Inkorten windscherm Kymco New Dink

Stephan

Inkorten windscherm Kymco New Dink

Bericht#1 » 24 okt 2015, 20:52

Ik liep er al een tijdje tegen aan te hikken, en ook advies hier en daar ingewonnen over de (beste) manier om mijn windscherm met 7cm in te korten.

Ik rij in de ochtend en avond op een redelijk drukke weg. In het donker, regen en tegenliggers was het levensgevaarlijk om te rijden. Diverse middeltjes geprobeerd, maar niets hielp voldoende, of voor langere tijd.

Op een motorforum las ik dat iemand zijn scherm had ingekort met een scherp stanley mes. Ik heb dit geprobeerd, maar het materiaal was toch harder dan verwacht.

Vervolgens Peter (de Baas) om hulp gevraagd en naar Koedijk gereden. In het inmiddels naar STN werkplaats omgedoopte locatie, heeft Peter met een Dremel en andere gereedschappen die ik zelf nog nooit had gezien, mijn scherm vakkundig ingekort.

Het is zo strak geworden dat het echt lijkt alsof hij zo standaard geleverd word.

Ik ben er waanzinnig blij mee en wil Peter heel erg bedanken voor zijn hulp!

Hoe zijn we te werk gegaan?

Ik ben eerst recht op de scooter gaan zitten en bepaald vanaf wel punt ik "net" over het scherm kon kijken. Met een marker een streepje gezet. In mijn geval was dit 7cm vanaf het hoogste punt van het scherm.

Als eerste heeft Peter vanaf dat punt het scherm recht afgeslepen met de dremel

Afbeelding

Het afgeslepen deel heeft hij vervolgens gebruikt om de afrondingen af te tekenen.

Afbeelding

De dremel is in snelheid te regelen. Op een gematigde snelheid sneed het schijfje soepel door het scherm.

Afbeelding

Na het zagen/slijpen heeft Peter met een delta schuurmachine en oneffenheden glad geschuurd. Eerst met groffe korrel, en daarna met een fijne korrel.

Afbeelding

Afbeelding

Als laatste had Peter een stuk gereedschap (weet de naam niet :oops: ) om de randjes mooi glad te maken. Het mooiste is dat Peter altijd de tijd neemt om te vertellen waar iets voor dient, en het ook voordoet op een proef stukje.

Na montage van het scherm, werd deze ook nog even gepoetst door Peter.

Afbeelding

Het resultaat mocht er zijn, strak, en nog mooier dan ik had verwacht.

Afbeelding

Afbeelding

Ik kan met een gerust hart de herfst en winter tegemoet!
0 x

Eric L

Re: Inkorten windscherm Kymco New Dink

Bericht#2 » 24 okt 2015, 21:07

Ik heb al een hekel aan regendruppels op mijn vizier maar die kan ik met mijn hand zo wegvegen.
Op een windscherm lijkt dat mij veel lastiger.
Ziet er goed uit Stephan!
Veilig op weg nu.
Niets is beter dan een goed zicht.
0 x

Gebruikersavatar
Elystardriver
Berichten: 344

Re: Inkorten windscherm Kymco New Dink

Bericht#3 » 25 okt 2015, 01:29

Om die reden heb ik ook mijn windscherm ingekort. Bij regen je scherm vol druppels waardoor je weinig ziet. En nog als je in het donker moet rijden met tegenliggers in de regen. Ook ik heb het met een Dremel gedaan. Het mooiste resultaat. Als een mes door zacht boter. En je kan heel gecontroleerd te werk gaan. Ik heb mijn windscherm niet hoeven te demonteren.
Ook ik heb heel lang, een jaar zeker, gezocht naar een manier hoe ik het beste het scherm kon inkorten. De Dremel is de beste manier om de kans dat je een scheur in je scherm krijgt, eigenlijk nihil is.
@Stephan ik vind dat het mooi gedaan is. Aan de foto's te zien. Hoop dat ik ze straks nog een keer kan zien als de foto's recht staan.
0 x
Kymco Grand Dink 2017 -
Peugeot Elystar 2006 - 2017 (0 - 86.000)
Piaggio Vespa Sfera 1992 - 1999 (0 - 69.000)

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: Inkorten windscherm Kymco New Dink

Bericht#4 » 25 okt 2015, 09:30

Goed bezig meneer De Baas.

Gebruik zelf al jaren een Dremel. Het is een machtig mooi stukje gereedschap waar men eigenlijk bijna alles mee kan. Voor het fijne werk is er geen beter stukje gereedschap.

Veel rij plezier Stephan

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
Okocis
Voormalig STN Lid
Berichten: 870

Re: Inkorten windscherm Kymco New Dink

Bericht#5 » 25 okt 2015, 13:57

Weer een knap stukje werk,als je maar de juiste spullen hebt gaat het bijna altijd goed. Peter klasse hoor,nog een tip van de oude,met een wetsteen wordt de rand van het kunststof aal glad.

Groeten van Siem.
0 x
Ik nu een andere kijk op het leven heb.

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
Kymcopeoples
Voormalig STN Lid
Berichten: 2699

Re: Inkorten windscherm Kymco New Dink

Bericht#6 » 25 okt 2015, 17:35

Goed bezig Stephan en Peter.
Ben zelf geneigd om te zeggen: "maak je scherm nog een stukje lager" , maar dat blijft en kwestie van ontdekken
0 x
Groet uit Soesterberg, Eric

Stephan

Re: Inkorten windscherm Kymco New Dink

Bericht#7 » 25 okt 2015, 17:48

Dat klopt Eric, het zal ook echt getest moeten worden in de praktijk.
Liever dat er achteraf nog iets af moet, dan dat het "teveel" is ;)

Voor nu heb ik er alle vertrouwen in, en zal mijn bevindingen hier neerzetten.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Inkorten windscherm Kymco New Dink

Bericht#8 » 16 nov 2016, 19:51

@Stephan

Ik zie dat jij en Siem allebei dezelfde bevestiging gebruiken voor jullie navigatie.
Mooi tussen de staken van het windscherm.
Welk merk is het? En is het universeel of alleen geschikt voor 1 merk navigatie?
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Stephan

Re: Inkorten windscherm Kymco New Dink

Bericht#9 » 16 nov 2016, 20:00

Het is een bekende zelf gemaakte houder.
Je hebt twee extra windscherm klemmetjes nodig. En nee, die kun je niet los kopen, maar een hoop scooterzaken hebben deze liggen van schade gevalletjes. (Althans mijn dealer meestal wel)

Dan een stalen strip ertussen en de bevestiging van je navigatie kun je dan zelf bepalen.

Nu ook een navigatie steun voor de New Dink
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Inkorten windscherm Kymco New Dink

Bericht#10 » 16 nov 2016, 20:46

Ziet er goed uit man !
Jemig. Het lijkt hier de LOI wel.
Ik blijf leren...
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Social Media

   

Terug naar “STN Workshops”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

cron

Aanmelden  •  Registreer