Vandaag een mooie tour gemaakt, helaas liep alles anders dan gepland.
Inmiddels een kilometertje of 60 van de camping en dan merk je dat je een lekke band hebt.
Ja ja, dan sta je in Vice (B) met een achterband zo heet dat deze bijna blauw begint te worden.
Hè ja, even een stukje terug lopen met 130 kg heuvel op, want daar zit een VW dealer. Dus zo gezegd en zo gedaan. Op mijn beste Frans gevraagd of de wat lucht hebben voor mijn Pneu van de scooter.
Ja dat hadden ze wel, maar toen we erachter kwamen dat deze lek was werd het wat lastiger.
Omdat ik niet begrijp hoe de proppenset werkt, gevraagd of zij de prop wilde plaatsen.
Het antwoord luide: neen.
Naar het waarom werd mij niet duidelijk, want Frans......ja...ja...
Er werd mij uitgelegd waar een bandenboer zat. Ongeveer 2 km terug.
Ja ja over de A2 over de Maas, brig op brug af. En een lekke koppakking van het transpireerden.
Bandenboer, nee willen niet helpen het is een motor en daar mogen wij niks aan doen.....
Gloeiende ....... Gloeiende en nu.
500 meter rechts het straatje in en daar zit een scooterbedrijf.
Bea lopen en ik weer met de ND.
Ja ja en het scooterbedrijf gevonden en zo ja ze wilde mij helpen.
Een prop plaatsen dat wilde ze wel, maar een nieuwe band, toch wel heel veel gevraagd, en zelfs al ik de boel zou demonteren en na het omdraaien van de band weer zou monteren.
Ach je met een prop was ik ook al geholpen.
Band opgepompt en gaan met die banaan.
Uhm, route inkorten en op naar de camping.
Band bijna zacht, achteraf toch aan vlokken en een nieuwe gekocht.
Nu dan een Michelin Bober achter.
In ieder geval we kunnen weer verder.
Even wat tips:
- let er op met dit warme weer is een lekke band sneller en verder stuk dan je kan zien
- word een band naast het loopvlak blauw, of zo warm dat je deze niet meer kan aanraken is dit eigenlijk het begin van het einde.
- bij het zetten van een prop is dat altijd een tijdelijke oplossing.
- de band moet na een noodreparatie altijd van de velg af om in de band te kijken. Zitten er allemaal rubberen balletjes of pulp in is de band kapot, dus einde oefening.
Ga dan zo snel mogelijk over tot vervanging.
O ja het aller belangrijkste is voor de city grip banden dat je deze rustig 0,25 tot 0,50 bar harder mag oppompen dan voorgeschreven. Dan slijten de banden niet verkeert af.
En de ND wordt vaak aangezien als motor.
Doe er je voordeel mee.
Een oplossing is misschien een spuitbus met een een of ander goedje, ook dit is een noodoplossing en de band zal op hele korte termijn moeten worden vervangen.
Groet Eric