Snelheidsremmende maatregelen

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#91 » 06 okt 2015, 12:46

Hallo Marco,
Dank voor je studie over dit belangrijke onderwerp.
Vooral nu in grote steden de brommers verplicht op de rijbaan moeten rijden, is kennis van de inhaalregels geen overbodige luxe.
Vooral punt C zou voor ons prettig zijn, als een lange rij auto's voor een stoplicht staat.
Ik ga ook kijken of ik in het theoretische AM examen de inhaalregels op de 50 km/uur wegen in de bebouwde kom voor de bromfiets/scooter kan vinden.
Save trip en groet,
Jan H.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
marcovp
Berichten: 168

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#92 » 06 okt 2015, 13:15

Let wel op dat het verdrag van Wenen niet de wet is! Er staat alleen dat landen het kunnen toestaan. Nu is het voor zover ik weet in Nederland zo dat in de wet staat wat niet mag. Dus als er niet staat dat het niet mag, dan mag het. Zoals op Motor-Forum al geschreven is, er staat niet meer dat het niet mag dus in theorie mag je ook met de auto tussen de file door.

Nou ben ik geen jurist en het beetje recht waar ik wat meer van weet betreft arbeidsrecht, dus misschien is er iemand hier die kan onderbouwen dat in het verkeer een bromfiets op gelijke hoogte staat als ieder ander motorvoertuig want dan heb je wel een goed handvat mocht je een keer inhalen.
0 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#93 » 06 okt 2015, 16:03

Op een site voor bromfietsrijders vond ik onderstaande tekst:

PLAATS IN HET VERKEER
Sinds 15 december 1999 moet je als bromfietser (maar niet als snorfietser!) gebruikmaken van de rijbaan, tenzij er sprake is van een verplicht fiets/bromfietspad. In dat laatste geval moet je op het (brom)fietspad de regels voor fietsers volgen. Dus 30 km/uur! in de bebouwde kom en 40 km/uur buiten bebouwde kom.

Rijd je met je brommer op de rijbaan, dan moet je je echter houden aan de regels voor motorvoertuigen (auto's, motorfietsen, bussen) en andere gebruikers van de rijbaan. (Quod)

Zoals reeds gesteld ben je dan gelijkwaardig aan het overige verkeer en moet je 45 km/uur rijden, of zoals de agent in Meerkerk stelde: "pas je aan, aan het verkeer" tot 50-55 km/uur maximaal', zonder direct bekeurd te worden.
0 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#94 » 06 aug 2016, 22:14

Vanavond kwam ik samen met Alwin er achter dat een aandrijfriem met een tandje minder ook een megabegrenzing is.
Het scheelt ruim 6 kilometer op de teller.
Afbeelding
In mijn geval was er gemonteerd de maat 743 x 18 x 30 en ik had geleverd gekregen 728.5 x 18 x 30.
Even in getallen rijd normaal op de teller 65/66 en met de korte snaar kwam ik tot 59/60 en een beetje aandringen 61.
In beide gevallen is de trekkracht even groot.

Er is wel een nadeel, in combinatie met de 7 grams dr. Pully loopt de snaar bij stationair toerental niet vrij.
Hierdoor gaat na een rit het motortje niet meer terug naar de 2200 t/p.m maar blijft op een kleine 3000 toeren hangen.
Denk dat het over is bij het gebruik van lichtere rolletjes.

Ben ook van mening dat de combinatie lichtere rolletjes en de kortere aandrijfriem ervoor zorgt dat wanneer je in bijvoorbeeld het Limburgse land rijd je zelfs meer trekkracht hebt.
2 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#95 » 06 aug 2016, 22:46

Hmm ik denk het niet, volgens mij word je bereik gewoon minder, daarom ga je minder hard, en laag zal hij minder trekken,. Gewoonweg omdat de riem minder diep in de poelies komt, maar ik geef meteen toe dat vario niet mijn ding is dus ik kan er helemaal naast zitten
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

René K

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#96 » 07 aug 2016, 06:43

Goede morgen Eric, sportief om U technische ervaringen te delen met ons, maar wat nu?
1 x

Gebruikersavatar
ruger44
Berichten: 88

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#97 » 07 aug 2016, 13:16

Kymcopeoples schreef:Waarde STN vrienden en vriendinnen,

Na aanleiding van het topic aangaande de veranderde wetgeving met betrekking tot de constructiesnelheid ben ik te rade gegaan bij Alwin.
http://www.scootertourclubnederland.com ... =60&t=3729
Onze ND had tot vanmiddag een maximum snelheid volgens de teller van 66 km/u.
Dit is een GPS snelheid van ongeveer 56/57 km/u.
Maar ja, wat moet je er aan doen om aan de wettelijke constructiesnelheid te voldoen.
Samen met Alwin besproken hoe dit is te verhelpen.
Hierop kreeg ik een kunststof ring, deze schuif je over de variobus. Hierdoor wordt de vario begrenst.
Door deze ring aan te passen, dat wil zeggen af te schuren op droog waterproef schuurpapier in een ronddraaiende beweging.

Na het plaatsen van de volledige kunststof ring (6mm in mijn geval) reed de ND nog slecht 48 km volgens de teller en 43 km volgens de GPS.
De boel weer gedemonteerd en een tijdje rondjes draaien op het schuurpapier heb ik op advies van Alwin de kunststof ring teruggeschuurd naar ongeveer 4 mm.
Het resultaat is nu 58 km op de teller en 52 km op de GPS.
Nogmaals de boel gedementeerd en weer aan het schuren geweest is nu de snelheid op de teller iets meer dan 59 km op de teller en 54,nogwat km op de GPS
Uiteindelijk is het doel om op ongeveer 55,5 km op de GPS en dat is ongeveer 61/62 km op de teller.
Vooral niet hoger willen ivm de nieuwe wetgeving en de financiële consequenties ervan.

Er zijn wel een paar dingen die met uitproberen van de GPS-snelheid ten opzichte van de snelheidsmeter.
Onze ND geeft op de teller meer aan dan de werkelijke / GPS snelheid.
Bij de Vitality is het net andersom.

Binnenkort volgen er foto's.

De eerste indruk is dat de scooter/ND niet minder snel optrekt, alleen eerder de begrenzing in duikt of wel zoals hierboven beschreven vooral lagere topsnelheid.

Uitproberen na montage.
Als je de scooter wilt uitproberen moet je het deksel van de transmissie moeten vastzetten. Dit kan met ten minste 3 schroeven. Dit is noodzakelijk om bij de GY6 motoren de bendex vast te zetten.

Tot zover voor dit moment

Wordt vervolgt...

Groet Eric



als je motor goed warm is kan hij zomaar 3 km harder gaan hou hier ook rekening mee
0 x

Gebruikersavatar
StierHerman
Voormalig STN Lid
Berichten: 1126

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#98 » 07 aug 2016, 13:31

snelheidsremmende maatregelen
gewoon leren doseren met het gas en het gas niet zover opendraaien, zo simpel is het als het gaat om niet te hard te rijden :idea: toch??
1 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#99 » 07 aug 2016, 14:27

Ik denk dat het meer om eventuele rollenbank ontmoetingen gaat.....
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Snelheidsremmende maatregelen

Bericht#100 » 13 aug 2016, 19:29

Kymcopeoples schreef:Vanavond kwam ik samen met Alwin er achter dat een aandrijfriem met een tandje minder ook een megabegrenzing is.
Het scheelt ruim 6 kilometer op de teller.
Afbeelding
In mijn geval was er gemonteerd de maat 743 x 18 x 30 en ik had geleverd gekregen 728.5 x 18 x 30.
Even in getallen rijd normaal op de teller 65/66 en met de korte snaar kwam ik tot 59/60 en een beetje aandringen 61.
In beide gevallen is de trekkracht even groot.

Er is wel een nadeel, in combinatie met de 7 grams dr. Pully loopt de snaar bij stationair toerental niet vrij.
Hierdoor gaat na een rit het motortje niet meer terug naar de 2200 t/p.m maar blijft op een kleine 3000 toeren hangen.
Denk dat het over is bij het gebruik van lichtere rolletjes.

Ben ook van mening dat de combinatie lichtere rolletjes en de kortere aandrijfriem ervoor zorgt dat wanneer je in bijvoorbeeld het Limburgse land rijd je zelfs meer trekkracht hebt.


Even terug komend op dit bericht.
Hier is een aanvulling op nodig, want de snaar met de maataanduiding 728.5 x 18 x 30 is precies 1 tandje kleiner dan de 743 x 18 x 30 met 74 tanden.
Met nameten van de breedte van de 743 x 18 x 30 oude en inmiddels nieuw ontvangen snaar, bleek dat deze 0.3 mm smaller was geworden. Hierdoor moet de vario weer begrenst worden met een begrenzingsring van 3.8 mm.
1 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Social Media

   

Terug naar “STN Workshops”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer