Varioriem Piaggio Liberty Iget

Gebruikersavatar
CrowX
Berichten: 21

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#181 » 26 feb 2018, 20:11

Ik heb nu al ruim 2000 km gereden op mijn Liberty S met alleen een aanpassing in de rolletjes.
In die tijd heb ik plusminus altijd met een verbruik van 1:40 gereden.
Nu was het tijd om de Dayco riem te installeren en in te rijden met het oog op de toekomstige experimenten. (nu al gaande).
Ik kan zeggen dat het verbruik zeker met een 15-30 km op de 4 liter per tank beurt verbeterde.
Gebaseerd op de afgelopen 1000 km en 5 tankbeurten.
Kwa snelheid was er niet veel te vermelden anders dan een 2km erbij.

Verdere tests zouden meer moeten uitwijzen maar door verdere experimenten kan ik daar niet meer aan voldoen.
1 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#182 » 26 feb 2018, 23:04

CrowX schreef:Ik heb nu al ruim 2000 km gereden op mijn Liberty S met alleen een aanpassing in de rolletjes.
In die tijd heb ik plusminus altijd met een verbruik van 1:40 gereden.
Nu was het tijd om de Dayco riem te installeren en in te rijden met het oog op de toekomstige experimenten. (nu al gaande).
Ik kan zeggen dat het verbruik zeker met een 15-30 km op de 4 liter per tank beurt verbeterde.
Gebaseerd op de afgelopen 1000 km en 5 tankbeurten.
Kwa snelheid was er niet veel te vermelden anders dan een 2km erbij.

Verdere tests zouden meer moeten uitwijzen maar door verdere experimenten kan ik daar niet meer aan voldoen.


“Toekomstige experimenten”..? Ben benieuwd..
0 x

Gebruikersavatar
oo4load
Berichten: 112

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#183 » 06 mei 2018, 07:34

In de Liberty Iget zit standaard een andere snaar dan in de oude blokken. De nieuwe snaar is veel smaller in breedte en ook een stuk dunner. Dit is een soort lage wrijving snaar.

Afbeelding


Afbeelding

Op de foto een oud type snaar ivs iget snaar(gebruikt)

Als je hem vervangt door een normale piaggio snaar, maakt niet uit of dat Dayco is of de originele van een ouder blok, dan moet je ook de variobus verlengen anders rijdt je scooter niet meer goed weg.

Het lijkt erop dat dealers en webshops dit niet in de gaten hebben. Zo ook easyparts.

Alleen Polini heeft het door en zij hebben net een aangepaste snaar en aangepaste vario voor de Iget geïntroduceerd.

Dit is ook de rede dat je bij een malossi vario de kortere originele variobus moet gebruiken. Ga je een brede snaar monteren dan moet de normale malossi variobus erin.
3 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#184 » 06 mei 2018, 08:11

oo4load, grandioos dat U deze slimme technische opmerking voor ons Leden plaatst op dit Forum. We zijn weer een
stuk wijze geworden, althans ik zelf. :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#185 » 06 mei 2018, 09:06

Interessante info weer...! Nu ben ik erg benieuwd wat de prestaties gaan worden met de setup van de Polini riem in combinatie met de Polini vario.. Mogelijk dat dit een keer door iemand getest gaat worden.
Zal dit eens bij mijn dealer neerleggen..
0 x

Gebruikersavatar
oo4load
Berichten: 112

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#186 » 06 mei 2018, 20:09

Ik heb de hele polini vario en snaar set besteld evenals de polini ECU. We zullen zien.
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#187 » 06 mei 2018, 20:25

oo4load schreef:Ik heb de hele polini vario en snaar set besteld evenals de polini ECU. We zullen zien.


Ben benieuwd naar de resultaten van deze setup..!
Ook vooral de Polini vario in combinatie met de riem.. Zou je deze combi ook willen testen en de bevindingen met ons delen..? ;)
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#188 » 06 mei 2018, 21:53

Ik vind het een heel vreemd verhaal...

Het volgende deel uit de tekst van oo4load:
Als je hem vervangt door een normale piaggio snaar, maakt niet uit of dat Dayco is of de originele van een ouder blok, dan moet je ook de variobus verlengen anders rijdt je scooter niet meer goed weg.

... komt in zijn geheel niet overeen met de ervaring die ik met de Dayco varioriem heb die ik één op één heb laten plaatsen als vervanger voor de originele Piaggio varioriem!

Ook het vervangen van de Dayco varioriem door een nieuwe Dayco varioriem tijdens een grote beurt leverde niet genoemde ongemakken op.

Van 52 naar 47 km/uur op de teller met de originele varioriem in 800 km's tijd en moeizaam van de plaats komen ben ik gegaan naar duizenden km's met 54/55 km/uur op de teller en altijd vlot vertrekken vanuit stilstand!

En dit alles zonder welke modificatie ook!
Op een GPS-App is genoemde snelheid bij gebruik van de Dayco varioriem 50 km/uur...

Geen centje pijn bij eventuele snelheidscontrole en vlot genoeg om deel te nemen aan het verkeer: je kunt overal te snel rijden!

Let wel!
Ik bestrijd de bevindingen van oo4load niet ben zijn geadviseerde setup, ik bestrijd slechts bangmakerij vwb toepassen van een Dayco varioriem als vervanger van de originele Piaggio varioriem...

Vriendelijke groet
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#189 » 06 mei 2018, 23:35

oo4load schreef:In de Liberty Iget zit standaard een andere snaar dan in de oude blokken. De nieuwe snaar is veel smaller in breedte en ook een stuk dunner. Dit is een soort lage wrijving snaar.

Afbeelding


Afbeelding

Op de foto een oud type snaar ivs iget snaar(gebruikt)

Als je hem vervangt door een normale piaggio snaar, maakt niet uit of dat Dayco is of de originele van een ouder blok, dan moet je ook de variobus verlengen anders rijdt je scooter niet meer goed weg.

Het lijkt erop dat dealers en webshops dit niet in de gaten hebben. Zo ook easyparts.

Alleen Polini heeft het door en zij hebben net een aangepaste snaar en aangepaste vario voor de Iget geïntroduceerd.

Dit is ook de rede dat je bij een malossi vario de kortere originele variobus moet gebruiken. Ga je een brede snaar monteren dan moet de normale malossi variobus erin.



Weet jij misschien of dat de piaggio new fly 4t 2v ook snaar problemen heeft..? Vind die mijne namelijk rijden als een bejaarde..
Had wel wat meer response van de aandrijving verwacht, namelijk het snellere doorlopen en op schakelen en afschakelen..
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#190 » 07 mei 2018, 23:40

Vanavond nog maar eens een filmpje gemaakt van de acceleratie en topsnelheid van mijn Liberty (4000km mee gereden inmiddels). Ben nog steeds zeer tevreden over de prestaties inclusief Malossi vario en Dayco riem.. :thumbsup:

1 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer