Eagleseye schreef:Ik zag nu bij de Action deze olie voor 2 takt scooters.
Voor 4 euro.
En ik gebruik nu deze olie.
Voor 14 euro
Maakt het wat uit als ik nu voor die van de Action ga?
Grappig dat ik eigenlijk exact de foto's tegenkom die ik nodig heb
En ook de vraag die jij erbij gesteld hebt
Het antwoord is "nee, maar":
- de eerste is een halfsynthetische olie en "men zegt" dat volsynthetisch beter is omdat halfsynthetisch "korreliger" zou zijn, en dus slechter voor je cilinder; dat hangt er echter ook vanaf hoe zwaar je de scoot belast, oftewel hoe veel je 'm gebruikt
- de meeste tweetakters (en dat geldt alleen voor tweetakters) zijn net tanks of rijdende crematoria en verbranden zowat alles, al stinkt en rookt de olie van de Action beduidend meer; voor jezelf niet zo erg, wel voor je achterliggers én het vervuilt je bougie en je uitlaat ietsje sneller (en dan moet je dus gaan afwegen of de kosten van vaker je bougie wisselen en sneller een nieuwe uitlaat opwegen tegen wat je op de olie bespaart) (al kan je bougies bijna altijd weer schoonmaken met een koperborstel en dan doen ze het weer); hoe meer en sneller/regelmatiger je rijdt, des te meer alle rotzooi verbrandt is mijn ervaring, stadsrijden met veel stoplichten is funest, wat je ook merkt meteen aan het verschil in benzineverbruik
- mijn Grand Dinks draaien al jaren nu op de "rode olie" van de Action tot grote ontzetting en afkeuring van diverse dealers en monteurs, en ik moet zeggen dat ik, behalve de rookontwikkeling en een soms wat aangeslagen bougie, weinig of geen verschil heb gemerkt. Behalve toen... ik op de terugweg van een bezoek aan @
thomas langs de Rijn tegen een berg op moest om aan de andere kant te komen richting Cochem aan de Moezel. Dat ging goed tot halverwege. Steeds langzamer ging de scoot de berg op tot die, gelukkig bij een soort zijweggetje, rokend en stotterend met gierende motor tot stilstand kwam. Een soort ratelend en trillend lawaai en eigenlijk wilde de motor niet eens uit toen ik de sleutel omdraaide, zo heet was die. "Dieselen" noemt mijn monteur dat. Lukt dan wel met een doek tegen de uitgang van de uitlaat. Dan zweet je wel even peentjes of dat ooit weer goed en jijzelf wel thuis komt. Anyway, na een half uur afkoelen weer gestart en dat ging goed en toen met een aanloop vanuit de uitrit (terwijl ik, want het was in een bocht, niet kon zien of er ander verkeer aankwam) zo weer de openbare weg op gezwaaid verder en verder schuin steil naar boven. Het moge duidelijk zijn dat ik dat wel heb gehaald want anders zat je dit niet nu te lezen
Toch een mooie solide Panzer, zo'n Grand Dink. In de motor zat dus die Action Techno 2takt olie. Ik heb dat voorgelegd aan een Duitse kennis van me die al -tig jaar in de olie werkt. Wat blijkt, en eigenlijk zei jij dat ook al in je tabel @
Eagleseye, die Action olie is classificatie FB, oftewel geschikt voor lichtere belasting. Recht tegen een berg op valt daar niet onder. Volgens die kennis was dat de reden: FB is niet geschikt voor hoge temperaturen en zware belasting. In "uitdagend terrein" is een FD olie, zoals die van Castrol (waarvan dan weer de Castrol Power1 Racing 2T de beste is), de juiste keuze vanwege een veel betere hittebestendigheid en belastingmogelijkheid.
Er vanuit gaande dat dit allemaal klopt, gepaard gaande met mijn eigen ervaring, zou ik voor tweetakters (voor zover die er nog zijn), zeggen : als je iets geld wilt besparen dan kan je in dit platte landje zonder alteveel verticale uitdagingen makkelijk de Action 2takt FB olie gebruiken (sommige delen van Limburg wellicht uitgesloten), Je zal geen terrein tegenkomen waarbij de motor extreem belast en dus ook loeiheet wordt. En een bougie is ook zo schoongemaakt. Een tweetakt-uitlaat, mweh, lastiger maar kan ook gedeeltelijk worden gereinigd. Kost je dan wel weer een spuitbus hittebestendige verf. En als je toch een hekel hebt aan je achterliggers, vooral wielrenners, vooral Action olie nemen
. Maar voor mezelf, als ik naar Duitsland ga of andere gebieden met wat ze daar zonder sarcasme "heuvels" noemen maar wel steil omhoog gaat (en dat wil je, in stijl) vervang ik voortaan vóór vertrek mijn olie voor Castrol FD. Oh ja, en als ik op tour mee ga