Rollensetje en sliders vervangen

Gebruikersavatar
Broertie
Berichten: 99

Rollensetje en sliders vervangen

Bericht#1 » 25 nov 2017, 21:52

Goedenavond,

Ik heb een kort en simpel vraagje:
Als ik bij het onderhoud het rollensetje vervang, moet ik dan gelijk de sliders vervangen, omdat ik de boel toch open heb liggen, of is dat weggegooid geld?
Wanneer moet je trouwens het rollensetje/sliders vervangen? Bij welke symptomen?
0 x
Met vriendelijke groet,

Broertie

Gebruikersavatar
MonsterlijkKPS
Voormalig STN Lid
Berichten: 1760

Re: Rollensetje en sliders vervangen

Bericht#2 » 25 nov 2017, 22:58

Ha @Broertie, de sliders houden het meestal wel wat langer uit dan rolletjes. Het is natuurlijk altijd handig ze wel even te inspecteren. Je ziet duidelijk het verschil tussen nieuw en slijtage; om het even in een perspectief te zetten, mijn sliders zitten er nu al +20000km in zonder dat 't erg is gaan slijten.

Wat betreft de rollers is het een ander verhaal. Goedkope rolletjes (a DMP) slijten vrij vlot en dien je tussen de 3000 a 5000km te vervangen. Ik heb ook +7000 met Malossi gereden, deze hielden het vele malen langer uit dan DMP.

Klassiek verschijnsel van slijtende rollertjes is dat wanneer je even je gas los laat en weer wilt versnellen, het een tijdje nodig heeft om weer te versnellen (alsof 'ie blijft hangen)..

Wat ik je persoonlijk aanraad is sowieso af te stappen van standaard rollers en over stapt naar gliders zoals Dr Pulley of Tech Pulley. Deze geven een veel stabielere toerenovergang en slijten vele malen minder hard als bij rollers het geval is.
0 x
Afbeelding Afbeelding
01-01-2016 KMS: 11535 | KMS eind 2016: 22002 | KMS eind 2017: 34373
Gebroken koppelingsveer 22002 - 22735
16-01-2018: 34524
Eindstation 16-4-16


Eigen Linkjes:
Wintervoorbereiding - Carburateur blues - Led & disco Strips

Gebruikersavatar
Scooter Forens Frans
Berichten: 1364

Re: Rollensetje en sliders vervangen

Bericht#3 » 25 nov 2017, 23:12

Het zal waarschijnlijk van merk tot merk verschillen, maar bij mijn huidige en oude Piaggio Liberty worden de rollen alleen preventief, heb dus nog niets kunnen merken van enige noodzaak, bij een grote beurt vervangen en daarvan liggen de intervallen 10.000 kilometers uit elkaar...
0 x
Een brommer zonder sacherijn!
Dagrecord sinds 21-04-2018: 478 kilometer en dat zal zo blijven ook, vrees ik :)
Afbeelding

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Rollensetje en sliders vervangen

Bericht#4 » 26 nov 2017, 01:47

Rolletjes moeten vlakke kanten hebben alvorends deze te vervangen. Maar normaal moet je gewoon het onderhouds schema volgen.. Die hoekjes gaan normaal gesproken best lang mee.
Ik denk zelf als je merkt dat de gradenplaat meer zijwaardse speling gaat krijgen dat je dan toe bent aan nieuwe hoekjes (gok rond de 20.000km)
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Rollensetje en sliders vervangen

Bericht#5 » 26 nov 2017, 02:59

het is noodzakelijk om de geleiders regelmatig te inspecteren op slijtage. Ik deed dit niet en uit onwetendheid liet ik ook na om de geleiders om te draaien. Resultaat, aan een kant doorgesleten geleiders, zelfs zo ver dat de nokjes waar de geleiders op zitten over het aluminium van de vario gingen schuren. Dat merk (of hoor) je wel denk ik. Ik houd nu een setje reserve voor het geval dat, kost ook maar 4,50€.
Rolletjes, gewoon regelmatig controleren, ik rijd momenteel 9000 km met een mix van rolletjes en sliders (gewoon om dat ik zo dan het juiste gewicht voorhanden had, ik had ze toch liggen) en binnenkort maak ik de variokast open om te controleren.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Rollensetje en sliders vervangen

Bericht#6 » 26 nov 2017, 05:54

Tip van Stoyanov:
Gooit die plastic sliders er uit en vervang ze door Polini-sliders.
Ook plastic/kunststof, maar dan anders.


Afbeelding


Het moment dat je deze dingen in je knuisten houdt begrijp je meteen waarom ik dit zeg.
Ze voelen (en zijn) veel robuuster dan die gevallen die er origineel in zitten.
1 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
kuya
STN Tourbuffel
Berichten: 1912

Re: Rollensetje en sliders vervangen

Bericht#7 » 26 nov 2017, 15:32

DR Pulley.
Sliders en rolletjes heb ik in mijn vario zitter gaan zeer lang mee ,zijn wel iets aan de prijs maar dan weet wat je hebt en rij.
Maar dat is voor een ieder een andere beleving het is maar net wat je bevalt of waar je tevreden mee bent. :moto2:
2 x
Afbeelding Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer