snelheidsremmende maatregelen, hoe het niet moet

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

snelheidsremmende maatregelen, hoe het niet moet

Bericht#1 » 06 okt 2014, 19:01

In navolging op mijn topic "snelheid remmende maatregelen"
viewtopic.php?f=37&t=3736&hilit=snelheidsremmende
Nu de topic hoe het vooral niet moet.
Vandaag was is bij de Scooter en Bikeshop in Liempde en daar was Alwin bezig met een People S waarvan de Vario begrenst is met een metalen ring.
Buiten dat de ring ook aan slijtage onderhevig is beschadigd deze ook de variobus en het variohuis.
Moet zeggen dat ik er best wel een beetje van schrok hoe het één en ander er uit zag en wil dit graag delen.

Afbeelding
Hier de variobus en de variobegrenzingsring samen.

Afbeelding
Hier de variobus en de variobegrenzingsring los van elkaar waarbij de schade aan de ring duidelijk zichtbaar is.

Afbeelding
Hier het variohuis, zowel oud als nieuw naast elkaar waarbij de beschadiging/inslijten door de variobegrenzingsring duidelijk zichtbaar is
Afbeelding
Afbeelding
Nog even een close up van beide variohuizen...

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nog even vanuit verschillende hoeken de variobus, de variobegrenzingsring en het variohuis en duidelijk zichtbaar de schade.

Doe er je voordeel mee.
Ben in ieder geval blij dat ik het gegeven advies om en kunststofbegrenzingsring te gebruiken niet in de windt heb geslagen.

Groet Eric
0 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: snelheidsremmende maatregelen, hoe het niet moet

Bericht#2 » 06 okt 2014, 19:08

Die oude beschadigde is net een kunstwerk.....
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: snelheidsremmende maatregelen, hoe het niet moet

Bericht#3 » 06 okt 2014, 20:00

tja rij er ook zo mee
weet eigenlijk niet of ik schade heb aan de vario...
zal morgen eens kijken hoe het er uit ziet maar dit had/heb ik niet verwacht een kunstof ring is ook aan slijtage onderhevig en heb al 3 dealers gesproken die het al jaren zo doen...
dan zou je dus ook die schade moeten hebben bij een orginelen variobus.. die heeft in feite de zelfde manier van begrensing..
hmm weer lekkere denkstof
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
StierHerman
Voormalig STN Lid
Berichten: 1126

Re: snelheidsremmende maatregelen, hoe het niet moet

Bericht#4 » 06 okt 2014, 20:16

die verrekte getrapte bus of ring of hoe je het ook wil noemen is typisch iets voor nederland, samen met de ring in de uitlaat en de luchtinlaat en de sproeier waar hij nog net niet op afslaat. als het vooral maar niet te hard gaat :cry: en dat dat nou ten koste gaat van de aandrijving en de rest van je blok daar kijken ze niet naar. vooral maar alles knijpen zodat het lekker beroert loopt en je weer gauw bij de dealer bent om je knip te legen.
ik had ooit een honda camino met een van de eerste vormen van vario erop. liep origineel met pijn en moeite 40km op de teller. een paar jaar later toen ik inmiddels mijn rijbewijs had en een weekendje in dinant (belgië) was reden ze me daar 's avonds in het centrum min of meer van de sokken met diezelfde camino's die volgens mij vlot 60 liepen en dan ook mooi qua toeren en geluid.
daar werden ze dus wel ''normaal'' afgeleverd zonder al die remmende poespas en onzin.
bij mijn huidige city heb ik die bus er meteen aan het begin uit laten halen omdat ik wist wat het voor gevolgen heeft voor het loopvlak van de vario. als ik die plaatjes hierboven zie........schieten me de tranen al weer in de broekspijpen :(

grtz herman
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: snelheidsremmende maatregelen, hoe het niet moet

Bericht#5 » 06 okt 2014, 20:23

ja maar hoe voorkom je dan een wok melding?
mijn grand dink loopt orgineel met alleen een gladde bus ruim 70 op de teller wat dik 60 echte km zijn tja dan is de wok melding nooit ver weg..
en met de ogrinele ring loopt hij amper 45.... en die slijt dus ook aan net als hierboven getoond.
trouwens volgens mij is bij mij tijdens 25.000km bij cristine 1 ook 2 keer die vario vervangen...
omdta hij aan de binnenkant waar de rolletje slopen ook was uitgesleten..
dus tja dan weet ik het ook niet meer een collaga gd rijder uit een naburig dorp werd nadat hij 1500km met zo een kunstof bus had gereden aangehouden op de rollenbank wat trouewens een achterband heeft gekost en ja hoor 56km.....
en dus een wok melding nadat hij er mee naar de rdw is geweest vertelden ze daar datz e stapel gek worden van al die brommers....
roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Alwin
Berichten: 580

Re: snelheidsremmende maatregelen, hoe het niet moet

Bericht#6 » 06 okt 2014, 20:24

FF een aanvulling op het verhaal van Eric...

IJzer is harder dan aluminium en hierdoor slijt het onderste deel van de vario in op de afmeting van de geplaatste ring.
Naast de vario zal ook de ring inslijten, maar nu met scherpe randjes... iets waar je V-snaar niet zo blij mee is ;)
Ook op de variobus is de rand goed zichtbaar, maar ook de uitwendige diameter van de bus is met 0.5mm 'gekrompen'.
Hierdoor heeft de ring speling gekregen en deze had een soort van EI vorm i.p.v. rond :shock: :shock:

@Roelf

De originele begrensde variobus van Kymco heeft een opstaande rand van +/- 2 a 3mm.
Deze zal dus niet tegen de aluminium varioschaal aankomen, maar tegen de geharde bus die iets dieper geplaatst is...
Een kunststof ring zal idd ook slijten, echter zonder schade aan de overige delen van de vario...
Van de andere kant.... Polini en Malossi gebruiken ook kunstof ringen ;)

Groeten uit Boxtel
0 x
Welcome to my life ... where everyday is monday
Today is yesterday, and tomorrow is today ...

Gebruikersavatar
HJ T
Voormalig STN Lid
Berichten: 575

Re: snelheidsremmende maatregelen, hoe het niet moet

Bericht#7 » 06 okt 2014, 21:03

daarom laat ik de orginele bus van 6 mm naar 4,7 mm draaien op de draaibank,
heb ik niet het probleem van een losse ring
0 x

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: snelheidsremmende maatregelen, hoe het niet moet

Bericht#8 » 06 okt 2014, 21:04

tja zal zien of ik een vario ring van kunstof bemachtig aangezien hij nu toch op de grens zit en ik regelmatig voor de wind nog 56 aantik en ik toch nog 2 km er af wil hebben.
heb jij die ringen alwin kom ik een dezer dagen eentje halen...
ja dat zou ook kunne henk echter heb ik geen orginele bus meer..

roelf
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
HJ T
Voormalig STN Lid
Berichten: 575

Re: snelheidsremmende maatregelen, hoe het niet moet

Bericht#9 » 06 okt 2014, 21:09

hoop dat 4,7 mm genoeg is. met 14 dagen maar testen zo niet bestel ik er weer 1 en die op 4,8 of gelijk op 4,8 dat is even een twijfel geval
0 x

Edwin de Eerste

Re: snelheidsremmende maatregelen, hoe het niet moet

Bericht#10 » 06 okt 2014, 21:24

Zou de vario van een Peugeot Elystar/Citystar of Elyseo erop kunnen passen?Naar mijn mening zijn deze vario's ongevoelig voor deze soort slijtages.

Grtz E1
0 x

Social Media

   

Terug naar “STN Workshops”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer