Opeens stopt hij

arien

Re: Opeens stopt hij

Bericht#21 » 25 dec 2012, 18:04

We hebben de bougiedop ook los gehad om te controleren. @Jan. Weet je het zeker dat bij een defecte CDI er geen vonk uit komt? De CDI doet toch meer als alleen de vonk? Volgens mijn dealer kan het de cdi zijn. Overigens. Ik heb aan de rechterkant een slang gevonden die nergens op aansloot. Een vrij lange volgens mij luchtslang. Rechtsboven achter zit er een soort van rond filter. Daar zat hij op aangesloten en liep naar voren; dan een bocht en nog een paar centimeter naar beneden. Kan het zijn dat die lo zit? Of is dat de lucht inlaat?

Arie
0 x

Peter

Re: Opeens stopt hij

Bericht#22 » 25 dec 2012, 18:18

Hoi ik weet dat bij mijn scooter op de orginele uitlaat een slang zit gemonteerd voor de katalysator.
deze slang heeft aan het einde ook een soort filter zitten deze zuigt extra lucht de uitlaat in voor een hogere uitlaat tempratuur te krijgen
maar weet niet zeker of de grand dink ook een katalysator heeft.Als dat wel zo is zou het die slang kunnen zijn.
m.v.g peter 8-) 8-)
0 x

arien

Re: Opeens stopt hij

Bericht#23 » 25 dec 2012, 21:08

Zou kunnen, ik heb pas mijn uitlaat laten vervangen. Ws past hij niet op de nieuwe...
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Opeens stopt hij

Bericht#24 » 25 dec 2012, 23:04

De cdi controleerd de vonk en heeft verder geen functie. Die extra luchtslang dient bij de gd idd voor de katalysator. Dit deel heeft geen invloed op het niet starten van de motor.

Er blijven dan dus 3 dingen over.

1) cdi
2) bobine
3) pulser

De pulser welke bij het vliegwiel gemonteerd zit gaat normaal niet gauw kapot. Eerder een cdi dan de bobine. Immers de cdi regeld het tijdstip van de vonk. Dus..... de bougie mag dan wel vonken maar als de vonk Niet op het goeie tijdstip komt.... tja.... dan start het motortje ook niet.

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
ScooterBlokker
Voormalig STN Lid
Berichten: 2003

Re: Opeens stopt hij

Bericht#25 » 26 dec 2012, 09:59

Wat dacht je van een gebroken veer in de cilinder dan heb je geen druk meer en starte doet hij zeker niet meer is mij ook een keer overkomen.

Grt Jan
0 x
wij rijden op twee Kymco's
Ria op een scooter uit 2003 40318 op de teller
en ik op een scooter uit 2005 met 64253 op de teller

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Opeens stopt hij

Bericht#26 » 26 dec 2012, 11:32

ScooterBlokker schreef:Wat dacht je van een gebroken veer in de cilinder dan heb je geen druk meer en starte doet hij zeker niet meer is mij ook een keer overkomen. Grt Jan


Yep.... daar kan ik mij wel in vinden echter....meneer de topic starter heeft niets vermeld van een vreemd bijgeluid voordat het motortje ineens stopte. Normaal als een zuigerveer knapt dan hoort men meestal 2 dingen.

1) een knarsend geluid welke ineens ophoud omdat het stukje zuigerveer spontaan in de uitlaat poort verdwijnt hetgeen zeeeeeeerrrrrrrr wenselijk is :mrgreen:

2) een knarsend geluid waarbij kortstondig een schurend geluid waarneembaar is en vervolgens het motortje krak zegt omdat het zuigerveertje tussen de zuiger en zuigerwand terecht is gekomen. :shock:

Als men de kickstarter met de hand bediend kan men een inschatting maken of er voldoende compressie aanwezig is om het motortje op zijn minst te laten starten. Maar dit kan alleen de rijder zelf inschatten omdat hij weet hoeveel kracht hij moet zetten om de kickstarter naar beneden te trappen/drukken

Anders ff een compressie meting laten doen om uitsluitsel te krijgen.

Maarrruuhhhmmmm ff wat heel anders.... is de choke zelf en ook de weerstand welke in serie stat met de choke ook gecontroleerd en doorgemeten ? Immers.... als deze niet meer werkt en dan aanblijft staan krijgt het motortje teveel benzine en slaat deze dan ook af omdat het motortje dan verzuipt. Ik vraag dit omdat meneer de topic starter vermeld heeft benzine te ruiken.

Gewoon ff dingen gaan uitsluiten.

Mtvrgrt kees
0 x

arien

Re: Opeens stopt hij

Bericht#27 » 26 dec 2012, 18:34

Dank voor alle tips en ana;yses.
Ik ga vrijdag een cdi bij mijn dealer in Amsterdam halen om uit te proberen of daar het probleem ligt.
Ik heb geen vreemde geluiden gehoord in de buurt van de cilinder.
Als de cdi niet werkt dan zal ik toch moeten proberen de scooter naar amsterdam te brengen en te laten repareren.
Bobine is vorig jaar vervangen, Toen startte hij inderdaad wel erg moeilijk maar werkte wel. Het starten is sindsdien nooit een probleem geweest.
De druk met het kicken lijkt even zwaar als normaal....

Wordt vervolgd.....fijne dagen verder..
0 x

arien

Re: Opeens stopt hij

Bericht#28 » 28 dec 2012, 14:14

Gisteren zijn mijn vrouw Anthonia en ik in het huwelijksbootje getreden. We hadden een fijne dag. En de scooter een dag rust. Vanmorgen in Amsterdam een andere cdi gehaald. Helaas hielp dat niet. een keer tijdens de kickstart een plof in de uitlaat. Daar bleef het bij. Ik hoop een handige knutselaar in Almere te vinden om mijn GD weer aan de praat te krijgen...
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Opeens stopt hij

Bericht#29 » 28 dec 2012, 18:46

Hoi Arie

Allereerst van harte gefeliciteerd.

Jammer dat een andere cdi niet de oplossing was.Ook jammer dat je zover weg woont. Anders was ik wel f langso gekomen. De trein is natuurijk ook een optie maar ok. Ik hoop dat het euvel gauw verholpen wordt.

Mtvrgrt kees
Laatst gewijzigd door motormuis op 28 dec 2012, 21:38, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

arien

Re: Opeens stopt hij

Bericht#30 » 28 dec 2012, 19:18

Dank je wel Kees. Erg aardig van je.

Groet,

arie
0 x

Social Media

   

Terug naar “Pech onderweg?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer