scooter loopt zwaar

Gebruikersavatar
the riding man
Berichten: 287

scooter loopt zwaar

Bericht#1 » 27 jan 2014, 10:43

Ik had enkel de vario-ring verwijderd en reed zo al enkele maanden rond. Scooter liep goed, trok snel op, maar maakte veel toeren en de topsnelheid bleef rond de 55km/u op teller (is ongeveer 47 a 48km/u echt, ja hij wijkt veel af de snelheidsmeter, dat is dan ook de reden dat ik samen met Ben enkele wijzigingen heb aangebracht).

Afgelopen zaterdag hebben we gedaan:
- rolletjes van 5.5gr naar 8.8gr vervangen
- sproeier van 70 naar 74 gebracht
Uitlaat ontgrenzen ging niet want hij is begrenst in de cilinder en niet in de uitlaat.

Na de testrit bleek dit een fantastisch resultaat te geven. Trok minstens even vlot op maar met minder toeren en de topsnelheid ging op teller naar de 60km/u. Oké fijn, leuk scootertje geworden.

Maar vandaag ga ik er de eerste dag mee werken en hij voelt enorm zwaar aan, hij vertrekt heel erg langzaam, gaat moeizaam door daar de 30 a 40k om dan steeds beter en beter naar de topsnelheid te gaan van 60 en zelfs net erboven. Om even te vergelijken hoe ik het ervaar: stel dat je op de fiets wil rijden maar hij staat nog in de hoogste versnelling, vertrekken gaat erg moeilijk en je moet heel veel moeite en energie erin stoppen om vooruit te komen, maar hoe sneller je rijdt, hoe beter het wordt.... dit is hoe ik nu het rijgedrag van de scooter ervaar. Opnemen op lage snelheid gaat bijna niet, vertrekken na stilstand aan de verkeerslichten dan dreigt hij stil te vallen, maar als ik uiterst langzaam gas geef en geduld heb, dan gaat hij uiteindelijk toch naar de topsnelheid.

Het rare is dus dat hij het tijdens de testrit wel perfect deed en er daarna niks motorisch meer aan gesleuteld is. Wel is er daarna nog dingen electrisch aangesloten zoals een stekker voor de aanhangwagen en voeding voor de gps.
Wat ik ook mee zit is dat eigenlijk de pakking van de uitlaat, waar die op de cilinder wordt gemonteerd, eigenlijk stuk was maar omdat we geen andere hadden hebben we die toch hergebruikt, met (dus tijdens de testrit) goed resultaat.
Verder hing de carburateur ook vol viezigheid (zand) en het is ook niet helemaal ondenkbaar dat er wat vuil is ingekomen tijdens het vervangen van de sproeier. Maar nogmaals: tijdens de testrit liep hij perfect en daarna is er niets meer gedaan aan onderdelen van de motor, en nu loopt hij heel erg zwaar.

Iemand een idee?
0 x

Gebruikersavatar
ben
STN Tourbuffel
Berichten: 1947
Contacteer:

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#2 » 27 jan 2014, 11:10

he danny dat is raar hij liep toch goed als ie warm is doet ie dit ook pakking uitlaat kun je uitsluiten volgens mij elektra ook heeft daar niks mee te maken zou sproeier misschien te groot zijn of automatische choke werkt niet goed lijkt mij op te veel brandstof bij vertrekken rookt ie veel of niet bij wegrijden gr ben
0 x
Kymco g dink
Sym fiddle
Ford streetka

Gebruikersavatar
the riding man
Berichten: 287

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#3 » 27 jan 2014, 11:23

Hoi Ben,

Hij rookt zeker niet abnormaal. Vlak na het starten (wanneer de choke dus nog opstaat) is het zelfs beter dan wanneer hij volledig warm staat. Want tegen ik thuis was bleef hij zelfs niet meer stationair draaien, dat deed hij bij de koude start wel. Maar het zwaar lopen (het gevoel om dus precies in een veel te hoge versnelling te staan) heeft hij zowel bij koude als bij warme motor, en dus zowel met als zonder choke.

edit: de koppeling slaat ook vrij laat aan, je moet al flink aan het gas komen alvorens het achterwiel aandrijving krijgt, dit heeft hij trouwens altijd al gehad, vanaf de eerste kilometer al, maar nu is het precies nog net iets erger geworden, terwijl het tijdens de testrit net veel beter leek te zijn.
0 x

Gebruikersavatar
ScooterBlokker
Voormalig STN Lid
Berichten: 2003

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#4 » 27 jan 2014, 12:05

Danny ik denk dat een van je rollen niet goed zit als deze vast blijf zitten dan blijft je vario open staan
of te wel je staat in de hoogste versnelling

Grt Jan
0 x
wij rijden op twee Kymco's
Ria op een scooter uit 2003 40318 op de teller
en ik op een scooter uit 2005 met 64253 op de teller

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
ruger44
Berichten: 88

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#5 » 27 jan 2014, 12:29

idd even de vario na kijken ook ik denk dat die open blijft staan
en als je gaat knutselen maak je scooter eerst schoon van zand zodat er geen rotzooi in kan komen
0 x

Gebruikersavatar
the riding man
Berichten: 287

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#6 » 27 jan 2014, 12:34

Net even vlug de vario eruit gehaald en toch maar de rolletjes weer lichter gemaakt. 5.5 met 8.8 gemengd, waarbij ik dus (als ik goed kan rekenen) 7.1 er nu heb inzitten. V-riem leek me wel zeer vast te zitten, koste me bruute kracht om hem los te krijgen, abnormaal dus want die moet je normaal met 2 vingers ronde koppeling kunnen doen draaien. Weer een testrit en hij rijdt weer volledig lekker, trekt lekker op, topsnelheid is wel weer terug minder, namelijk 55km/u. Maar ik heb wel slechts 100km gereden, met bijna koude motor. Dus ik kan er nu nog niets definitiefs over zeggen. Wel dat het zware gevoel weer helemaal is verdwenen. Niet de zwaardere rollen, maar zoals Jan aangeeft een vastzittend rolletje zal wel de boosdoener geweest zijn. Zou dit rolletje ook de V-riem in de koppeling kunnen doen blokkeren? Hopen dat het nu niet meer terug komt en dat ik weer met plezier kan verder rijden.
0 x

Gebruikersavatar
ben
STN Tourbuffel
Berichten: 1947
Contacteer:

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#7 » 27 jan 2014, 12:42

vastzittend rolletje heb ik nog nooit gehad eerder dat de glijbussen stroef gaan ik bedoel daarmee de 3 plastieke dopjes ik zou dan als ie het nu goed blijft doen het toch weer proberen met de 8.8 rollen en deze licht invetten en ook de glijbusjes licht invetten hij liep daar wel lekkerder op gr ben
0 x
Kymco g dink
Sym fiddle
Ford streetka

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#8 » 27 jan 2014, 13:45

Denk dat de boel bij de vario inderdaad aan de droge kant is...
Ff loshalen en licht invetten en je probleem zal weg zijn...
0 x

Gebruikersavatar
Eric
Voormalig STN Lid
Berichten: 1027
Contacteer:

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#9 » 27 jan 2014, 14:01

5.5 en 8.8 rollers met elkaar mengen is geloof ik niet verstandig. Mag toch max 1 a 1.5 verschil in zitten of heb ik het mis..
0 x
Verander muren in deuren....

Flevolander58

Re: scooter loopt zwaar

Bericht#10 » 27 jan 2014, 15:19

volgens mij mag het maximum 1 gram zijn
wat ook heel goed is om het huis waar de rollen in glijden zo glad mogelijk te maken door de boel lekker te polijsten
0 x

Social Media

   

Terug naar “Pech onderweg?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer