Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#21 » 17 sep 2018, 19:41

DMP spul :?: ik ben nieuw in de scooter wereld, heb me veel ingelezen maar ik moet alles nog ontdekken en leren :thumbsup:
De volgende onderhoudsset zal ik best ergens ander kopen of in delen ergens vandaan toveren of iets :thumbsup:

Ik ben een doehetzelver omdat ik het leuk vind, de scooter rijd alleen met mooi weer verder niet, word niet zwaar belast met dagelijks vele kilometers rijden, het moet wel goed en veilig zijn.
0 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#22 » 18 sep 2018, 13:40

Vandaag de spullen binnen gekregen, me eerste indruk is goed (voor hoever ik het kan oordelen)
Het blokkeer gereedschap voor de Vario zat er niet bij :darulez: was een pikfout in het magazijn, word morgen geleverd.

Ik wilde gelijk de achter remschoen vervangen, dus uitlaat eraf en de moer van het wiel proberen los te draaien, zo wat zit dit vast zeg, had me sleutel al een stukje verlengt maar dan wil die nog niet, iemand een tip :?: ik heb geen slagmoer sleutel tot mijn beschikking helaas..............

Morgen ga ik het opnieuw proberen, dan kan ik de vario los halen en de nieuwe snaar, rollen (8 Gram) en vario gelijders te plaatsen, als dit zit even proef rijden dan is de olie ook gelijk wat dunner kan ik die ook gelijk verversen.

Is 8 gram voor de snorfiets normaal :?: ik heb het pakket voor de snorfiets genomen.
Het verschil tussen de oude en de nieuwe snaar is goed te zien, was wel aan vervanging toe.
0 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
Dennis97
Voormalig STN Lid
Berichten: 416

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#23 » 18 sep 2018, 15:22

FTrotsenburg schreef:Endurance is naar mijn weten omgelabeld DMP spul.

Frank is een echte voorstander van DMP! :schater:
1 x
Kawasaki Versys-X 300 ABS (juli 2017) - 21.000 km
SYM Symphony ST euro 4 50cc (juni 2018) - 29.320 km
SYM Symphony ST euro 3 50cc (februari 2017) - 22.793 km
Baotian KillerBee 50cc (2011) - 14.600 km

SYMply Unlimited - A 50cc roadtrip through Europe
SYMply Unlimited - Heading north!

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#24 » 18 sep 2018, 20:33

Achterrem in knijpen en vast zetten met een lijmklem of met post elastieken. Spuit de moer in met kruipolie of anders met wd40. Daarna een goed passende dopsleutel er op. Liefst geen ratel maar een wringijzer met een verlengstuk als hij inderdaad muurvast zit. Zorg dat het uiteinde ongeveer 15 cm van de grond is en dan in één keer een trap er op geven. Wanneer je hem weer vast zet dan wel met een momentsleutel doen. Deze moer is de laatste keer waarschijnlijk met een luchttol vast gezet, met nu het probleem.
Laatst gewijzigd door Oldy op 18 sep 2018, 22:08, 1 keer totaal gewijzigd.
0 x

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#25 » 18 sep 2018, 20:37

Dank je, ik ga morgen proberen met kruipolie, de slagmoersleutel is onderweg, mijn broer heeft er eentje, dan hoop ik dat dit laatste redmiddel het wel los zal krijgt als al het andere niet lukt.
0 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#26 » 19 sep 2018, 13:21

Goedemiddag allen ::-

Vanochtend heb ik de blokkeer-sleutel binnen gehad.
Ik ben gelijk begonnen met het demonteren van de vario, dat gaat heel makkelijk met deze blokkeer-sleutel.

Ik kwam erachter dat de rolletjes die erin zaten waren gekanteld :o , ik merkte al dat de scooter gister niet goed reed, heel langzaam op toeren en slecht stationair, dat klopt, de vario stond inderdaad in de "hoogste/snelste" stand.
Ik heb alles goed gecontroleerd en schoongemaakt, de nieuwe rolletjes van 8 gram gemonteerd, de nieuwe vario geleiders en de nieuwe v-snaar, ik kon wel zien dat dit allemaal aan vervanging toe was :thumbsup:

Ik heb de transmissie olie afgetapt, dit zag er niet fris uit, dus 100ml nieuwe transmissie olie erin.
Carterolie was ook aan de zwarte kant, gelijk een nieuw "filter" (wat is een filter) en nieuwe olie erin.
Het luchtfilter had ik vorige week uitgewassen, maar heb er toch maar een nieuwe ingezet.
Nieuwe bougie de NGK CR7HSA gemonteerd.

Ik merk dat de elektrische start soms overslaat, de startmotor gaat over het "bendix" heen, dus heb ik de startmotor gedemonteerd en is bekeken, de tandjes zijn wel wat afgesleten, maar ik heb nu geen nieuwe, dus alles schoongeborsteld, de "bendix" had ik al voorzien van vet waar het hoort en de boel weer gemonteerd, het starte ging in één keer goed en de scooter liep zeer netjes.

Ik heb een proefritje gemaakt van een kwartiertje ongeveer, wat loopt het snorretje lekker en dat meen ik echt wat een verschil maakt deze grote beurt :yahoo: , toen de scooter even laten rusten en het oliepeil gecontroleerd, er moest nog iets bij, ik kom dan nu ook aan een kleine 700ml in het carter, weer een rit gemaakt, nu iets langer, de scooter trek langzamer op met de nieuwe rolletjes van 8 gram. maar dat is te verklaren, de oude waren afgesleten en een stuk lichter.

Ik denk erover om wat lichtere rolletjes te plaatsen, we rijden best veel met zijn tweetjes, dus de trekkracht mag wel iets omhoog als dat kan met lichtere rolletjes, wat denken jullie :?:

De remmerij gaat ik van de week doen, als ik de slagsleutel van me broer heb, wat zit die moer vast van het achterwiel, ik wil namelijk niks kapot maken, ik spuit de moer even in met kruipolie, laat hem een nachtje staan en dan de slagmoersleutel erop.

Kortom, de grote beurt is zeer geslaagd, ik hoop dat jullie me kunnen adviseren wat betreft de rolletjes :thumbsup:
0 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#27 » 19 sep 2018, 15:11

Met lichtere rollen zou je meer trekkracht moeten hebben, ja. Wat is het standaard gewicht? Te licht en je topsnelheid wordt lager.
0 x

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#28 » 19 sep 2018, 15:14

8 gram is de standaard, daar ga ik vanuit omdat deze in het onderhoudspakket zaten voor de snorscooter, die ik heb.
0 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#29 » 19 sep 2018, 19:32

Jammer dat je niet dichterbij woont. Ik heb nog een nauwelijks gebruikte set van 7 grams rollen liggen die je zo mag hebben.
1 x

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#30 » 19 sep 2018, 20:43

Ja dat is zeker jammer.
0 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast

Aanmelden  •  Registreer