Kilometer kabel aandrijving

Zoetersmurf

Kilometer kabel aandrijving

Bericht#1 » 01 apr 2016, 15:36

Soms zit je met je handen in het haar, kilometer teller geeft NUL aan hoe snel je ook gaat.
Natuurlijk zijn er allerlei oorzaken maar 1 van de meest voorkomende is gebrek aan ONDERHOUD!

Immers wie haalt dat verdraaide wormwiel dat de snelheid van het wiel overzet naar een kabel nou ooit uit elkaar?

Ik kan je vertellen dat ik dit wel al 2 keer eerder heb gedaan met goed resultaat. ik zal hieronder met behulp van foto's laten zien hoe en wat, het kan in detail verschillen per scooter maar het principe zal gelijk zijn.

Allereerst, de overbrenging zit bij je voorwiel en er loopt een kabel van die overbrenging naar je stuur (cockpit) ik ga niet vertellen hoe je die moet los halen dat mag voor zich spreken, maar hier is hij dan:


Afbeelding
Afbeelding

de foto's zijn genomen van de binnenkant en de opening waar de kabel normaal in zit.

In die laatst genoemde opening zit normaal gesproken een plat stukje metaal welk aan het asje vastzit, bij mij was dit afgebroken waardoor een geen gegevens meer naar boven werden gezonden.

Tijd voor de demontage:

Op de 1ste foto zie je de binnenkant van de overbrenging, hier zit een rubberring ingedrukt die vuil en water moet buiten houden haal deze ring er voorzichtig uit (mag niet breken)

Afbeelding

je kunt de ring nu mooi schoon maken en klaar leggen voor her montage.

Nu de ring eraf is kun je bij het tandwiel dit kun je met een punttang makkelijk uit de behuizing halen.

Afbeelding

Controleer het tandwiel op beschadigde tanden:

Afbeelding

Ok het tandwiel is er uit en nu kun je mooi het wormwiel zien zitten in de behuizing:

Afbeelding

Neem nu een punttang en steek deze in de opening waar normaal de kabel naar binnen zit, daar zit een plat plaatje welk je vastpakt, dan met enige trekkracht trek je het wormwiel uit de behuizing.

Afbeelding

Als het wormwiel er uit is kun je de behuizing lekker schoonmaken

Afbeelding

Op het wormwiel zit ook weer een rubberring welke het vuil en water buiten houd, verwijder die ring en het eventuele afstandbusje; LET OP hoe de ring erop zit hij moet ook weer zo terug!

Afbeelding

Ook deze onderdelen kun je nu mooi schoonmaken,

Op deze vergrote foto zie je mooi hoe er op dit wormwiel een plat stukje zit dat de kabel aandrijft;

Afbeelding

Als je alles lekker schoongemaakt hebt, ik gebruik poetslappen en remmenreiniger en een kwastje....
Dan kun je alles weer in omgekeerde volgorde in elkaar zetten waarbij kogellagervet ruim voldoende aanwezig moet zijn.

alles klaar!

Afbeelding

dan kun je de overbrenging weer op de scoot monteren en kun je weer ff vooruit met de geit.

Als 1 van de onderdelen versleten is is het beter deze te vervangen voor een nieuw deel, alles is los te koop dus ook de ring het wormwiel de afstandbus etc.. doorrijden met versleten onderdelen is geen advies en ik praat uit vele ervaringen :)

veel geluk met het Onderhoud.
2 x

Social Media

   

Terug naar “STN Workshops”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer