Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Gebruikersavatar
Eagleseye
STN Forum Moderator
Berichten: 638
Contacteer:

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#71 » 15 feb 2019, 11:26

René K schreef:Ik heb dat soort flesjes ook zien staan bij de Action en ik las de specificatie van API TC JASO FB, als ik mij niet vergis.
JASO FB is niet zo hoog, wat minder kwaliteit dus dan de tegenwoordige A merken 2takt olie JASO FC en soms nog beter
JASO FD. Als ik nog een 2takt scooter zou hebben pak ik de JASO FD kwalificatie zoals o.a het merk Kroonoil of Castrol.
Wil men toch de JASO FB 2takt olie, prima toch, het is mijn scooter niet.

Oké dat wist ik nog niet.
Helaas wordt er zoiets niet vermeld in het gebruiksaanwijzing van de grand dink.
En ik heb daarover op gezocht en ik kwam als volgt op de website van Tribolex met de uitleg over de specificatie van diverse 2takt olie.

Deze overzicht stond op de website.
JASO FA
motoren met lichte belasting
ongeschikt voor moderne motoren
JASO FB
motoren met gemiddelde belasting
alleen geschikt voor motoren met lichte belasting en mengsmering
JASO FC
motoren met gemiddelde belasting, weinig rook vormend
geschikt voor motoren van Aziatische origine met gemiddelde belasting
JASO FD
motoren met hoge belasting, weinig rook vormend
geschikt voor moderne hoogbelaste motoren
ISO-L-EGB
als JASO FB
alleen geschikt voor motoren met lichte belasting en mengsmering
ISO-L-EGC
als JASO FC
bedoeld voor motoren van Aziatische origine
ISO-L-EGD
motoren met hoge belasting, zeer rookarm
bedoeld voor moderne hoogbelaste motoren van Europese origine
1 x
Met vriendelijke groet.

Peter.

Dag record km: 312
Datum dag record: 27-6-2020

Afbeelding

Deze brommers heb ik gereden:
Puch DS 50.
Peugeot 103.
Beta Ykon.
Derbi Manhattan.
2x Piaggio Fly (een zwarte 4takt 2006 en een zilvere 2takt 2005).
Nu rij ik op mijn "Silverwing" Kymco Grand Dink 50.

Gebruikersavatar
tomosje
Voormalig STN Lid
Berichten: 3943

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#72 » 15 feb 2019, 11:49

dat zeg ik de olie nis op zich prima echter kwalitatief minder ik zou voor 3 euro de 1200km geen risico s met mijn scooter willen nemen
0 x
kymco g dink grey lady wolf

Afbeelding Afbeelding

Gebruikersavatar
NRDlo
Berichten: 97

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#73 » 26 apr 2019, 17:57

Ik heb net een flesje valvoline gekocht bij de action nu zie ik pas op de fles dat de API :SL/CF is.

Als ik het goed begrijp is dit dus een vrij oude API.
De productie datum is 29-03-19.
Waarom verlagen ze de API opeens, in begin van dit topic is de API nog SN?
0 x
6: SYM Symphony ST (2016) Heden
5: Kymco agility city 16 inch
4: Yamaha Neos
3: Gilera Runner
2: Tomos
1: Honda MB

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#74 » 27 apr 2019, 09:35

Dan heeft Action ergens nog een hele oude partij motorolie opgekocht en verkoopt het nu voor een veel lagere prijs aan
zijn klanten.
0 x

Gebruikersavatar
Heinz
Berichten: 1643

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#75 » 29 okt 2021, 14:49

Ik rij al ongeveer 10 jaar met Techno 10W40 olie van de Action. Tegenwoordig circa 3 euro per liter.
1 x
Honda SH 300i '10
Suzuki Bandit 1200S '06
Kymco Agility 50 '13

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#76 » 11 jan 2022, 21:44

Eagleseye schreef:Ik zag nu bij de Action deze olie voor 2 takt scooters.
Voor 4 euro.

Afbeelding

En ik gebruik nu deze olie.
Voor 14 euro

Afbeelding

Maakt het wat uit als ik nu voor die van de Action ga?



Grappig dat ik eigenlijk exact de foto's tegenkom die ik nodig heb :-) En ook de vraag die jij erbij gesteld hebt :-)

Het antwoord is "nee, maar":

- de eerste is een halfsynthetische olie en "men zegt" dat volsynthetisch beter is omdat halfsynthetisch "korreliger" zou zijn, en dus slechter voor je cilinder; dat hangt er echter ook vanaf hoe zwaar je de scoot belast, oftewel hoe veel je 'm gebruikt

- de meeste tweetakters (en dat geldt alleen voor tweetakters) zijn net tanks of rijdende crematoria en verbranden zowat alles, al stinkt en rookt de olie van de Action beduidend meer; voor jezelf niet zo erg, wel voor je achterliggers én het vervuilt je bougie en je uitlaat ietsje sneller (en dan moet je dus gaan afwegen of de kosten van vaker je bougie wisselen en sneller een nieuwe uitlaat opwegen tegen wat je op de olie bespaart) (al kan je bougies bijna altijd weer schoonmaken met een koperborstel en dan doen ze het weer); hoe meer en sneller/regelmatiger je rijdt, des te meer alle rotzooi verbrandt is mijn ervaring, stadsrijden met veel stoplichten is funest, wat je ook merkt meteen aan het verschil in benzineverbruik

- mijn Grand Dinks draaien al jaren nu op de "rode olie" van de Action tot grote ontzetting en afkeuring van diverse dealers en monteurs, en ik moet zeggen dat ik, behalve de rookontwikkeling en een soms wat aangeslagen bougie, weinig of geen verschil heb gemerkt. Behalve toen... ik op de terugweg van een bezoek aan @thomas langs de Rijn tegen een berg op moest om aan de andere kant te komen richting Cochem aan de Moezel. Dat ging goed tot halverwege. Steeds langzamer ging de scoot de berg op tot die, gelukkig bij een soort zijweggetje, rokend en stotterend met gierende motor tot stilstand kwam. Een soort ratelend en trillend lawaai en eigenlijk wilde de motor niet eens uit toen ik de sleutel omdraaide, zo heet was die. "Dieselen" noemt mijn monteur dat. Lukt dan wel met een doek tegen de uitgang van de uitlaat. Dan zweet je wel even peentjes of dat ooit weer goed en jijzelf wel thuis komt. Anyway, na een half uur afkoelen weer gestart en dat ging goed en toen met een aanloop vanuit de uitrit (terwijl ik, want het was in een bocht, niet kon zien of er ander verkeer aankwam) zo weer de openbare weg op gezwaaid verder en verder schuin steil naar boven. Het moge duidelijk zijn dat ik dat wel heb gehaald want anders zat je dit niet nu te lezen :-) Toch een mooie solide Panzer, zo'n Grand Dink. In de motor zat dus die Action Techno 2takt olie. Ik heb dat voorgelegd aan een Duitse kennis van me die al -tig jaar in de olie werkt. Wat blijkt, en eigenlijk zei jij dat ook al in je tabel @Eagleseye, die Action olie is classificatie FB, oftewel geschikt voor lichtere belasting. Recht tegen een berg op valt daar niet onder. Volgens die kennis was dat de reden: FB is niet geschikt voor hoge temperaturen en zware belasting. In "uitdagend terrein" is een FD olie, zoals die van Castrol (waarvan dan weer de Castrol Power1 Racing 2T de beste is), de juiste keuze vanwege een veel betere hittebestendigheid en belastingmogelijkheid.

Er vanuit gaande dat dit allemaal klopt, gepaard gaande met mijn eigen ervaring, zou ik voor tweetakters (voor zover die er nog zijn), zeggen : als je iets geld wilt besparen dan kan je in dit platte landje zonder alteveel verticale uitdagingen makkelijk de Action 2takt FB olie gebruiken (sommige delen van Limburg wellicht uitgesloten), Je zal geen terrein tegenkomen waarbij de motor extreem belast en dus ook loeiheet wordt. En een bougie is ook zo schoongemaakt. Een tweetakt-uitlaat, mweh, lastiger maar kan ook gedeeltelijk worden gereinigd. Kost je dan wel weer een spuitbus hittebestendige verf. En als je toch een hekel hebt aan je achterliggers, vooral wielrenners, vooral Action olie nemen :-). Maar voor mezelf, als ik naar Duitsland ga of andere gebieden met wat ze daar zonder sarcasme "heuvels" noemen maar wel steil omhoog gaat (en dat wil je, in stijl) vervang ik voortaan vóór vertrek mijn olie voor Castrol FD. Oh ja, en als ik op tour mee ga :-)
1 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#77 » 11 jan 2022, 22:38

Precies op tijd, net een 2 takt project gekocht en het is een tijdje geleden. Meng je met deze olie ook gelijk de benzine aan?
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Amendoim
Easy Writer / STN Beheerder
Berichten: 5414

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#78 » 12 jan 2022, 13:29

Ja, daar is die uiteraard prima geschikt voor. Alhoewel ik niet handmatig hoef te mengen, dat doet de oliepomp.

Of bedoelde je dat niet ?
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#79 » 12 jan 2022, 16:56

Ik heb er 1 zonder oliepomp, maar wel met aparte versnellingsbakolie. Dus ik moet olie mengen met de benzine in een verhouding 1:40. Neem aan dat er ook nog olie ergens in het carter gegooid moet worden, maar eens wat informatie opsnorren als 'm goed rollend en stoppend heb.

Ik vind je vergelijking met rijdende crematoria wel erg goed, maar vandaar dat ik ook twijfel over olie in het carter. Als de versnellingen afgesloten zijn met eigen smering dan verbrandt alles, inclusief de carterolie. Maar 25ml per liter benzine lijkt me niet genoeg om de krukas, zuiger en aandrijving van de versnellingsbak te smeren.
1 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#80 » 12 jan 2022, 19:02

I don't understand. Variomatic scooters have their fixed reduction gear in the very back at the rear wheel, independent from the engine.
My 50cc has a 6-speed manual gearbox and clutch and its oil is seperated from the oil in the carburetor/fuel. And this oil has a different specification too! In my case SAE 10W30. Yes, a "4 stroke oil" for lubrication. 4T oil can withstand hotter temperatures without burning and degrading. But 2T oil has to burn clean.

In the case of my Husqvarna 4T, the engine oil is the same as for gear and clutch. It shall not be extremely low-friction oil, or the clutch might slip.
1 x
Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer