Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#51 » 27 mar 2018, 22:52

Symkee schreef:Als je motor van je Yaris goed loopt,kun je even kijken of je carter ontluchting verstopt/gescheurd is
wat ook wel wil helpen is ,als je olie gaat verversen paar liter eruit dan paar liter ATF olie erin doen
dan je motor 30 min laten draaien stationair,dan lost de koolafzetting van je motor op
dat ook van je olieschraapveer,kan bij oude motoren soms weleens een probleem geven.
nieuwe olie en nieuwe filter erop ,je kunt ook met 10 W40 proberen kijken of minder wordt.



Eind oktober gaat ie eruit... hij rijdt mijn prima voor de laatste paar maanden.
Ze maken er maar een kleurenfoto van.
Hij heeft zijn geld dik opgebracht.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#52 » 27 mar 2018, 22:54

Lekker voor lief nemen! Rijd je 10.000 per jaar, vul je toch 3 keer een liter bij. Lekker belangrijk.
1 liter per 2000km is de grens van wat mij verteld is. Bij VAG is het volgens mij zelfs 1 op 1000km.
1 x

Gebruikersavatar
roadkill
Berichten: 2694

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#53 » 28 mar 2018, 06:24

Vanaf 1 liter op 1000 kilometer word het kritiek, olie verbruik van 1 liter op 3000km is bij zulke km standen acceptabel hoor. En olielekage bij auto's komen vaak voor bij oliefilters, bijnoudere auto's dan waar het onderhoud minder belangrijk zou zijn ( volgens veel eigenaren....) Of als er verkeerde aftapplugring gemonteerd is, massief ipv hol.
1 x
Lucifer en Plan B

Ik heb geen facebook, ik heb een leven!

Life without Michiel is like a broken pencil, pointless...

Het mooiste schilderij dat ik ooit zag bleek achteraf een spiegel te wezen

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#54 » 27 apr 2018, 13:24

Update: Van 2850km tot 5000km deze olie probleemloos gebruikt.
Dezelfde olie ging er ook weer in.
0 x

soufian

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#55 » 27 apr 2018, 17:07

in azie rijden ze met de zelfde olie hele jaar door temp van boven de 40 graden
0 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#56 » 08 aug 2018, 07:28

Gister bij de Gamma zag ik deze olie staan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Voor vergelijking tussen deze olie en de Valvoline van de Action, zie TS.

Wat is er dan anders behalve de prijs en een stel MCFC spelers op het etiket? Nou, niet veel.
De performance levels zijn gelijk. Een hoop standards en aanbevelingen heeft de olie van de Action ook.
En dat is misschien wel het belangrijkste verschil. Dat de duurdere olie bepaalde hele specifieke eigenschappen heeft die belangrijk zijn in een bepaalde auto of motorfietsmotor. De PSA en Fiat standards zie ik niet terug op de zwarte fles.

Dit is dus een goede leer voor welke olie in je moderne auto moet. Vooral de downsizemotoren bieden uitdagingen die vragen om specifieke maatregelen. Het is niet gezegd dat een goedkope motorolie meteen voor problemen zorgt. Maar er bestaat een term die homologatie luidt. Voor PSA zijn er bijvoorbeeld maar een paar merken waarvan de olie gehomologeerd is. En bij de dunnere oliën zit Valvoline daar niet bij. Shell bijvoorbeeld ook niet.

Je mag tegenwoordig het onderhoud van je auto bij bijvoorbeeld een universeelgarage uit laten voeren met behoud van garantie. Het is dan wel belangrijk dat je blijft voldoen aan de voorschriften en dus de oliekwaliteit. Krijg je problemen en kun je niet bewijzen dat de juiste olie gebruikt is, zal de fabrikant een garantieclaim kunnen afwijzen.
Hopelijk komt het met fabrieksgarantie van de scooter/brommer ook nog eens zo ver. Dat je niet van de dealer afhankelijk bent dus.

Het is erg belangrijk om zelf goed op te letten. In mijn geval is de olie van de Action prima. In veel gevallen voor andere motoren ook. Maar vergelijk het etiket (van elke olie) goed met je instructieboekje. Dit draadje geeft je hopelijk wat meer overzicht in de wirwar van termen en het verschil tussen goedkoop en duurdere olie.
4 x

Gebruikersavatar
Jan-H
STN Verkeersveiligheid
Berichten: 2596

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#57 » 09 aug 2018, 13:32

Dank voor de uitzoekerij Chris.
Met deze uitgebreide informatie kunnen we voordelig en safe zelf de motorolie verversen. :thumbsup:
Vriendelijke groet,
Jan-H.
1 x
Jan-H
Na 56 jaar weer op een motorscooter!

Dagrecord 545 km. Maassluis- Ludwigshafen am Rhein.
Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#58 » 30 sep 2018, 23:25

Vanaf woensdag weer in de aanbieding bij de Action.

Afbeelding

Mijn scooter loopt er nog steeds prima mee. Ik had wel wat parelmoerglans over de afgewerkte olie afgelopen vrijdag. Of dit aan de olie ligt, aan de motor, aan mijn rijstijl of misschien een storm in een glas water gaan We vanzelf meemaken. :)

Afbeelding
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#59 » 01 okt 2018, 08:13

Bedankt voor het meedelen. Vorige keer was bij de actie van Action de 5w40 niet in Belgie maar wel in Nederland te koop.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
Dennis97
Voormalig STN Lid
Berichten: 416

Re: Goedkope motorolie, de fabels ontkracht.

Bericht#60 » 01 okt 2018, 11:06

roadkill schreef:En olielekage bij auto's komen vaak voor bij oliefilters, bijnoudere auto's dan waar het onderhoud minder belangrijk zou zijn

Check ook even of al je drijfstangen nog in de motor zitten.. Dat kan namelijk ook een oorzaak van "bovengemiddeld" olieverbruik zijn :lol:

http://www.dumpert.nl/mediabase/7523217/60ae0c3a
1 x
Kawasaki Versys-X 300 ABS (juli 2017) - 21.000 km
SYM Symphony ST euro 4 50cc (juni 2018) - 29.320 km
SYM Symphony ST euro 3 50cc (februari 2017) - 22.793 km
Baotian KillerBee 50cc (2011) - 14.600 km

SYMply Unlimited - A 50cc roadtrip through Europe
SYMply Unlimited - Heading north!

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer