Opeens stopt hij

arien

Opeens stopt hij

Bericht#1 » 18 dec 2012, 21:02

Vanavond onderweg naar huis in Almere. Stond even te wachten op verkeer. Opeens stopte de motor ermee. Plofje in uitlaat. Starten deed hij niet meer. Bougie verwisselen hielp ook niet. Genoeg vermogen in accu maar ondanks vele pogingen startte hij niet.1,5 uur naar huis lopen duwen... Iemand enig idee.?
0 x

Stephan

Re: Opeens stopt hij

Bericht#2 » 18 dec 2012, 21:06

Dat is balen Arie :roll:
Wat het zou kunnen zijn weet ik niet, wellicht iets met de carbarateur.

Wat ook vervelend is , is het naar huis lopen met zo´n zware machine aan je hand. ANWB heeft nu een goede pechhulp voor scooters, kost je 57,00 per jaar en wordt je 4 x geholpen en-of thuis gebracht.

http://www.anwb.nl/wegenwacht/bromfiets

Ben wel benieuwd wat het euvel nou is....

Grt,

Stephan
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Opeens stopt hij

Bericht#3 » 18 dec 2012, 21:29

Heb je na het doorstarten, bij het verwijderen van de bougie gekeken of deze wel nat was van de benzine/lucht mengsel en de bougie gecontroleerd of deze een krachtige vonk produceerd ?

Als er geen vonk aanwezig is, probeer eens een andere bougie dop om dingen uit te sluiten.

Het zou zomaar kunnen zijn dat de weerstandswaarde van de bougie dop verlopen is. (hoger is geworden)

Mocht een andere bougie dop niet niet helpen, dan zou je kunnen meten (multimeter)of de "pulser' welke aan de zijkant bij de licht spoelen zit gemonteerd. Het gaat erom dat het spoeltje nog goed is of niet.

Anders wordt het stap voor stap punten gaan uitsluiten.

Mtvrgrt kees
Laatst gewijzigd door motormuis op 18 dec 2012, 21:51, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

arien

Re: Opeens stopt hij

Bericht#4 » 18 dec 2012, 21:48

Dank voor de tips.... Mijn vermoeden is de brandstof toevoer. Ik rook ondanks het starten vol gas geen benzine....af en toe liep hij iets sneller tijdens het starten...
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Opeens stopt hij

Bericht#5 » 18 dec 2012, 22:03

Benzine hoeft men niet altijd te ruiken. Als het motortje zomaar sneller gaat lopen kan het idd duiden op een verstopping van de sproeier(s)

Toch blijft de eerste stap het controleren of de bougie een krachtige vonk produceerd. Vanwege plofje in de uitlaat deze check is eenvoudig.ls het wel het geval en de bougie niet nat is na doorstarten dan vlotterkamer van cab en beide sproeiers demonteren en goed schoonmaken alsmede de bodem van de vlotterkamer goed schoonmaken. Hierbij moet de cab gedemonteerd worden om bij de beide schroeven van de vlotterkamer te kunnen komen. Pas op dat je bij demonteren de O-ring vn de vlotterkamer niet beschadigd. Zie ook mijn blog afdeling onderhoud en beurten door de link in mijn bijschrift aan te klikken en klikken op "scooter beurd part 3".

Mtvrgrt kees
Laatst gewijzigd door motormuis op 18 dec 2012, 22:27, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Opeens stopt hij

Bericht#6 » 18 dec 2012, 22:20

heb je toevallig een lang stuk constant gereden?
in het verleden wel eens meegemaakt dat het warme lucht toevoerslangetje van de carberateur bescherm hoes was gegaan en dan bevriest de carberatuer en nee daar hoeft de omgevings temperatuur niet voor onder het vriespunt te zijn
chek maar eens of er een rubberhoesje om je carberateur zit en een slangetje vanaf de cilindermantel naar dat hoesje gaat,
anders de bobine denk ik zo te lezen

groet en trouwens erg balen een grand dink schiift niet lekker.

roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

arien

Re: Opeens stopt hij

Bericht#7 » 19 dec 2012, 12:08

Nogmaals dank. De bougie gaf vonken af...maar was niet echt nat. Een licht benzinegeur aan de bougie. Vrijdagochtend komt er iemand langs die handig is met sleutelen. Als ik dat doe maak ik een Tomos van mijn grand dink:)
Ik denk dat ik ook naar mijn filter moet kijken. Er ligt een hoop rommel op de weg en kom elke dag langs een plek vol zand.....kan je een filter zo schoonmaken of moet die vervangen worden? Graag nog tips...

Groet en dank.

Arie
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Opeens stopt hij

Bericht#8 » 19 dec 2012, 12:10

Ik zou het lucht filter gewoon vervangen. Voor die paar euro meer kun je weer onbezorgd kilometers rijden. Zorg er voor dat het gehele filterhuis met slangen grondig schoongemaakt wordt voordat je de nieuwe filter plaatst.

Succes.... met het sleutelen.

Mtvrgrt kees
0 x

arien

Re: Opeens stopt hij

Bericht#9 » 19 dec 2012, 14:56

Zijn standaard filters die je bij elke bromfietsboer kan kopen of specifiek voor de Grand Dink?
Tot nu toe heb ik het steeds laten doen.
Arie
0 x

Stephan

Re: Opeens stopt hij

Bericht#10 » 19 dec 2012, 15:13

Je hebt kant en klare van Power One, maar dit is wel merk/type gebonden. Je hebt ook filters die jezelf even op maat moet knippen.

http://www.euroscooters.nl/kymco-luchtfilter-element-kymco-vitality-super-grand-dink-p-14330.html

Kost gemiddeld tussen de 10 en 12 euro

Grt,

Stephan
0 x

Social Media

   

Terug naar “Pech onderweg?”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer