Gister bij de Gamma zag ik deze olie staan.
Voor vergelijking tussen deze olie en de Valvoline van de Action, zie TS.
Wat is er dan anders behalve de prijs en een stel MCFC spelers op het etiket? Nou, niet veel.
De performance levels zijn gelijk. Een hoop standards en aanbevelingen heeft de olie van de Action ook.
En dat is misschien wel het belangrijkste verschil. Dat de duurdere olie bepaalde hele specifieke eigenschappen heeft die belangrijk zijn in een bepaalde auto of motorfietsmotor. De PSA en Fiat standards zie ik niet terug op de zwarte fles.
Dit is dus een goede leer voor welke olie in je moderne auto moet. Vooral de downsizemotoren bieden uitdagingen die vragen om specifieke maatregelen. Het is niet gezegd dat een goedkope motorolie meteen voor problemen zorgt. Maar er bestaat een term die homologatie luidt. Voor PSA zijn er bijvoorbeeld maar een paar merken waarvan de olie gehomologeerd is. En bij de dunnere oliën zit Valvoline daar niet bij. Shell bijvoorbeeld ook niet.
Je mag tegenwoordig het onderhoud van je auto bij bijvoorbeeld een universeelgarage uit laten voeren met behoud van garantie. Het is dan wel belangrijk dat je blijft voldoen aan de voorschriften en dus de oliekwaliteit. Krijg je problemen en kun je niet bewijzen dat de juiste olie gebruikt is, zal de fabrikant een garantieclaim kunnen afwijzen.
Hopelijk komt het met fabrieksgarantie van de scooter/brommer ook nog eens zo ver. Dat je niet van de dealer afhankelijk bent dus.
Het is erg belangrijk om zelf goed op te letten. In mijn geval is de olie van de Action prima. In veel gevallen voor andere motoren ook. Maar vergelijk het etiket (van elke olie) goed met je instructieboekje. Dit draadje geeft je hopelijk wat meer overzicht in de wirwar van termen en het verschil tussen goedkoop en duurdere olie.