Serieuze vraag: Wat mag ik doen aan een nieuwe scooter met garantie.

Gebruikersavatar
MelvinLX150
Berichten: 1733

Re: Serieuze vraag: Wat mag ik doen aan een nieuwe scooter met garantie.

Bericht#11 » 10 dec 2017, 13:11

Delight schreef:Het verschil tussen een 10w40 en een 5w40 ga jij absoluut niet merken!
Die olie is maar zo’n fractie dunner, dat je dat met de temperaturen in NL totaal niet merkt!
Jouw blok is qua techniek niks anders dan elk ander normaal 4-taktblok...
En al die blokken lopen gewoon met de smering van 10w40, dus ik zou niet weten waarom die van jou niet....

Dus ik denk dat het olieverhaal meer tussen je oren zit en zeker niet fysiek merkbaar is in het rijden van je scooter...


In aanloop naar de koudere periode gooi ik toch 5w40 in het blokje. Betere koude start, olie komt eerder bij se kleppen (bovenin motoirblok)
1 x
:sct1:

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Serieuze vraag: Wat mag ik doen aan een nieuwe scooter met garantie.

Bericht#12 » 10 dec 2017, 19:12

thomas schreef:10W-40 is a standard viscosity for 4-stroke oils. Perfect for our climate.
For refilling I use something like: https://www.thalia.de/shop/home/rubrika ... D=11000526
Flexible hose, does fit anywhere.

"Garantie" (as a German word, guarantee) is a promise from the manufacturer. Transferable/valid at any authorisied dealer. Our dealers make a notice to Piaggio once you buy the vehicle. Should not forget.
"Gewährleistung" (legal warranty) is a obligation for the dealer. No obligation for manufaturer or other dealers.




Yeah, you should think that 10w40 is the standard viscisity for 4 stroke oils, but there are more exceptions.

1. 10w40 is a standard viscosity for only older cars, newer cars regulary use lower viscosity oils, like 5w40 or it could getting lower then that too..
2. Scooter engines and cars engines looks the same, because use of the same tecniques.. But scooter engines are build on a very smaller scale.. So also the oil transfer holes are narrower.. And the parts like pistons are smaller too. (its even smaller then a 2-stroke piston 50cc..)
3. Piaggio recommends to use 5w40 oils instead. You can find this in the user manuals which piaggio publish to their buyers of their scooters.

So it is better to use the advise which piaggio recommending. My personal practice use of the scooter and a not running so well engine / scooter is the proof of using the not advised engine oil..

The problems when riding the bike with colt engine are vibrations in the engine and raw noises so it lacking luberication at some point.(normally it needs to drive smooth like silk when operating the bike) But that doesnt do it.

Stiff colt engine oil is harder to pump around, and so it take more time to reach the critical points in the engine..

When the engine running hot, then it drives a lot better.. But in the stage from colt to warm up it still have vibrations at some point.. Some times it goes away and some times it returns for some time..

I know for sure its not the vario restrictor ring.


Bjorn schreef:Als jouw trechter schoon is en je gebruikt een nieuwe fles olie, waarom heb je dat filter dan nodig?
In de nieuwe fles olie zit echt geen troep, dat kan een olie leverancier zich echt niet veroorloven en dat filter is echt niet zo fijn dat het alles opvangd.


In nieuwe olie kan er ook er eens voor komen dat er deeltjes in de olie zit die je niet on de motor wilt hebben.. Door dan alleen een zeef te gebruiken op de trechter vang je dit ook meteen af mocht er klontjes of dergelijke dingen erin zitten.
(beter voorkomen dan genezen)
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Serieuze vraag: Wat mag ik doen aan een nieuwe scooter met garantie.

Bericht#13 » 10 dec 2017, 19:23

Delight schreef:Het verschil tussen een 10w40 en een 5w40 ga jij absoluut niet merken!
Die olie is maar zo’n fractie dunner, dat je dat met de temperaturen in NL totaal niet merkt!
Jouw blok is qua techniek niks anders dan elk ander normaal 4-taktblok...
En al die blokken lopen gewoon met de smering van 10w40, dus ik zou niet weten waarom die van jou niet....

Dus ik denk dat het olieverhaal meer tussen je oren zit en zeker niet fysiek merkbaar is in het rijden van je scooter...



Ik zit al sinds 1999 al in de scooters.. Als ik dan niet kan horen dat het motorblok niet goed loopt dan moet ik het verbeelden?..

Je hoort het niet alleen je voelt het ook vibreren, wat bij een nieuwe scooter dus echt niet zou moeten horen.. En zeker niet op een piaggio blok (is toch wel het beste in elkaar gezet motorblok wat te krijgen is voor 50cc model scooters)


Maar misschien ligt het ook niet aan die 10w40 olie, maar wel aan het merk wat erin gedaan is. Het loopt i.i.g niet goed zoals het zou moeten.

Ik ga op ze minst eens een ander merk olie proberen. Wellicht beter om de I-ride aanbevolen olie eens te proberen.

Het is overigens wel zo, dat de verkeerde / slechte olie beter is dan helemaal geen olie..


MelvinLX150 schreef:
Delight schreef:Het verschil tussen een 10w40 en een 5w40 ga jij absoluut niet merken!
Die olie is maar zo’n fractie dunner, dat je dat met de temperaturen in NL totaal niet merkt!
Jouw blok is qua techniek niks anders dan elk ander normaal 4-taktblok...
En al die blokken lopen gewoon met de smering van 10w40, dus ik zou niet weten waarom die van jou niet....

Dus ik denk dat het olieverhaal meer tussen je oren zit en zeker niet fysiek merkbaar is in het rijden van je scooter...


In aanloop naar de koudere periode gooi ik toch 5w40 in het blokje. Betere koude start, olie komt eerder bij se kleppen (bovenin motoirblok)


Daarom word er ook geadviseerd door piaggio zelfs om er 5w40 altijd erin te doen..

De smeer film van 5w40 is wel een beetje dunner.. Maar dit is wel beter dan een 10w40 olie die moeilijker pompbaar is en minder snel op de juist plek komt en daardoor tijdelijk minder gesmeerde plekken ontstaan die dan ook minder beschermt zijn tegen slijtage..

Dit probleem kan overigens op elke type blok anders zijn..
Laatst gewijzigd door Klapband op 10 dec 2017, 22:28, 1 keer totaal gewijzigd.
1 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Serieuze vraag: Wat mag ik doen aan een nieuwe scooter met garantie.

Bericht#14 » 10 dec 2017, 19:41

Mijn brommer start met deze vriespunt temperaturen merkbaar gretiger met 5w40 olie.
Ik rijd vanaf november tot maart met 5w40 en voor de overige maanden met 10w40.
2 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
peter stupers
Berichten: 1206

Re: Serieuze vraag: Wat mag ik doen aan een nieuwe scooter met garantie.

Bericht#15 » 10 dec 2017, 19:57

Ik denk dat de meeste dealers niet happig zijn om onder garantie te repareren als je de scooter niet bij hun gekocht hebt wat ik zelf wel logisch vind en zekers als ze zelf het druk genoeg hebben met hun eigen handel.
0 x
Groeten Peter.

Gebruikersavatar
Remco1979
Berichten: 1000

Re: Serieuze vraag: Wat mag ik doen aan een nieuwe scooter met garantie.

Bericht#16 » 10 dec 2017, 20:37

De meeste dealers zitten niet te wachten op mensen die alleen voor garantie komen wel als je voor volledig onderhoud komt
0 x
Afbeelding
Vanaf 14-1-2018 bezitter Piaggio MP3 Sneeuwwitje 18304 km
27-5-2019 42028 km and counting
km record op 1 dag 476 km :thumbsup:
Vmax 150km/h+

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Serieuze vraag: Wat mag ik doen aan een nieuwe scooter met garantie.

Bericht#17 » 10 dec 2017, 21:44

Dus morgen eens actie ondernemen en kopen dat flesje vol Syntheet 5W40 motorolie voor let wel motorfiets olie, géén
auto motorolie. En dat vibreren,....dat kan ook aan de aandrijfsnaar/riem liggen, mijn beide Honda vision 4takt heeft dat ook.
De snaar heeft dan een iets hardere compound mogelijk dat de inkepingen van de aandrijfriem dat door geeft aan de
poelis o.a de varioteur.
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Serieuze vraag: Wat mag ik doen aan een nieuwe scooter met garantie.

Bericht#18 » 10 dec 2017, 21:47

peter stupers schreef:Ik denk dat de meeste dealers niet happig zijn om onder garantie te repareren als je de scooter niet bij hun gekocht hebt wat ik zelf wel logisch vind en zekers als ze zelf het druk genoeg hebben met hun eigen handel.



Zo`n vermoedde heb ik zelf ook, maar de bedoeling was ook om voor de service beurten daar na toe te gaan (naar de nieuwe dealer) Is dus niet alleen maar voor de olie.. Wetende dat de service beurten dat die wellicht beter worden uitgevoerd.
En problemen sneller en makkelijker worden opgelost die onder garantie vallen en ook dat de service beurten op de juiste methodes worden uitgevoerd zoals het moet.

Alleen het is natuurlijk wel zuur als je weet dat je van piaggio garantie hebt en krijgt mits je aan de voorwaarden voldoet.. En dat voldoet hij nog steeds.

Maar een nieuwe dealer / service punt je dit dan niet kan geven.. Het kost die nieuwe dealer opzicht dan helemaal niets, aangezien de kosten dan toch bij piaggio worden verhaald.

Als dit echt niet door gaat. Het enigste wat ik dan kan doen.. De dealer zal er weer 10w40 olie erin doen van hetzelfde.
Gewoon de servicebeurt van 5000km nog bij de huidige dealer laten doen.. Dan maak ik de scooter wel zelf sneller..
Uiteraard verloopt dan de garantie, en dan kan ik het nog altijd proberen bij die andere dealer..
Maar als die andere dealer geen garantie wilt verlenen, dan moet het wellicht dan maar na die 5000km beurt
Dan ga ik het ook slim spelen.. Ik wacht liever nog even wat de nieuwe dealer mij als antwoord gaat sturen.
Ik heb toch nog diverse opties open staan..

Alleen het zure in dit verhaal is wel dat de nieuwe dealer dan weer moeilijk gaat doen op de korting die op de factuur staat. In de trend van. Jij heb daar een korting gehad dus niet de volle pond betaald. Ga je niet helpen / garantie verlenen..

Goed er is natuurlijk altijd wel wat met die dealers (Reden genoeg waarom ik altijd onderhoud zelf hebt uitgevoerd. Dit was nog makkelijker en goedkoper ook) (En natuurlijk gun ik mensen hun brood, maar als je dan als grof vuil word behandeld vind ik het ook niet raar dat een klant zo tegen een dealer zal reageren.

Remco1979 schreef:De meeste dealers zitten niet te wachten op mensen die alleen voor garantie komen wel als je voor volledig onderhoud komt


Net of mij die garantie wat boeit, maar als piaggio dit geeft op je nieuwe scooter en dit niet gerealiseerd kan worden dan is dit uiteraard ook flauw.. Wel garantie geven maar niet kunnen krijgen.. En dit doe ik echt niet voor de garantie..

Ik doe dit omdat ik er zeker van wil zijn dat mijn scooter in goede handen is, en dat de juiste handelingen eraan word gedaan zodat de scooter rijd zoals hij zou moeten rijden.. En dan pas ben ik tevreden..

Aan de andere kant denk ik ook zo van, als er dan geen garantie meer gegeven kan worden.. Dan is dat maar zo, dan ga ik daar ook niet mee zitten.. Wil gewoon goede service krijgen om de scooter te onderhouden en goed te laten draaien..

En mocht de garantie toch vervallen dan voer ik hem toch wel op.. Huidige snelheid is momenteel echt om te janken..(en continu in het boven gebied rijden waardoor ineens de toeren weer omhoog gaat(terwijl ik vind dat dit niet nodig zou moeten zijn)
Dan probeer ik hem ook op ze minst nog 55 / 56 te laten lopen..

René K schreef:Dus morgen eens actie ondernemen en kopen dat flesje vol Syntheet 5W40 motorolie voor let wel motorfiets olie, géén
auto motorolie. En dat vibreren,....dat kan ook aan de aandrijfsnaar/riem liggen, mijn beide Honda vision 4takt heeft dat ook.
De snaar heeft dan een iets hardere compound mogelijk dat de inkepingen van de aandrijfriem dat door geeft aan de
poelis o.a de varioteur.


Ik heb morgen geen tijd, dan moet ik naar mijn werk en ga ik ook niet aan de olie lopen kloten. Als die scooter daar door niet meer rijd, dan kom ik niet meer naar mijn werk en dat zal zuur zijn.

Ik heb hier wel een Vol syth 5w40 van eurol hier staan zonder friction modifiers.. Maar mij lijkt het slimmer om toch voor bijvoorbeeld ENRI I-ride olie te kiezen wat piaggio aanraad.. Alleen dat spul heb ik niet hier staan..
Vergelijkbaar met die olie kan ik zien of het verbetering oplevert of niet.

En zit nog met het probleem dat de nieuwe trechter niet past (dan loopt de olie over het vulpunt heen)

Merk dat het vibreren echt van de zuigerveren / lagers af komt.. Alsof de veren een optater hebben gehad en of dat er een kogeltje in een van de lagers niet mooi rond draait. Ook lijk ik te horen dat de nokkenas wat rauw loopt..

Aankomende weekend heb ik meer tijd, wellicht dat ik dan iets kan doen.

Waarom ik ook nog geen olie hebt vervangen is omdat ik geen nieuw piaggio zeefje / oliefilter hebt liggen en eventueel een nieuwe O-ring voor het deksteltje wat je op het carter schroeft..

Naar mijn idee kan je die o-ring beter vervangen als die er slecht eruit ziet (dus beschadigd of te veel geplet)
Oliefilter moet dan direct een nieuwe worden gestoken.
0 x

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Serieuze vraag: Wat mag ik doen aan een nieuwe scooter met garantie.

Bericht#19 » 11 dec 2017, 10:57

Ik meende gelezen te hebben bij het blad Scooterxpress (november) dat de Piaggio Group 10 april 2017 over gegaan is op Castrol olie i.p.v Eni-ride olie, tja commercie noemen ze dat geloof ik. :D
Dus niet noodzakelijk van welk merk motorolie als het maar de juiste specificatie heeft voor Uw Piaggio scooter.

Google: Castrol en Piaggio Group.
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Serieuze vraag: Wat mag ik doen aan een nieuwe scooter met garantie.

Bericht#20 » 13 dec 2017, 01:20

Ik heb goed nieuws van het mailje dat ik gestuurd hebt naar de andere dealer..

Goedemorgen R.

Ik heb uw verhaal even aandachtig gelezen, en wij kunnen u als officiële piaggio dealer wel helpen.
Ten eerste is de oplossing voor de hobbelende banden en de losse reflector goed opgelost door uw dealer. De vraag is alleen of dat niet eerder had gekund voor die 1000km beurt.
Wat betreft de olie, daar lopen altijd discussies over. Piaggio beveelt inderdaad de 5w40 aan, echter is de 10w40 geen verkeerd alternatief.
Ik moet bekennen dat bij de wat oudere motoren hier ook gewoon 10w40 wel eens wordt gebruikt. De reden hiervoor is voornamelijk dat in alle 4 takt scooters met uitzondering van piaggio de 10w40 wordt gebruikt en deze zitten in grote olievaten. (puur prijs technisch). Maar!! Bij nieuwere motoren wordt gewoon de 5w40 gebruikt.
Zeker als u zelf al aangeeft een voorkeur te treffen naar 5w40 snap ik niet waarom een dealer dan nog in discussie gaat.
Wat betreft de voor rem dat is simpel op te lossen door wat kopervet aan de achterkant van de remblok te doen. Dit om trillingen en piepen te voorkomen. Vroeger zat er asbest in een remvoering wat dit euvel verhielp maar dat mag uiteraard niet meer. De kwaliteit remblokken van een piaggio zijn zeer hoog en van deugdelijke kwaliteit.
Wat betreft het lopen is het belangrijk dat de originele sproeier wordt vervangen door 2 maatjes groter.
En aangezien u over een 4t 2v spreekt neem ik aan dat het een 25km/h versie is.
Qua optrekken kun je daar weinig aan veranderen.
De beste optie die er is om een bobine van een bromfiets erin te zetten om meer toeren te creëren, de varioring terug te plaatsen en lichtere rollen te monteren.
Het enig nadeel hieraan is dat de snelheid dan ook omhoog gaat naar een +/- 40 km/h.
Meer informatie hierover kunnen wij verstrekken maar dat is misschien makkelijker via de telefoon of dat u eens een keertje langs komt bij ons.
Ik denk dat wij best wel een oplossing kunnen bieden voor u.

Wij werken uitsluitend en alleen op afspraak.
Op afspraak s`morgens voor half 10 brengen is tussen 16.00 en 18.00 ophalen. (mits alle onderdelen op voorraad zijn)
Echter is het voor de koude start te testen misschien beter om de scooter de middag voor de afspraak te brengen.

Mocht u verder nog vragen of opmerkingen hebben dan vernemen wij dat graag via 0............
U kunt dit nummer ook gebruiken voor het maken van een afspraak, of een keertje langs komen.

Trouwens.
Wat betreft de garantie.
De onderdelen kunnen wij gewoon blijven claimen. Echter vragen wij een vergoeding voor het arbeidsloon.


Kijk dat noem ik pas vriendelijkheid ten top..........

Ook al was het mailtje negatief geweest, dan hadden ze ten minste wel de moeite gedaan om hun klanten te beantwoorden.. Ik DENK dat dit toch wel echt de vriendelijkste dealer is in mijn omgeving.


Ik denk dat ik voor de 5000 km beurt het beste gewoon nog naar mijn huidige dealer ga..
(omdat als ik dan nog garantie heb, wel geen kosten heb voor de arbeidsloon.. Volgens mij hoef ik dit bij mijn oude dealer dit niet zelf te betalen.. Ik ga dit even bekijken... Hoe en wat..

Alleen, hij dacht dat het om een snor versie ging (dus blijkbaar verkeerd begrepen aan zijn kant)
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer