Varioriem Piaggio Liberty Iget

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#21 » 20 sep 2017, 10:50

Dank voor de update Frans. Prachtig dat je alleen met een riem aanpassing dergelijke verbeteringen krijgt..!
Zo maken we iedereen die een New Liberty in bezit heeft weer wijzer. De Iget techniek bestaat ook pas ruim een jaar. De nieuwe Vespa’s worden bij de dealer ook geleverd met Iget techniek. Ben ook wel benieuwd hoe snel men dan met veranderingen/verbeteringen gaan komen.. De vraag naar een snelheids aanpassing met een Iget gaat ook veel groter worden.
Maar vooralsnog rijdt de Liberty super en geen klagen. Behalve dat bij mij (met Malossi) de snelheid van 59km/h naar 54km/h is teruggelopen.
Aanstaande zaterdag word de nieuwe riem gemonteerd.
Zal dan gelijk verslag uitbrengen. Dan weten we ook meteen of het verschil maakt in combinatie met een Malossi vario..
Keep you posted :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#22 » 20 sep 2017, 16:09

Kon onverwachts vandaag al bij de dealer terecht. Dus nu al een update.
Riem is gemonteerd en moet zeggen dat hij iets minder lekker doortrekt. Vanaf 0km/h tot 30 accelereert hij lekker vlot, daarna net wat langzamer, maar niet hinderlijk. Loopt wel netjes door naar de topsnelheid van 60km/h! Dus zeer tevreden. De riem moet natuurlijk nog wel een beetje inslijten omdat deze splinternieuw is. Misschien dat dan t accelereren wat verbeterd. Wachten t af. Voorlopig zeer tevreden over de snelheid!
Dus kortom een goede ontdekking van Frans!

Leukste is nog de rekening van de dealer terwaarde van 0 euro :worshippy: Dat is nog eens service!

Ook voor de aanstaande New Liberty gebruikers die net iets hogere snelheid willen is dit dus de juiste upgrade:

Aanbevolen setup voor "optimale" prestaties (=59/60km/h):
Malossi drukveer wit (zit bij Malossi vario)
Malossi vario met Piaggio variobus. (=49.2mm)
7.5gr rollen.
En de originele riem laten vervangen voor een Dayco riem.
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#23 » 20 sep 2017, 17:26

Hallo Frank,

Ik ben blij voor jou, dat het zo uitpakt...
60 km/uur is 57 in het eggie, tenminste die van mij kent een afwijking van 3 km/uur.

Heb je de oude riem nog kunnen beoordelen en zag hiervan het brede deel eruit als op onderstaande foto (bedankt Dennis)?

Afbeelding

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#24 » 20 sep 2017, 19:23

Scooter Forens Frans schreef:Hallo Frank,

Ik ben blij voor jou, dat het zo uitpakt...
60 km/uur is 57 in het eggie, tenminste die van mij kent een afwijking van 3 km/uur.

Heb je de oude riem nog kunnen beoordelen en zag hiervan het brede deel eruit als op onderstaande foto (bedankt Dennis)?

Afbeelding

Vriendelijke groet,
Frans


Ja. Ik heb de riem gezien en was wel vergelijkbaar als jou riem. Heb het probleem ook uitgelegd aan de dealer en die was ook uiteraard overtuigd na het resultaat.. ;)
Maar even een vraagje. Herken jij het beschreven accelaratie verhaal een beetje..? Of had je daar geen last van?
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#25 » 20 sep 2017, 20:28

Hallo Frank,

In originele setting heeft de vario 5,2 gram rollen en dus binnen mum van tijd klaar met accelereren maar door geringe druk van de originele veer duurt het enige tijd voordat de riem maximaal naar buiten gedreven is, dit is gelijk gebleven.
Echter de totale massa komt nu door ontbreken van slip gelijk in beweging en dit zet zich in één rechte lijn voort in het bereiken van de topsnelheid.
Breedte en lengte van de nieuwe riem zijn verantwoordelijk voor iets hogere topsnelheid...
Slijten doet zo'n riem, die nu gelijkmatig belast wordt, nauwelijks en nu blijft vervormen zoals hiervoor ook nog eens uit en zal huidige topsnelheid lang stand houden.
Dit is allemaal theoretisch geleuter op basis van huidige feiten, de tijd zal uitwijzen of des theorie een blauwdruk is voor de praktijk.

Ik kom even terug op jouw vraag:
Het opklimmen naar maximale snelheid gaat bij mij niet in 2 partijen gepaard.

Vriendelijke groet,
Frans
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#26 » 21 sep 2017, 16:08

Scooter Forens Frans schreef:Hallo Frank,

In originele setting heeft de vario 5,2 gram rollen en dus binnen mum van tijd klaar met accelereren maar door geringe druk van de originele veer duurt het enige tijd voordat de riem maximaal naar buiten gedreven is, dit is gelijk gebleven.
Echter de totale massa komt nu door ontbreken van slip gelijk in beweging en dit zet zich in één rechte lijn voort in het bereiken van de topsnelheid.
Breedte en lengte van de nieuwe riem zijn verantwoordelijk voor iets hogere topsnelheid...
Slijten doet zo'n riem, die nu gelijkmatig belast wordt, nauwelijks en nu blijft vervormen zoals hiervoor ook nog eens uit en zal huidige topsnelheid lang stand houden.
Dit is allemaal theoretisch geleuter op basis van huidige feiten, de tijd zal uitwijzen of des theorie een blauwdruk is voor de praktijk.

Ik kom even terug op jouw vraag:
Het opklimmen naar maximale snelheid gaat bij mij niet in 2 partijen gepaard.

Vriendelijke groet,
Frans


Oké duidelijk Frans. Moet zeggen dat de Liberty vandaag al wel iets beter reedt. Denk dat de riem zich nog wat moet inslijten. De riem is overigens nog nooit zover gekomen.. :D
De topsnelheid ben ik zeer tevreden over zo. Vandaag zo’n 61km/h. Wat hij op de gps doet ga ik nog testen..
Verbruik zal ik ook eens in de gaten houden. Merk wel dat de scooter veel minder hoog in toeren loopt op de topsnelheid.
Voorlopig laten we hem even lekker zo. Misschien nog een keer dr Pulley rollen, maar dat zie ik nog wel.
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#27 » 21 sep 2017, 16:48

Hallo Frank,

Dat zij nog eens mooie berichten...

Watbetteft het aantal toeren bij topsnelheid is bij ons alleen maar gissen, wat dat betreft "missen" we een toerenteller: het zou ook zomaar tussen de oren kunnen zitten.
De scooter is immers op toeren begrensd, ik kan alleen maar met je delen, dat er bij mij nog een klein beetje meer gas geven mogelijk is aan het einde van zijn toerenbereik zonder effect. Ik noem dat loze slag na toetenbegrenzing. Het mooie is dat het bereiken van de toetenbegrenzing niet abrupt is, zo van: dit is het en hier zul je het mee moeten doen.
Dit is zo anders dan bij onze Yamaha Neo's, die accelereert als een malle en is nog binnen de helft van de tijd van de Piaggio op zijn maximum snelheid (gevoelsmatig) en dan is het in één keer ook echt op: alsof er meer is, wat je niet zult bereiken. Ik vind het best wel lastig om het exact onder woorden te brengen en hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...

Heel wat anders:
Als ik zo de verhalen lees over de SYM Symphony ST, dan is jou mooi wel het één en ander bespaart gebleven :D

Nou, maar weer de vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#28 » 21 sep 2017, 17:19

Scooter Forens Frans schreef:Hallo Frank,

Dat zij nog eens mooie berichten...

Watbetteft het aantal toeren bij topsnelheid is bij ons alleen maar gissen, wat dat betreft "missen" we een toerenteller: het zou ook zomaar tussen de oren kunnen zitten.
De scooter is immers op toeren begrensd, ik kan alleen maar met je delen, dat er bij mij nog een klein beetje meer gas geven mogelijk is aan het einde van zijn toerenbereik zonder effect. Ik noem dat loze slag na toetenbegrenzing. Het mooie is dat het bereiken van de toetenbegrenzing niet abrupt is, zo van: dit is het en hier zul je het mee moeten doen.
Dit is zo anders dan bij onze Yamaha Neo's, die accelereert als een malle en is nog binnen de helft van de tijd van de Piaggio op zijn maximum snelheid (gevoelsmatig) en dan is het in één keer ook echt op: alsof er meer is, wat je niet zult bereiken. Ik vind het best wel lastig om het exact onder woorden te brengen en hoop dat je begrijpt wat ik bedoel...

Heel wat anders:
Als ik zo de verhalen lees over de SYM Symphony ST, dan is jou mooi wel het één en ander bespaart gebleven :D

Nou, maar weer de vriendelijke groet,
Frans


Begrijp wel wat je bedoelt Frans ;)

En ja, ik lees hier ineens van alles aangaande de SYM ST.. heel bijzonder... Wel de juiste keuze gemaakt blijkbaar :lol:
Maar even om topic. We maken elkaar wel mooi wijzer over de Liberty. Zelfs de dealer is er mee gebaat. Daar kwam ik gister wel achter. De dealer gaat t ook toepassen bij klanten als zij dit wensen..
0 x

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#29 » 21 sep 2017, 17:59

1 + 1 = 2
1 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#30 » 21 sep 2017, 19:50

[quote="Scooter Forens Frans"]Hallo Frank,

In originele setting heeft de vario 5,2 gram rollen en dus binnen mum van tijd klaar met accelereren maar door geringe druk van de originele veer duurt het enige tijd voordat de riem maximaal naar buiten gedreven is, dit is gelijk gebleven.
Echter de totale massa komt nu door ontbreken van slip gelijk in beweging en dit zet zich in één rechte lijn voort in het bereiken van de topsnelheid.
Breedte en lengte van de nieuwe riem zijn verantwoordelijk voor iets hogere topsnelheid...
Slijten doet zo'n riem, die nu gelijkmatig belast wordt, nauwelijks en nu blijft vervormen zoals hiervoor ook nog eens uit en zal huidige topsnelheid lang stand houden.
Dit is allemaal theoretisch geleuter op basis van huidige feiten, de tijd zal uitwijzen of des theorie een blauwdruk is voor de praktijk.

Ik kom even terug op jouw vraag:
Het opklimmen naar maximale snelheid gaat bij mij niet in 2 partijen gepaard.

Hallo Frank,

Vanmorgen een videootje gemaakt van het accelereren van mijn scooter...



Nu heb je naast mijn verhaal ook nog eens beeld :D

Vriendelijke groet,
Frans
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer