2e Dashboard

Zoetersmurf

2e Dashboard

Bericht#1 » 20 aug 2014, 18:49

Ik rijd al een tijdje rond met een klein 2e dashboard waarin ik de radio een voltmeter een USB laadpunt en de garmin mount heb zitten.
Ik heb dit 2e dashboard gemaakt van een plankje hout om te kijken of het idee me wel zou bevallen of niet.
Nu ik er echt van ben gaan genieten is het dus tijd om een goed passend 2e dashboard te gaan maken, uiteraard zal ik zo veel mogelijk informatie geven voorzien van begeleidende foto's.
Je weet nooit of dit ideeen losmaakt bij anderen.

Stap 1 is het bepalen van de plaats waar het 2e dashboard moet komen in mijn geval wist ik dit al, dan moet het natuurlijk de contouren van het scherm volgen wel met een stuk hard karton is dit redelijk goed te doen.

(karton gebruikt komt van het plafond van de plaatselijke AH, het was een reclame bord)

Na het pas maken van het stuk karton moesten er randen omheen om het geheel steviger te maken en eventuele bedrading te verbergen, toen het geheel kartonnen idee klaar was kon het echte werk beginnen.

de kartonnen mal is op zichzelf niet geschikt om verder mee te werken het is te slap en beweegbaar ik heb een rol verband in repen geknipt en deze repen in de snel gips geduwd, het is een beetje geklieder maar voor een volwassen kerel is kliederen wel eens leuk :)

op de volgende 3 foto's kun je zien hoe het er uit ziet nadat het gips is gedroogd.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

met een 150 korrel schuur papier heb ik het geheel beter op vorm geschuurd en glad gemaakt, klaar voor de volgende stap....

Polyester setje gekocht bij de plaatselijke materialenzaak voor € 22,

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op de grote fles staan de meng verhoudingen ik ga jullie hier niet mee vermoeien omdat ieder product zijn eigen meng maten heeft, maar lastig is het wel ( mengen met 1% min. en 4% max)??? lol

Maar goed na het in repen knippen van de glasmat (gebruik handschoenen!!!!) en het mengen van 25 ML hars en verharder was ik klaar voor een eerste laag.

Afbeelding

Afbeelding

Over 24 uur is dit uitgehard en kan ik de overhangende glasmat delen er af knippen en daarna kan ik een 2e laag aanbrengen als die ook is uitgehard gaan we verder met de volgende stap en daar ga ik dan de volgende keer mee verder op het forum.

*************** deel 2 ***************


Ok de 24 uur zijn voorbij de polyester glasmat is voldoende uitgehard om de randen er af te zagen met een dremel voorzien van slijpschijf, let op het vrijkomende stof is giftig het best doet men dit met een masker van M3 tegen het inademen van het stof.

Na dat de randen zijn verwijderd kan ik beginnen met het er uit halen van de kartonnen mal, dit gaat vrij makkelijk omdat het karton nat is geweest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Nu blijft er een laag gips met verband over welk goed is te zien op de volgende foto

Afbeelding

Als je rustig aan het uitstekende verband trekt komt het los van de glas vezel zonder dit te beschadigen.


Afbeelding

Wat er over blijft is een laagje gips wat ik er met een beitel voorzichtig heb uitgestoken tot er bijna niets meer van over was.
daarna stof vrij gemaakt en inmiddels een 2e laag glas vezel aan gebracht, ook dit moet weer 24 uur uitharden waarna ik wederom de overhangende randen er van af kan slijpen.

************** deel 3 *************

Een dagje overgeslagen in verband met een overnachting in de vrachtwagen, maar we zijn er weer en dus verder met het klusje.

Aan de binnenkant een laagje glasvezel plamuur aangebracht en terwijl dat droogd op de buitenkant de plaatsen afgetekend voor alles wat ik op en in mijn dashboard wilde hebben.

Aan de buitenkanten de speakers, in het midden de Radio rechts 2 schakelaars voor mist en alarmlicht een volt meter en een usb aansluiting voor de Garmin (tomtom).

Met een aantal frezen op de dremel de gaten uitgefreest en in vorm geschuurd met een rondschuur freesje.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna glasvezel plamuur aangebracht aan de voorzijde van het dashboard (ter versteviging van de ophang punten), uiteraard moet dit nog geschuurd worden. Ook de andere kant moet nog gedaan worden maar 1 kant tegelijk

Afbeelding

Afbeelding

Tenslotte nog een 2 tal foto's die een beetje zicht geven op de binnenkant van het geheel.

Afbeelding

Afbeelding

Morgen afwerken met glasvezel plamuur laten drogen en dan met een bandschuur machine het geheel in de laatste vorm schuren, daarna de ophang beugels en een klein plaatje hout (40X50X6 MM) dit laatste als versteviging voor de garmin mount.

************* deel 4 ***********


Na het schuren met de bandschuur machine was het tijd om de beugels te plaatsen afgetekend gaatje geboord en beugel op zijn plaats gezet.

Afbeelding

Het boutje welk de beugel op zijn plek houd is verzonken in het polyester,

Afbeelding

en als laatste aan de binnenkant een klein stukje board ter versteviging voor de Garmin, ook kun je hier zien dat de beugel is ingegoten in glasvezel, dit voorkomt dat het dashboard kan verschuiven op de beugels.

Afbeelding

********* deel 5 *************

na het uitharden was het tijd voor schuren..... uren lang schuren lol, daarna een laag plamuur aanbrengen.

Afbeelding

Afbeelding

Voordeel is dat nu ook de 2 boutjes die de beugels op hun plek hielden verborgen zijn, nadeel is nog meer schuren..... uren lang schuren.

Na al dat schuren is het tijd voor een beetje priegelwerk en de kleinste gaatjes dicht plamuren, deze ontstaan door lucht en door grove korrels in de plamuur (slecht mengen).

Afbeelding

Afbeelding

Nadat ook dit weer is glad geschuurd, dit keer geen urenlang lol, kon ik de speaker frontjes monteren.

Afbeelding

Afbeelding

de volgende morgen was de hars uitgehard en zaten de speaker frontje vast op hun plek, een klein beetje schuurwerk en het geheel is klaar voor een zwarte grond laag.


Afbeelding

Afbeelding

De speaker frontjes hebben nu dezelfde kleur als het dashboard en duidelijk te zien op de foto's de kleine krasjes van het vele schuren. Dit laatste was haast niet te zien op het glasvezel maar dankzij de zwarte laklaag komen ze mooi te voorschijn.

********** deel 6 componenten plaatsen **********

Na dat de lak gedroogd is kan begonnen worden met het plaatsen van de diverse componenten.

Afbeelding

Op de volgende foto zie je rechts 2 schakelaars, de bovenste (rood) is voor de alarm lichten. de onderste (geel) is voor de mist lampen. Daar vlak naast is de Volt meter welke mij constant laat zien hoeveel volt er in de accu zit en tijdens het rijden of de accu word bijgeladen.


Afbeelding

Aan de binnenkant moet er ook nog het een en ander gebeuren lol zo als alle bedrading aansluiten

Afbeelding

Je ziet op deze foto witte vierkantjes zitten ik zal deze nader beschrijven voor de liefhebbers...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het zijn zelf klevende vierkantjes welke gebruikt worden om TYrips vast te houden op hun plaats, ik heb deze gekocht bij de technische Unie maar misschien zijn ze ook ergens anders te koop.

de achtekant trek je eraf en dan plak je ze op een achtergrond, hierna kun je je TYrips erdoor halen kleintjes, maar ook de wat grotere passen erdoor.

Ik gebruik ze bijna voor alle bedrading in de dink ze houden de draden goed op hun plek en mooi overzichtelijk bij elkaar.

De volgende stap is de bedrading (zal ik julie niet mee lastig vallen) en daarna de montage op de Dink waarvan foto's zullen volgen.

****** FINALE!! ********

ok ik had gezegd dat ik jullie niet zou lastig vallen met de bedrading maar om een klein beetje een idee te geven hier 1 foto.

Afbeelding

Dan nu de montage zo als beloofd ook hiervan wat foto's

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Dit zijn de beugels die bij het originele hoge dink scherm horen, ik heb metalen steuntjes gemaakt op het dashboard die daar tegen aan gemonteerd kunnen worden zonder het originele scherm te beschadigen.

Afbeelding

Kan je wel vertellen dat een extra paar handen hier geen overbodige luxe was geweest, wat een ge-etter :)

Omdat in de toekomst de neus van de dink nog wel eens verwijderd moet kunnen worden heb ik gekozen voor een stekker om het dashboard aan te sluiten op de scooter.


Afbeelding

Afbeelding

Nu kan ik ten alle tijden het dashboard verwijderen zonder in de bedrading te hoeven knippen.

Dan ten slot voor de liefhebbers wat foto's van het eind resultaat.


Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo als goed is te zien houd ik volledig zicht op het originele dashboard met de snelheid benzine en toerenmeters, ook is er voldoende hoogte om de stuur uiteindes onder het nieuwe dashboard te laten gaan zonder je handen open te halen.

Op de laatste foto is goed te zien dat ik teveel films kijk, lol het lijkt wel de kop van een alien lol.

in elk geval werkt alles zoals gewenst en ben ik zelf uiterst tevreden over het uiteindelijke resultaat.

Dank je voor het lezen van de workshop ** Glasvezel **
Laatst gewijzigd door Zoetersmurf op 31 aug 2014, 17:42, 9 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: 2e Dashboard

Bericht#2 » 20 aug 2014, 18:52

Het lijkt wel geaderd op die laatste foto...

it's alive Jim, but not as we know it !

Mooi en interessant projectje, ik ben nieuwgierig.....
0 x

Gerhard

Re: 2e Dashboard

Bericht#3 » 20 aug 2014, 19:01

Amendoim schreef:it's alive Jim, but not as we know it !
En daar komt je Star Trek fetisj weer om de hoek kijken... ;)
0 x

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: 2e Dashboard

Bericht#4 » 20 aug 2014, 19:02

Ben jij blij dat dat mijn enige gevaarlijke afwijking is, Gerhard :-D
0 x

Zoetersmurf

Re: 2e Dashboard

Bericht#5 » 20 aug 2014, 19:07

ja die lijnen die je ziet zijn van het gips, te snel gedroogd dus ging kraken lol, heb ik verder geen last van met het glasvezel, straks breek ik de gipsen mal er weer uit lol en dan houd ik een glas vezel dashboard over
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: 2e Dashboard

Bericht#6 » 20 aug 2014, 19:11

Ben benieuwd naar het eindresultaat

Mtvrgrt kees
0 x

Zoetersmurf

Re: 2e Dashboard

Bericht#7 » 20 aug 2014, 19:17

Albert schreef:Ik dacht dat de gipsen en kartonnen mal zou blijven zitten in het glasvezel...



nee hoor ik zal het toelichten,

ik gebruik nu een plankje hout en dat is vrij zwaar, glasvezel is beduidend lichter en indien genoeg lagen net zo sterk en misschien wel sterker, als ik het karton en gips erin zou laten zitten word het alleen maar zwaarder en tijdens het rijden zou ik dan stukken gips zien rondvliegen lol.

ik breek het eruit zo dra ik denk dat ik genoeg glasvezel lagen heb om een stevige constructie over te houden, uiteraard maak ik overal foto's van en het eindresultaat is straks te bekijken op de dink :)
0 x

Eric L

Re: 2e Dashboard

Bericht#8 » 20 aug 2014, 19:38

Mooi projectje Martin.
Ik ben ook zeer benieuwd naar het eindresultaat.
Succes jongen. :D
0 x

Gebruikersavatar
kuya
STN Tourbuffel
Berichten: 1912

Re: 2e Dashboard

Bericht#9 » 20 aug 2014, 19:52

Zo'n handige donder als Martin hoef je geen zorgen te maken die fiks dat in een no time en we zien wel hoe zijn dashboard er uit komt te zien te minste naar zijn smaak en kan Martin van zijn eindresultaat genieten :shock: :o ;) :)
0 x
Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Bram
Voormalig STN Lid
Berichten: 296

Re: 2e Dashboard

Bericht#10 » 20 aug 2014, 20:04

Is dit project voor je fiets Martin.... want je dink is toch verkocht....
0 x

Social Media

   

Terug naar “STN Workshops”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer