Varioriem Piaggio Liberty Iget

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#1 » 08 sep 2017, 22:36

Hallo medeclubleden,

Onlangs vond ik het nodig om de koppelingsschoenen van de variomatic van mijn scooter te reinigen, omdat ik het gevoel had dat de vario wel prima zijn werk deed maar mij vergat mee te nemen.

Dit klusje bleek wel nodig vanwege de glazige stukken in de voering van de 3 schoenen en na reinigen en opruwen met schuurpapier bleek na samenbouwen en proefrijden missie geslaagd.

Wat mij opviel aan de varioriem, was dat de buiten-/bovenzijde van de riem een lichte U-vorm aan het aannemen was, alsof de riem minder steile flanken had dan de poelies, waardoor gripverlies aan de poelies.
Dit zinde mij niet en heb daarom mijn dealer een niet-originele riem van het merk Dayco in huis laten halen (site als Easyparts biedt deze riem aan als vervanger voor de originele riem) om deze bij de 15.000km-beurt te plaatsen.

Even terug in de tijd:
Bij aanschaf van de scooter (nieuw) reed deze 52km/uur op zijn meter en na een paar honderd kilometer was het gedaan met de pret, waarna deze terugzakte naar 47km/uur op zijn meter en dus onder constructiesnelheid in het eggie, niet erg wel jammer, richting de 10.000km-beurt.
Tijdens deze beurt is de varioriem vervangen door een originele riem en begon de snelheid op 50km/uur op de meter en na paar honderd kilometer was het opnieuw gedaan met de pret... en vervolgens de ontdekking van de afwijking die ik noemde in het begin van dit schrijven. Het opklimmen in snelheid bij deze eerste 2 riemen heb ik nooit een verademing gevonden, maar het wende: een beetje met tegenzin van start gaan om vervolgens, dat dan wel, in één rechte lijn door te gaan naar genoemde topsnelheden, dit nam echter altijd veel tijd en afhankelijk van heersende luchtvochtigheid. Maar goed, eenmaal op gang had ik geen klagen...

Gisteren is de Dayco varioriem geplaatst tijdens de 15.000-beurt, zoals afgesproken, en wat een verschil met de vorige 2 riemen...
Om te beginnen is de topsnelheid toegenomen naar 54km/uur (dat is 51km/uur in het eggie) op de meter. Daarnaast vanaf vertrek in één rechte lijn naar de topsnelheid, nergens een start met tegenzin en in een tempo waarvan niet alleen ik maar ook mijn gemotoriseerde medeweggebruikers blij worden.
Nu vermoed ik dat de steilte van de flanken ditmaal wel exact overeen komt met de steilte van de poelies, waardoor dit resultaat.
Daar waar anderen mbv andere rollen en wat zomeer de acceleratie hebben verbeterd met verhoogde topsnelheid, denk ik het gewenste bereikt te hebben met meer contactvlakken tussen poelies en riem en de aandrijving zonder slip te laten geschieden.

Nu hoop ik dat deze keuze samen met door Piaggio bepaalde gewichten vwb rollen en duw- plus trekkrachten vwb de poelies en koppelingsschoenen een lange standtijd zal kennen, daar ik door minder slip minder slijtage van de riem verwacht.

Mochten de bevindingen die ik nu met jullie deel op termijn anders en dus minder prettig uitpakken, dan laat ik dat middels deze topic weten.

Vriendelijke groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#2 » 08 sep 2017, 22:53

Hallo Frans.

Jou beschreven probleem vond ik ook jammer aan de Liberty. Had bij aankoop meteen een Malossi vario laten plaatsen en de scooter reed toen de eerste paar honderd km bijna 59km/h.. prima dus. Daarna zakt hij terug naar 55 a 56km/h. Ook niet heel erg, maar toch bijzonder. Had in de tussentijd ook een keer wat acceleratie problemen waarna de dealer een nieuwe riem heeft geplaatst. Daarna geen acceleratie problemen meer, maar de topsnelheid is met de nieuwe riem ook niet terug gegaan naar 59km/h. Wat ik dus eigenlijk wel had verwacht... betrof een originele riem.
Zat daarom ook te denken om er Dr Pulley rollen in te laten plaatsen omdat ik ook jou accelaratie punt ook herkende.
Nu ik jou verhaal zo lees wacht ik daar denk ik even mee totdat jij weer een flink aantal km hebt gereden met deze riem. Ben erg benieuwd of hiermee de snelheid ook snel weer zal afnemen of dat deze wel langer de topsnelheid vasthoud..
Dus blijf dit topic even volgen..
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#3 » 08 sep 2017, 23:04

Hallo Frank,

Ik zal per 1000km even een kort verslag doen, om je op de hoogte te houden.

Vriendelijke groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#4 » 08 sep 2017, 23:41

Scooter Forens Frans schreef:Hallo Frank,

Ik zal per 1000km even een kort verslag doen, om je op de hoogte te houden.

Vriendelijke groet,
Frans


Top!
0 x

Gebruikersavatar
Symkee
Voormalig STN Lid
Berichten: 250

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#5 » 09 sep 2017, 20:55

Ik had dit ook,dat mijn scooter nieuw was, wat mij opviel was dat de v snaar na 4000 km al 18.1 was
i.p.v. van 18.3 x 775 . tijdje met andere rollen geprobeerd 6.3 gr i.p.v. 6.0 gr ging wel beter,maar ik vond
dat de varioschijven een glazig laagje hadden dus op geschuurd met scotch brite ,toen was oke
dat naar mijn idee was de v snaar te smal van nieuws af,toen heb ik er een 18.4 x 782 omgelegd van
Dayco deze was na 4000 km 18.35 en geen last meer van slippend v snaar en ik rij nu gewoon met 6.0 gr
trek van 0 tot topsnelheid 61 km vol op

gr kees
1 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#6 » 10 sep 2017, 02:13

Hallo Kees,

Ik werd gewoon een beetje blij van jouw schrijven, want jij hebt mijn theorie en praktijk bij elkaar gebracht...

Bedankt voor deze reactie en als jouw bevinding ook de mijne wordt, dan baal ik nu al enorm dat ik bij aanschaf van de scooter, 15.000km geleden, niet direct al een Dayco-riem heb laten plaatsen (door het ontbreken van bevindingen).
Maar goed achteraf is het altijd een koe in d'r kont kijken en verheug me nu al op de komende duizendtallen kilometers.

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#7 » 10 sep 2017, 07:42

Scooter Forens Frans schreef:Hallo Kees,

Ik werd gewoon een beetje blij van jouw schrijven, want jij hebt mijn theorie en praktijk bij elkaar gebracht...

Bedankt voor deze reactie en als jouw bevinding ook de mijne wordt, dan baal ik nu al enorm dat ik bij aanschaf van de scooter, 15.000km geleden, niet direct al een Dayco-riem heb laten plaatsen (door het ontbreken van bevindingen).
Maar goed achteraf is het altijd een koe in d'r kont kijken en verheug me nu al op de komende duizendtallen kilometers.

Vriendelijke groet,
Frans


En nog 1 die er blij van word..! :thumbsup:
Wacht nog even wat ervaringen af van jou Frans. Als die positief gestemd blijven dan laat ik zsm de riem vervangen..
Ben dan ook wel benieuwd naar t verbruik want zou theoretisch ook positief moeten verbeteren..
0 x

Gebruikersavatar
Symkee
Voormalig STN Lid
Berichten: 250

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#8 » 10 sep 2017, 18:52

Hallo Frans.ik hoop dat het bij jouw ook werkt een iets bredere v snaar het is effe zoeken omdat
de lengte haast hetzelfde moet zijn,deze waar ik nu mee rij is 3/4 mm langer maar omdat hij
breder is komt hij mooi omhoog tussen de poulies en komt er niet boven uit
hier een overzicht van mijn onderhoud file van Sym Orbit 2

gr Kees

Afbeelding
1 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#9 » 10 sep 2017, 19:50

Hallo Kees,

De keuze van varioriem is, zoals je hebt kunnen lezen, al gemaakt en hij ligt er al om (ook dat heb je kunnen lezen), daarnaast ben ik tevreden met de beginwaarden en de wijze waarop aandrijving nu plaats vindt.
Ik ben niet gegaan voor opvoeren, maar voor boven constructiesnelheid houden en, het belangrijkste van al, de acceleratie: in één streep van stilstand tot topsnelheid (zonder slippen) en dat is voorlopig gelukt...
Ik heb geen afmetingen van de riem gemeten en vastgelegd, louter voor het alternatief gegaan wat door Easyparts wordt aangeboden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Het is nu vooral kilometers maken en dus een kwestie van tijd om erachter te komen of geboden oplossing voor het ongemak waar ik alweer een jaar tegenaan loop, maar het de scooter gunde om er aan te wennen, duurzaam is.

In ieder geval bedankt voor deze bijdrage, bovenop het goede nieuws uit het bericht hiervoor, en het meedenken.

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#10 » 10 sep 2017, 19:57

Ik zie dat je een strenge winter verwacht :lol2: ( kijkend naar de onderste afbeelding ;-) )
0 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer