Klein onderhoud Kymco Like

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Klein onderhoud Kymco Like

Bericht#1 » 09 jun 2018, 20:00

Vandaag goedgeluimd uit bed gestapt en na een ochtendje stevige arbeid (wat uitgegeven wordt moet ook verdiend worden), de gang naar de onderdelengeitebreier gemaakt en ruim ingeslagen; voor 2 scooters.
Ik ergerde me al een tijdje aan het wat luier wordende karakter van de Like.
Blue had af en toe een dipje en liep wat humeurig en rauw.
Bepaalde zaken had ik al aangepakt toen ik de laatste keer de varioring had geïnstalleerd, dus die heb ik overgeslagen.
Vandaag was het de beurt aan de transmissieolie en de vario. Nieuwe rollen van 7,5 gram. Geen mix meer van 8 en 6,8 gram.
Meteen een dunnere varioring meegenomen van 2,5 mm, omdat ik ervan overtuigd was dat de huidige varioring 3 mm was.
Mmmm... niets bleek minder waar. Die was dus 4 mm, maar daarover straks meer.
Ik had ook meteen nieuwe sliders meegenomen, omdat ik benieuwd was of de Polini-sliders inmiddels versleten waren na een kleine 7000 km. De blauwe sliders zaten er al in toen ik nog met een OD2 vario en in onbegrensde toestand met 85km/u over 's Heeren wegen scheurde.
Ouder en wijzer geworden had ik de OD2 vervangen voor een originele Kymco vario met een 38,5mm bus en Polini sliders, omdat ik gehoord had dat deze slijtvaster zouden zijn dan de zwarte plastic gevalletjes die er standaard bij zitten.
Het gewicht van 7,4 gram heb ik bereikt na een ochtendje testen. Voor het mooie net een tikkie te licht aangezien de motor soms net even in de overtoeren schoot bij het optrekken.
Vandaar de 7,5 gram die ik er vandaag in gefrot heb. Zou volgens Bartjens genoeg moeten zijn.
De variobus had ik uitgeshimt met 1 ringetje, maar die heb ik vandaag maar weggelaten omdat de snaar vanwege de varioring toch niet onderin komt te liggen.
Eerst maar eens even de transmissie-olie afgetapt en mijn vermoeden bleek te kloppen.... behoorlijk donker. Hoog tijd dus.
Op het busje staat 100ML. Op het carter 0,12L. In het handboek staat echter dat je NOOIT meer dan 100ML moet bijvullen (!)
Ik wil uiteraard weten of dat dan klopt.
Dus de olie opgevangen in een bekertje en het bekertje later weer geleegd in het lege flesje. Exact 100ML.
Hier hoeven de Mythbusters dus geen uitzending meer aan te wijden.
Toen de vario gedemonteerd en de 7,5 grams rollen erin, samen met de varioring van 2,5mm.
Geen noemenswaardige snaarslijtage gemeten. Die kan nog wel even mee.
Motorolie had ik donderdagavond op mijn werk al vervangen. Luchtfilter onlangs nog schoon geblazen.
Remblokjes gecheckt. Achterrem gesteld. Alles functioneert prima.
Gaan met die banaan dus.
Gloeiende spijkers.... wat loopt dat!
Dip na het optrekken, tussen 30 en 40 is minder geworden. Daarna in 1 streep door naar......?
67 km/u op de teller.
Domper. Geen overtoeren meer; dat dan weer wel.
Voorlopig laat ik het lekker zo en houd ik de rollenbank-app (aanrader!) scherp in de gaten alvorens te gaan rijden.
Ik ben mobiel, dus de pannenkoekentoer kan wat mij betreft gereden worden.
Morgen de Bronze even onder handen nemen, als de buurman mij de zender van de garage tenminste geeft. Anders is ie vrijdag aan de beurt.

Afbeelding
Hier komt het uit.... de transmissieolie.

Afbeelding
En bij de middelste bout gaat het erin. Wel eerst even lekker schoonmaken met een bronzen tandenborstel.

Afbeelding
De boutjes draai je eruit met dopje 10. Ik hanteer altijd de regel dat ik het vulpunt als eerste losdraai (lefty loosy; Righty Tighty)
Als je dat doet staat de ratel namelijk ook in de goede stand voor de aftapbout. Veel mensen maken de fout om linksom te blijven denken, ook als een bout op zijn kop zit. Dat kan dus afdraaien of doldraaien worden als je een beetje sterk in je handen bent. Op mijn manier voorkom je dat dus.

Afbeelding
Een bekertje om het op te vangen, en je ziet het. Het is vrij donker.

Afbeelding
Flesje nieuwe lubricant van 100ML

Afbeelding
En de ouwe olie in het flesje. Precies vol. What comes out must go in...

Afbeelding
Binnenkant van de deksel is niet overdreven smerig.

Afbeelding
En deze jongen heb ik ooit een keer gescoord bij de Lidl voor een 5 knaken of zo. Lekker zwaar en lang, dus je kan flink kracht zetten. Ik trek de krukasmoer aan met 55Nm. Moer van de koppelingsbel ook.

Afbeelding
En daar zit ie dan.... de plastic varioring van 4mm, waarvan ik dacht dat ie 3 mm was

Afbeelding
U ziet het; 6 platte kantjes en dat aan weerszijden. Toch ben ik extreem tevreden over de Polini rolletjes. Zeer slijtvast!

Afbeelding
Vario ziet er nog onberispelijk uit.

Afbeelding
Ruim 4mm zelfs

Afbeelding
Nieuwe rolletjes. Het merk ken ik niet. Ik ben benieuwd of ze net zo goed zijn.

Afbeelding
En een varioring van 2,5mm. Die had dus 3mm moeten zijn, maar dat komt nog. Deksel moet er toch een keer van af omdat de kickstarter niet lekker soepel loopt.

Afbeelding
Dat heb ik weer. Heeft de sukkol een gebroken exemplaar meegegeven.

Afbeelding
Gelukkig in 'het magazijn' nog wat andere exemplaren gevonden

Afbeelding
Daar zit dus verschil in. Ik was er zelf ook bijna ingestonken.

Afbeelding
Het geheel met varioring en bus van 38mm.

Afbeelding
En de ramplaat met de nieuwe sliders. De oude zagen er trouwens nog perfect uit. Ik heb ze niet weggegooid.

Afbeelding
Op de krukas geschoven. Op deze foto is trouwens ook goed te zien dat de varioring zijn werk behoorlijk heeft gedaan. Je zit heel duidelijk 2 sporen op de vario.

Afbeelding
Op deze foto kan je een beetje zien dat de snaar voorbij de variobus steekt.

Afbeelding
Hier heb ik een shim gemonteerd, waardoor de snaar gelijk ligt met de bus. Zoals gezegd heb ik de shim weer weggehaald, omdat het toch niet uitmaakt.
Als je de koelvin met de halfpoulie weer terugplaatst controleer dan altijd of het recht en áán zit en draai de moer er HANDVAST op. Als dat moeite kost zit je fout ! Daarna de varioblokkeersleutel uit foto 9 erop schroeven en de moer vastdraaien met 55Nm

Afbeelding
Zo; die nog effe schoonmaken en de boel weer dichtmaken.

Ik hoop dat er mensen zijn die hier iets aan hebben. Zo niet; ook goed.
Laatst gewijzigd door stoyanov op 09 jun 2018, 20:28, 1 keer totaal gewijzigd.
3 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Klein onderhoud Kymco Like

Bericht#2 » 09 jun 2018, 20:12

Goed bezig geweest Peter :thumbsup:
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer