Ik had enkel de vario-ring verwijderd en reed zo al enkele maanden rond. Scooter liep goed, trok snel op, maar maakte veel toeren en de topsnelheid bleef rond de 55km/u op teller (is ongeveer 47 a 48km/u echt, ja hij wijkt veel af de snelheidsmeter, dat is dan ook de reden dat ik samen met Ben enkele wijzigingen heb aangebracht).
Afgelopen zaterdag hebben we gedaan:
- rolletjes van 5.5gr naar 8.8gr vervangen
- sproeier van 70 naar 74 gebracht
Uitlaat ontgrenzen ging niet want hij is begrenst in de cilinder en niet in de uitlaat.
Na de testrit bleek dit een fantastisch resultaat te geven. Trok minstens even vlot op maar met minder toeren en de topsnelheid ging op teller naar de 60km/u. Oké fijn, leuk scootertje geworden.
Maar vandaag ga ik er de eerste dag mee werken en hij voelt enorm zwaar aan, hij vertrekt heel erg langzaam, gaat moeizaam door daar de 30 a 40k om dan steeds beter en beter naar de topsnelheid te gaan van 60 en zelfs net erboven. Om even te vergelijken hoe ik het ervaar: stel dat je op de fiets wil rijden maar hij staat nog in de hoogste versnelling, vertrekken gaat erg moeilijk en je moet heel veel moeite en energie erin stoppen om vooruit te komen, maar hoe sneller je rijdt, hoe beter het wordt.... dit is hoe ik nu het rijgedrag van de scooter ervaar. Opnemen op lage snelheid gaat bijna niet, vertrekken na stilstand aan de verkeerslichten dan dreigt hij stil te vallen, maar als ik uiterst langzaam gas geef en geduld heb, dan gaat hij uiteindelijk toch naar de topsnelheid.
Het rare is dus dat hij het tijdens de testrit wel perfect deed en er daarna niks motorisch meer aan gesleuteld is. Wel is er daarna nog dingen electrisch aangesloten zoals een stekker voor de aanhangwagen en voeding voor de gps.
Wat ik ook mee zit is dat eigenlijk de pakking van de uitlaat, waar die op de cilinder wordt gemonteerd, eigenlijk stuk was maar omdat we geen andere hadden hebben we die toch hergebruikt, met (dus tijdens de testrit) goed resultaat.
Verder hing de carburateur ook vol viezigheid (zand) en het is ook niet helemaal ondenkbaar dat er wat vuil is ingekomen tijdens het vervangen van de sproeier. Maar nogmaals: tijdens de testrit liep hij perfect en daarna is er niets meer gedaan aan onderdelen van de motor, en nu loopt hij heel erg zwaar.
Iemand een idee?