Varioriem Piaggio Liberty Iget

Gebruikersavatar
JMans
Berichten: 57

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#191 » 08 mei 2018, 18:00

Die van jou loopt toch net wat harder zie ik en heeft volgens mij ook wat soepelere acceleratie. Ik ga vrijdag nadat hij zijn 1000km beurt heeft gehad toch eens kijken naar de vario + riem. Ik heb sterk het vermoeden dat er geen Dayco riem op zit. Mijn scooter zou hetzelfde moeten hebben zoals jij maar gaat 57/58 op de teller, met wind mee net over de 60. Nou zijn die tellers niet zaligmakend en zou eigenlijk de gps snelheid moeten meten, maar goed.

Ik heb ook de indruk dat de versnelling van +/- 20 tot 50 bij mij wat traag is, mijn vorige scooter voelde je echt lekker doortrekken en bij deze gaat het wat soepeler en voelt trager aan. Dit kan ook gevoelsmatig zijn natuurlijk. Hij rijdt verder super en dit zijn kleine dingen waar ik gewoon eens rustig naar wil kijken :)
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#192 » 08 mei 2018, 20:08

JMans schreef:Die van jou loopt toch net wat harder zie ik en heeft volgens mij ook wat soepelere acceleratie. Ik ga vrijdag nadat hij zijn 1000km beurt heeft gehad toch eens kijken naar de vario + riem. Ik heb sterk het vermoeden dat er geen Dayco riem op zit. Mijn scooter zou hetzelfde moeten hebben zoals jij maar gaat 57/58 op de teller, met wind mee net over de 60. Nou zijn die tellers niet zaligmakend en zou eigenlijk de gps snelheid moeten meten, maar goed.

Ik heb ook de indruk dat de versnelling van +/- 20 tot 50 bij mij wat traag is, mijn vorige scooter voelde je echt lekker doortrekken en bij deze gaat het wat soepeler en voelt trager aan. Dit kan ook gevoelsmatig zijn natuurlijk. Hij rijdt verder super en dit zijn kleine dingen waar ik gewoon eens rustig naar wil kijken :)


Kilometer tellers zijn inderdaad niet zaligmakend, maar weet toevallig dat er hier op het forum Liberty’s rijden met ongeveer dezelfde snelheid. Kan best een kilometer verschil in zitten.. Bij mij reedt de Liberty met originele riem en Malossi vario de eerste 1000km rond de 57km/h. Na de 1000km was het snel gedaan met de pret en zakte de topsnelheid terug naar 54km/h.. Had echt het gevoel dat de topsnelheid nog verder zou zakken als ik langer zou doorrijden met de originele riem. Na het plaatsen van de Dayco kwam bij mij de snelheid al snel op 60a 61km/h. Deze topsnelheid is nog steeds hetzelfde na 4000km..
Je zou het met de 1000km beurt eens kunnen verifiëren..
0 x

buurmanbaasje
Berichten: 20

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#193 » 09 mei 2018, 21:48

Voor wat het waard is, ik rij met de originele vario en riem en kom niet hoger dan 43km/u gps snelheid.
0 x

Gebruikersavatar
Supreme81
Berichten: 832

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#194 » 09 mei 2018, 21:57

buurmanbaasje schreef:Voor wat het waard is, ik rij met de originele vario en riem en kom niet hoger dan 43km/u gps snelheid.


Dat zou heel goed kunnen qua snelheid. Dus een Dayco riem laten monteren levert je een snelheid van 54/55km/h op de teller. Gps was dacht ik 50km/h. Maar dat kan Frans je precies vertellen.
0 x

Gebruikersavatar
JMans
Berichten: 57

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#195 » 12 mei 2018, 20:09

Ok, ik heb na de 1000km beurt de boel proberen te bekijken. Proberen, want ik stuit op iets eigenaardigs en ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen. Ik krijg namelijk de kap van de vario er niet af. Er zijn 2 bouten welke totaal niet op bouten lijken, alsof ze zijn afgeslepen als soort van openmaakpreventie ? Zie foto's:

Closeup van 1 van de twee bouten
Afbeelding

En hier zie je ze allebei zitten
Afbeelding

Ik ben dit nog nooit tegengekomen. Het kunnen wellicht pinnen zijn welke alleen als doel hebben de kap op zijn plek te houden, maar ik heb alle andere bouten verwijderd en er zat geen beweging in. Ik heb zelfs geprobeerd met een waterpomptang eentje los te draaien maar geeft geen sjoege. Ik heb niet heel hard geprobeerd want ik wil de boel wel heel laten :)

Anyway, er is vast wel iemand op dit forum die wel eens een riem van een Liberty S Iget heeft vervangen en mij kan vertellen of dat dit hoort en/of ik dit kan losmaken.
0 x

Gebruikersavatar
Remco1979
Berichten: 1000

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#196 » 12 mei 2018, 20:12

Dat zijn breekbouten.
Daar een gleuf inzagen/slijpen en dan losdraaien.
Dit is gedaan om opvoeren tegen te gaan.
0 x
Afbeelding
Vanaf 14-1-2018 bezitter Piaggio MP3 Sneeuwwitje 18304 km
27-5-2019 42028 km and counting
km record op 1 dag 476 km :thumbsup:
Vmax 150km/h+

Gebruikersavatar
FTrotsenburg
Voormalig STN Lid
Berichten: 2275
Contacteer:

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#197 » 12 mei 2018, 20:13

precies wat remco zegt. Niks op aan te vullen.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#198 » 12 mei 2018, 20:20

Is ook een filmpje van door Joey Schaar. Alleen is het een opvoerfilmpje, dus ga ik niet linken.

Je kunt ook met een centerpons een breekbout lostikken. Een deuk in de boutkop een stukje uit het midden en dan de centerpons op een hoek houden zodat je een linksdraaiende beweging op de bout zet. (En dan ondersteboven in een auto. ;) )
1 x

Gebruikersavatar
JMans
Berichten: 57

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#199 » 12 mei 2018, 21:26

Remco1979 schreef:Dat zijn breekbouten.
Daar een gleuf inzagen/slijpen en dan losdraaien.
Dit is gedaan om opvoeren tegen te gaan.

Bah, wat een onzin, en wat als je riem is versleten en er moet een nieuwe op ? Verwachten ze nou echt dat men voor alles naar de dealer gaat ? Walgelijke praktijken dit. Mijn vorige Piaggio had dit overigens niet en is voor mij ook echt de eerste keer dat ik het zie op een brommer/scooter.

Nou ja, ik ga eerst zorgen voor een paar fatsoenlijke vervangingsbouten en dan haal ik ze er wel af. Mijn dealer moet ze dan wel zelf hebben geplaatst, want hij heeft de vario vervangen voor een Malossi. Waarschijnlijk kunnen ze ook niet anders als officiële dealer zijnde. Bij de volgende beurt zal ik ze wel melden dat ze dit niet weer hoeven doen, als ze moeilijk doen ga ik dan wel ergens anders heen, maar goed dat zien we dan wel.
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Varioriem Piaggio Liberty Iget

Bericht#200 » 12 mei 2018, 23:18

Het is jouw scooter. Dus als je een andere vario laat plaatsen vraag je of ze passende bouten willen monteren met een standaard kop ipv breekbouten. Ik zou niet weten waarom een dealer daarover moeilijk gaat doen.
Ik snap je teleurstelling wel dat je nu niet zelf de kap kunt loshalen, maar walgelijke praktijken zijn het niet. Als ze er goedkope boutjes in gedraaid hadden die meteen afbraken bij de eerste keer demonteren was ik het met je eens geweest.

Even rustig blijven. :)
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer