Snelheidsremmende maatregelen

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#81 » 05 okt 2015, 09:32

koorn292 schreef:Kan je van de orginele bus het opstaande randje niet wat af laten halen op een draaibank.

Yep dat kan ook. Maar wat je teveel afhaalt ben je kwijt. Probeer eerst met een kunststof ring de goeie dikte te vinden en pas dan de originele bus aan.

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
marcovp
Berichten: 168

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#82 » 05 okt 2015, 09:48

koorn292 schreef:Kan je van de orginele bus het opstaande randje niet wat af laten halen op een draaibank.

Die optie heb ik ook al overwogen mocht de kunststof ring toch snel slijten. Punt is alleen dat ik geen draaibank meer heb en als ik het moet laten doen dan zal het ook als snel een paar tientjes kosten. Als ik daarvoor 10 ringen kan kopen kan ik daar misschien wel weer 5 jaar mee vooruit.
0 x

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#83 » 05 okt 2015, 10:05

koorn292 schreef:Kan je van de orginele bus het opstaande randje niet wat af laten halen op een draaibank.


Ja dat kan als je een draaibank thuis hebt.
Maar houd er rekening mee als je uitgaat van de gladde dan rijd de ND ongeveer 66 op de teller.
Met de begrensde bus rijd de ND ongeveer 50 op de teller.
Dus je moet ergens daar tussenin komen om aan de 62-63 op de teller uit te komen.
Dat houd in dat je ergens tussen de 3.7 en 4.0 mm (ongeveer) uit zal komen om de gewenste (top)snelheid te bereiken.
O ja, de kunststof begrenzingsringen kosten een paar euro als je het niet goed hebt gedaan en de begrensde bus is daar een veel fout van.
0 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Gebruikersavatar
marcovp
Berichten: 168

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#84 » 05 okt 2015, 10:33

Daarom heeft de kunststof ring ook wel mijn voorkeur. Voordat je het precies goed hebt moet je er een aantal keer wat aan doen. Ik heb de ring erin gezet toen was die 4,18 mm dik. Dag later heb ik er 0,1 mm afgehaald en nog een dag later nog eens 0,8 mm (ik wilde hem afronden op exact 4 mm zodat ik makkelijker de slijtage kan beoordelen). Zou je dit bij een metaalbewerker willen laten doen dan loopt het al snel in de papieren. Zeker omdat de standaard bus vast net wat anders reageert als de gladde bus dus ik durf ook niet zomaar te zeggen dat als je een standaard bus afdraait tot 4 mm het dan goed is.
0 x

Gebruikersavatar
Alwin
Berichten: 580

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#85 » 05 okt 2015, 10:52

De opstaande rand van de originele variobus is langer in vergelijking met de kunststof ring..
Daarbij ook een stuk lager en valt hierdoor IN het huis van de vario!!

Opletten dus, want als je de originele variobus naar 4mm aan zou passen, gaat dit harder als met een kunststof ring ;)
Eigenlijk moet alles dan opnieuw worden getest, maar het zou een mogelijkheid zijn
0 x
Welcome to my life ... where everyday is monday
Today is yesterday, and tomorrow is today ...

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#86 » 05 okt 2015, 16:34

Hallo STN-ers,
Net als René (Tarzanen) is mijn Liberty op de rollenbank geweest in Meerkerk.
Hij kwam aan 54 km/uur en... dat zou volgens de aanwezige agenten geen bekeuring opleveren bij een echte controle.
Ik heb direct doorgevraagd over het verplicht moeten rijden op de rijbaan in m.n. Rotterdam.
De agenten daar ergeren zich daar aan scooters, die precies met 45 km per uur op de hoofdwegen in Rotterdam rijden en daarmee in de spits het snelverkeer ophouden met files tot gevolg. Het is dan ook prima als je met 50- 55 km per uur je snelheid aanpast aan het autoverkeer en dat is ook voor jezelf veel veiliger volgens de agent. Hij begreep heel goed dat ik met de gemeten waarde makkelijk wat extra snelheid kan aanhouden om lekker met het overige verkeer mee te zwemmen. Geen probleem!
Na inmiddels twee keer op een rollenbank gestaan te hebben in; Vlaardingen en nu in Meerkerk, maak ik me daar geen zorgen meer over. :)
Wat blijft, is natuurlijk oppassen voor o.a. motoragenten of flitspalen, die ongemerkt je snelheid kunnen meten en als ze op jacht zijn naar geld een bekeuring kunnen uitschrijven.
Succes en groet,
Jan.
Afbeelding
Hiermee kan je wel meekomen in het verkeer!
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
marcovp
Berichten: 168

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#87 » 05 okt 2015, 20:28

54 is idd een fijne snelheid. Met 53 merk il al dat auto's niet meer gaan duwen. Het zou fijn zijn als ze de grens nog een paar km oprekken.
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#88 » 05 okt 2015, 20:36

De politie doet niet moeilijk als het de doorstroming verbetert, maar als een scooteraar hard rijdt en slalommend tussen de auto's gaat laveren dan krijg je een prent. Logisch toch. ;)
Groet,
Jan H
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

TK E

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#89 » 05 okt 2015, 21:36

Jan-H schreef:De politie doet niet moeilijk als het de doorstroming verbetert, maar als een scooteraar hard rijdt en slalommend tussen de auto's gaat laveren dan krijg je een prent. Logisch toch. ;)
Groet,
Jan H


Overgens wel raar dat een scooter rijder dan wel een bekeuring krijgt bij het slalommen en een motorrijder niet.......
Dit gebeurt dagelijks in Utrecht....
TK E
0 x

Gebruikersavatar
marcovp
Berichten: 168

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#90 » 06 okt 2015, 11:43

In het verdrag van Wenen inzake het wegverkeer staat het volgende:

1.
(a) Inhalen dient te geschieden aan de zijde, tegenover die overeenkomstig de rijrichting.
(b) Inhalen dient echter te geschieden aan de zijde overeenkomstig de rijrichting, wanneer de in te halen bestuurder heeft kenbaar gemaakt dat hij van plan is naar de zijde van de rijbaan te gaan, die gelegen is tegenover de zijde overeenkomstig de rijrichting, en hij zijn voertuig of dier reeds naar die andere zijde heeft gevoerd ten einde daar een andere weg in te slaan, een aan de weg gelegen perceel binnen te gaan, of aan die andere zijde te stoppen;
(c) De nationale wetgeving mag fietsers en bromfietsers toestaan stilstaande of langzaam rijdende voertuigen anders dan fietsen of bromfietsen in te halen aan de zijde die overeenkomt met de rijrichting mits voldoende ruimte beschikbaar is.

In de RVV (die gebaseerd is op het Verdrag van Wenen staat dan:

bestuurder van een motorvoertuig:

1. hij die het motorvoertuig bestuurt of
2. voor zover het betreft een motorvoertuig voor het besturen waarvan een rijbewijs AM, B, C, D of E, is vereist en dat is voorzien van een dubbele bediening, hij die rijonderricht geeft of toezicht houdt in het kader van een vanwege de overheid ingesteld onderzoek naar de rijvaardigheid, niet zijnde een onderzoek als bedoeld in artikel 131, eerste lid, van de wet;

Dus als je op een bromfiets zit ben je een bestuurder en wordt er geen onderscheid gemaakt tussen bromfiets, auto of motor.

Verder staat er in de RVV niet echt meer iets over inhalen door motorfietsen maar daarover kom ik op het Motor-Forum het onderstaande tegen:

Tot 1990 stond er in het RVV dat het niet toegestaan was om tussen de file door te rijden, maar werd het gedoogd. Vanaf 1990 staat niet langer in het RVV dat het verboden is en is het dus toegestaan. Strikt genomen is het zelfs toegestaan voor auto's aangezien er niet expliciet in staat dat alleen motoren dat mogen.

Wel is er een gedragscode opgesteld waaraan motorrijders geacht worden zich te houden (maar tis dus geen wettelijke verplichting):
- Files moeten langzaamrijden (<40kph ofzo).
- Snelheidsverschil mag niet te groot zijn (max. 10kph ofzo).
- Inhalen tussen de twee meest linkse files.

Het lijkt me dus ook dat als jij je als bestuurder van een bromfiets netjes aan de gedragscode houdt er niets aan de hand is.
0 x

Social Media

   

Terug naar “STN Workshops”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer