Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#41 » 27 mar 2018, 16:06

Je olie mag zo dun zijn dat je bij normaal gebruik geen olieverbruik hebt.
Anderzijds zijn er genoeg mensen die wel olieverbruik hebben en dan overschakelen op een dikkere olie. Bijvoorbeeld 15w40.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
René K
Berichten: 632

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#42 » 27 mar 2018, 16:40

Het zal allemaal wel en ik ken geen Engels maar ik hou mijn eigen merk en type/soort motorolie.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#43 » 27 mar 2018, 17:21

bertocello schreef:Je olie mag zo dun zijn dat je bij normaal gebruik geen olieverbruik hebt.
Anderzijds zijn er genoeg mensen die wel olieverbruik hebben en dan overschakelen op een dikkere olie. Bijvoorbeeld 15w40.


Dus: mijn Toyota Yaris gebruikt 1 liter 5W30 volsyntheet op 2800 km. Met dikkere olie zou ik minder verbruik moeten meten?
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Brute-Force
Berichten: 1150
Contacteer:

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#44 » 27 mar 2018, 17:57

Vaak gaat olie verloren door licht lekkende klepseals , als de olie dikker is , is er minder lekkage .

Voorbeeld : een flink rokende Auto : voeg een blikje Bardall bij in het Carter , ... en de rook is weg .. ( voorlopig ).... oude verkoop truck van auto handeleraren / sjacheraars
0 x
Gilera Road-Runner RST 2-takt -2013.. Beep-Beep!
Gilera MHR Speed 7T, The Red-Rockett.
Grand-Dink, The Mean-Machine -2012 : Eat My Dust, Edwin.

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#45 » 27 mar 2018, 18:06

stoyanov schreef:
bertocello schreef:Je olie mag zo dun zijn dat je bij normaal gebruik geen olieverbruik hebt.
Anderzijds zijn er genoeg mensen die wel olieverbruik hebben en dan overschakelen op een dikkere olie. Bijvoorbeeld 15w40.


Dus: mijn Toyota Yaris gebruikt 1 liter 5W30 volsyntheet op 2800 km. Met dikkere olie zou ik minder verbruik moeten meten?

Zo is dat!
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#46 » 27 mar 2018, 18:14

bertocello schreef:
stoyanov schreef:
bertocello schreef:Je olie mag zo dun zijn dat je bij normaal gebruik geen olieverbruik hebt.
Anderzijds zijn er genoeg mensen die wel olieverbruik hebben en dan overschakelen op een dikkere olie. Bijvoorbeeld 15w40.


Dus: mijn Toyota Yaris gebruikt 1 liter 5W30 volsyntheet op 2800 km. Met dikkere olie zou ik minder verbruik moeten meten?

Zo is dat!


Welke olie raad je mij in dit geval aan?
Auto heeft 275000 km gelopen.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#47 » 27 mar 2018, 20:00

Dezelfde olie als je nu gebruikt. Dit olieverbruik is prima voor een auto met die ervaring.

Voor de anderen; Houd je wel aan het voorschrift van de fabrikant. Dikke olie is niet altijd een oplossing. En wie weet is er wel een lekkage. Of zijn je zuigerveren versleten en bouwt de motor druk op in het carter.
0 x

Gebruikersavatar
axisissi_NL
Berichten: 293

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#48 » 27 mar 2018, 20:39

Als aanvulling in dit topic:



En zonder olie rondrijden is nog slechter ::-

0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#49 » 27 mar 2018, 21:54

Olieverbruik is waarschijnlijk altijd het gevolg van een lek. Misschien langs de zuigerveren? Aan de uitlaatklep? 1 liter op 3.000 km is veel te veel, zelfs bij dergelijke kilometerstand. Dikkere olie lekt minder snel weg maar het spreekt eigenlijk vanzelf dat je de oorzaak van verbruik moet aanpakken.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Symkee
Voormalig STN Lid
Berichten: 250

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#50 » 27 mar 2018, 22:28

Als je motor van je Yaris goed loopt,kun je even kijken of je carter ontluchting verstopt/gescheurd is
wat ook wel wil helpen is ,als je olie gaat verversen paar liter eruit dan paar liter ATF olie erin doen
dan je motor 30 min laten draaien stationair,dan lost de koolafzetting van je motor op
dat ook van je olieschraapveer,kan bij oude motoren soms weleens een probleem geven.
nieuwe olie en nieuwe filter erop ,je kunt ook met 10 W40 proberen kijken of minder wordt.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

Aanmelden  •  Registreer