Disclaimer: Aan deze bijdrage kunnen geen rechten worden ontleend!
Wat zegt de fabrikant?
Dit is de belangrijkste vraag. Het advies van de fabrikant is leidend en volg dit op!
In het instructieboekje van mijn SYM Symphony ST staat:
Er staat dus als advies:
- (API) SH/CD
- SAE 10W-30 grade or better engine oil.
- Use SAE 5W-40 when outside temperature is below 0℃.
Wat betekent dit?
Eerst de API-classificaties. In dit artikel op Wikipedia kun je hierover lezen. Ik vat het even samen:
Motorolie moet voldoen aan bepaalde eisen voor oxidatie, de opbouw van sludge, slijtage van motoronderdelen, olieverbruik, verbrandingsresten en brandstofverbruik.
In dit geval wordt de SH/CD standaard gegeven. Wat is dit?
De letter S staat voor Spark ofwel dat de ontsteking door een vonk plaatsvindt. Een ingewikkelde manier om een benzinemotor te omschrijven.
De letter C staat voor Compression, de onsteking gebeurd door de warmte van de compressie. Dit is bij een Dieselmotor het geval.
Zo zie je de onderverdeling waarbij de H en de D iets zeggen welke specifieke eisen de motorolie aan moet voldoen. Wij zijn dus op zoek naar motorolie die aan de SH norm voldoet.
Na wat verder zoeken kom je vanzelf een lijst tegen met een verklaring van de API-classificaties.
Voor de SH norm staat:
Dit is al een hele oude classificatie. Er staat ook:
For automotive gasoline engines, the latest API Service Category includes the performance properties of each earlier category and can be used to service older engines where earlier category oils were recommended.
De tweede letter van de norm is op alfabetische volgorde, zoals in de tabel te zien is. Elke olie waarvan de norm nieuwer is dan de voorgaande bevat ook de eigenschappen van de oude norm.
Nu weten we wat we moeten hebben.
Wat (ver)koopt men in de winkel?
Meerdere mensen spraken over de Valvoline olie van de Action. Om aan alle twijfels maar eens een eind te maken, kocht ik een fles met de juiste viscositeit voor mijn scooter.
Gauw kijken aan welke norm deze olie voldoet!
De classificatie van deze olie is SN. Volgens de tabel is dit de jongste norm voor benzinemotoren en zodoende veel beter dan voorgeschreven. Het zou dus in praktisch elke benzinemotor kunnen, tenzij de fabrikant een andere normering voorschrijft. Je leest wel op de verpakking dat er nog meer voorschriften zijn waar deze olie aan voldoet, of misschien juist niet. Voor mijn Symphony ST is het in ieder geval prima.
Kosten? €5,- per liter.
Maar wacht, waarom is dit een ander etiket dan de Valvoline die ik bij een grossier bestel? Dat zoeken we uit!
Nemen we Valvoline Synpower. Op dit productblad lees je:
API SL, SM, SN/CF
Voor ons de belangrijkste gegevens. Deze olie voldoet aan dezelfde norm als de fles die we bij de Action kochten.
Is dit dan een hele oude voorraad?
De datum op de fles zegt 18/9/2017. Die is nog niet vintage zeg maar. Of is het de houdbaarheidsdatum?
Maar wie produceert dat spul dat? Wat staat er nou toch?
Er staat Ellis Enterprises. Ik heb gezocht naar het adres en dit is hetzelfde op Google als op de fles. Ook Valvoline zelf zit op dit adres.
Dus de standaard is goed, nu de viscositeit nog.
Gebruik altijd wat voorgeschreven wordt, meng niet(zomaar) verschillende viscositeiten en gebruik vooral je verstand!
Dat gezegd hebbende, rijd ik momenteel rond met 2 verschillende merken. Ik had wat olieverbruik en heb dit aangevuld. Total op Castrol, beiden 5W40. Volgens de theorie op school moet dit geen problemen opleveren. We komen dan weer bij voorgenoemde standaards terecht. Ook mijn dealer zei dat het niets uitmaakt, zo lang het maar volsynthetische olie is.
Wat is viscositeit eigenlijk?
We kennen allemaal dit soort tabellen wel (hoop ik)
Wat zegt dit allemaal?
De meeste motorolie (zo niet alle) die je koopt is multigrade olie. Dit betekent dat olie aan bepaalde eigenschappen voldoet bij koude en warme motor. In de tabel zie je het toepassingsgebied waarbij de buitentemperatuur de graadmeter is voor het olieadvies. Vroeger had je single-grade olie. Die was vooral bij koude motor erg dik.
Kun je dan 5W40 in alle motoren gooien? Nee, voor de ene motor is dit te dik, voor de andere te dun. Of de olie heeft specifiek andere eigenschappen. Je ziet wel dat 5W40 in de tabel het voorschrift van 10W30 volledig overlapt. Dus in de zomer kan dit er ook prima in wat mij betreft.
Let ook op het verschil tussen volsynthetische en semi-synthetische olie. Een 10W40 olie is meestal semi wat inhoudt dat er een deel minerale olie gebruikt wordt. Vaak wordt voorgeschreven of dit noodzakelijk is. Ik weet alleen dat het niet lekker mengt onderling en mijns inziens is een volsyntheet beter, maar daarover zullen de meningen verschillen.
Waar is de olie van de Action niet voor geschikt?
Voor auto's met een roetfilter, zoals op het display in de winkel geschreven staat. Doe dit dus ook niet!
Kan ik dan de Techno olie van een euro goedkoper ook gebruiken?
Geen idee, heb ik mij niet in verdiept. Misschien kan iemand een foto van het etiket delen?
Leuke praatjes, maar ga je dit zelf ook gebruiken?
Jazeker, binnen nu en 3 weken gaat het in mijn scooter.
Ben jij verkoper van dat spul ofzo?
Nee, net zo onafhankelijk als jullie. Maar wel prijsbewust en ik deel graag mijn kennis.
Maar, maar, mijn dealer gebruikt 4T scooter power high rev' premium olie. Waarom is dat dan?
De 4T olie voor motorfietsen heeft bepaalde eigenschappen omdat een motorfiets een natte plaatkoppeling heeft. Dit komt in een scooter niet voor. We hebben immers een automaat met vario en een (droge) centrifugaalkoppeling.
De reden achter speciale scooterolie weet ik niet. Zou iemand dat eens aan zijn/haar dealer kunnen vragen? Een 4 takt benzinemotor met distributieketting is niet veel anders dan wat in een auto zit. It ain't rocketscience...
Helemaal omdat je ziet dat het voorschrift tevreden is met een hele oude norm wat olie betreft.
Dus goed kijken wat ik je boekje staat, en wellicht wat geld besparen!
Ik zeg, doet u mij maar een bakkie! Proost!
Edit: Discussieer overigens gerust hierover. Ook ik heb niet alle kennis in huis!