard lijkt er nergens vet aan te zitten, de opmerking van hiervoor dat de boel helemaal droog staat klopt dus volledig. Wat moet ik nu smeren? de rolletjes? De glijbus? De 3 plastic schoentjes? Of iets in de koppeling?
Ik neem aan dat er geen vet op de glijbus mag komen waar de snaar erop ligt, want dan zal die wel gaan doorslippen, niet?
0 x

Gebruikersavatar
Eric
Voormalig STN Lid
Berichten: 1027
Contacteer:

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#12 » 27 jan 2014, 18:55

Ik zelf denk dat het invetten niet verstandig is. Hooguit de rollers iets vettig maken met een klein beetje WD40 of siliconenspray. Je zou de vario zelf kunnen schoonmaken met remmenreiniger. Idd zoals je zelf al schrijft moet je met vet uitkijken voor de baan waar de V-Snaar overheen loopt.
Toen ik mijn GD overnam was de vario ingevet. Je wil niet weten hoe dit er uit zag en wat een ellende dit gaf.. Nadat alles goed was schoon gemaakt deed alles het weer perfect.
0 x
Verander muren in deuren....

Gebruikersavatar
ben
STN Tourbuffel
Berichten: 1947
Contacteer:

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#13 » 27 jan 2014, 19:04

danny ik zou de rolletjes aan de buiten kant licht invetten maar een heel klijn beetje ende 3 zwarte plastic glijders aan de binnekant zodat de ijzeren plaat makkelijk over de vario glijt de bus inderdaad geen vet aan doen gr ben
0 x
Kymco g dink
Sym fiddle
Ford streetka

Gebruikersavatar
StierHerman
Voormalig STN Lid
Berichten: 1126

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#14 » 27 jan 2014, 19:05

het verschil in rolgewicht (onderling) is wel erg groot, waarom niet 6x zelfde gewicht met hetzelfde totaalgewicht als je nu hebt?? dan komen ze alle 6 even snel naar buiten. die van 5.5 gram doen nu voor spek en bonen mee.
de loopvlakken in de vario voor de rollen moeten zo glad mogelijk zijn en vettigheid heeft geen nut want dat slingert er gelijk uit met 8000 toeren.
wat wel gesmeerd moet worden is de variobus welke soepel moet glijden. let wel op dat het niet op de snaar en variovlakken komt waar de riem loopt. een droge bus loopt niet en slijt harder. is de speling tussen de vario en de bus te groot door het aantal kilometers (versleten) dan blijft hij hakkelen en zal hij vervangen moeten worden. je merkt dit vooral als hij goed warm is en bij gas terug en weer open je lage toeren houdt omdat de vario niet terugkomt. het gaat niet eeuwig mee.

groet herman
0 x

Gebruikersavatar
ben
STN Tourbuffel
Berichten: 1947
Contacteer:

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#15 » 27 jan 2014, 19:09

Grensgeval schreef:Het verschil in rolgewicht (onderling) is wel erg groot, waarom niet 6x zelfde gewicht met hetzelfde totaalgewicht als je nu hebt?? dan komen ze alle 6 even snel naar buiten. Die van 5.5 gram doen nu voor spek en bonen mee.
De loopvlakken in de vario voor de rollen moeten zo glad mogelijk zijn en vettigheid heeft geen nut want dat slingert er gelijk uit met 8000 toeren.
Wat wel gesmeerd moet worden is de variobus welke soepel moet glijden. Let wel op dat het niet op de snaar en variovlakken komt waar de riem loopt. Een droge bus loopt niet en slijt harder. Is de speling tussen de Vario en de bus te groot door het aantal kilometers (versleten) dan blijft hij hakkelen en zal hij vervangen moeten worden. Je merkt dit vooral als hij goed warm is en bij gas terug en weer open je lage toeren houdt omdat de vario niet terugkomt. Het gaat niet eeuwig mee.

Groet Herman

herman er is niks versleten scooter heeft nog maar 3500 km geloppen
0 x
Kymco g dink
Sym fiddle
Ford streetka

Gebruikersavatar
StierHerman
Voormalig STN Lid
Berichten: 1126

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#16 » 27 jan 2014, 19:50

dan zal de vario nog niet versleten zijn gelukkig, maar bij het gewicht van de rollen is elke 0.1 gram (x6) een heel verschil naarmate het toerental toeneemt. het luistert heel nauw.
0 x

René K

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#17 » 27 jan 2014, 19:56

Danny als je er niet uitkom stop ermee en alles weer orgineel erin/terug
en vrolijk en probleemloos verder rijden, denk ik zomaar.

Gr. René
0 x

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#18 » 27 jan 2014, 21:29

Ik zou denken, de kamertjes én de rolletjes zo schoon mogelijk maken (en houden) om zo een best mogelijke grip te ontwikkelen.
Dus vet of olie is volgens mij er niet goed voor de koppeling.
0 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
ben
STN Tourbuffel
Berichten: 1947
Contacteer:

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#19 » 27 jan 2014, 22:41

peter stupers schreef:Ik zou denken, de kamertjes én de rolletjes zo schoon mogelijk maken (en houden) om zo een best mogelijke grip te ontwikkelen.
Dus vet of olie is volgens mij er niet goed voor de koppeling.

we hadden het over de vario niet over de koppeling peter wereld van verschil
0 x
Kymco g dink
Sym fiddle
Ford streetka

Gebruikersavatar
the riding man
Berichten: 287

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#20 » 30 jan 2014, 15:34

Even een update:

Uiteindelijk bleek het probleem in de stelschroef op de carb te zitten. Bij koude motor (met choke op) deed hij het prima, van zodra hij warm werd werd het probleem veel erger.
Dus 2 halve slagen meer open gezet, en het is een vliegtuig geworden. Zo lekker optrekken en rijden heeft hij nog nooit gedaan.
8.8gr blijkt ook nu nog iets te zwaar te zijn, 5.5 dan weer te licht. Heb nu alsnog nog steeds de combinatie 5.5 + 8.8 = 7.1gr er weer inzitten omdat hij hiermee het lekkerste rijdt. Maar dit is slechts voorlopig, ga er 7.1gr rollen van 1 gewicht inplaatsen binnenkort. Het blijft me verbazen hoe zulke kleine veranderingen (1 slagje aan een vijsje in dit geval) zo een groot verschil kan geven. Ben helemaal gelukkig. De eer is trouwens ook aan Ben die me de tip van het regelvijsje heeft gegeven ;)
0 x

Social Media

   

Terug naar “Pech onderweg?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer