Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#1 » 10 sep 2018, 13:52

Hallo beste forummers,

Dit is mijn eerste post wat betreft het onderhoud aan ons snor scootertje.
Na diverse filmpjes gezien te hebben en diverse how to's gelezen te hebben heb ik besloten om zelf de kleppen te stellen van de 139QMB.

Ik heb een how to uitgeprint, nieuwe voelermaatjes gehaald en vandaag begonnen aan het klusje, vond het een beetje eng omdat ik het nooit eerder gedaan heb.
Ik heb ze afgesteld zoals het omschreven staat 0.05 inlaat en 0.10 de uitlaat.
Ik kon de voelermaatjes met een lichte tegendruk door de klepjes heen halen.
Ik moet zeggen het viel me enigszins mee, heb mezelf wel 3 keer gecontroleerd of het helemaal goed gegaan was voordat ik de snor heb gestart, en starte deed die geweldig :thumbsup: , rijden :sct1: ook dus klusje geslaagd.


Heb gelijk ook even de motor netjes schoongemaakt en alle boutjes voorzien van een likje "copaslip".

Ik kocht de snor van mijn neef, ik ben dus de tweede eigenaar en het snorretje heeft dan ook meer binnen gestaan dan gereden.
Ik kreeg hem met een cdi unit waar de begrenzer d.m.v een knop ontgrenst kon worden, dit heb ik er gelijk afgehaald en de draden weer op de originele manier verbonden, ik heb wel een nieuwe cdi unit gekocht zodat de snelheid van de snor op 30 Km/h komt te liggen.

Het eerst volgende wat er nu op de planning staat is een grote beurt, zodra dit klaar is gaat de snor in zijn winterslaap, we hebben deze aangeschaft voor ritjes met het mooie weer, zodat ik wat verder kan komen dan met mijn handbike.





Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Laatst gewijzigd door Nelis en Gaby op 10 sep 2018, 18:14, 2 keer totaal gewijzigd.
3 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
Delight
Voormalig STN Lid
Berichten: 3720

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#2 » 10 sep 2018, 14:11

Kijk...goed gedaan!
Al doende leert men!
0 x

Gebruikersavatar
Oldy
Berichten: 823

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#3 » 10 sep 2018, 19:16

Mag ik een keer langskomen met mijn scooter :?:
Op dit moment loopt hij prima maar ik wil het ook leren/een keer zien :idea:
0 x
Groetjes Oldy :sct1:
Rijd Sym Symphony
Langste rit op één dag 319,5 km
van Alzey naar Krefeld via de Eifel (D) op 13 augustus 2018

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#4 » 10 sep 2018, 19:21

@Oldy,
Tuurlijk altijd welkom :cheers:
0 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#5 » 10 sep 2018, 20:44

Goed bezig :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#6 » 11 sep 2018, 01:17

Heb je de motor wel eerst op het tijdpunt gezet? De nokjes van de nokken moeten geheel naar onderen wijzen zodat er geen spanning op de hevelaars staan..

Aan de vliegwiel kant moet het T streep op het vliegwiel gelijk staat met het palletje aan de binnenkant van het carter.

Het ketting tandwiel moet zo staan dat het grootste gat naar boven wijst. De kleine gaten met de streepjes moeten dan gelijk liggen met de bovenkant van de kop. Heb je dit niet gedaan, kan het zijn dat hij verkeerd getimed staat en staan de kleppen dus verkeerd gesteld.
1 x

Gebruikersavatar
M.L.
Voormalig STN Lid
Berichten: 2094

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#7 » 11 sep 2018, 06:44

Mooi werk!
Zo zie je maar. It ain't rocketscience.

Heb je nog gemeten hoe ze stonden of ben je meteen gaan stellen? (Vraag uit nieuwsgierigheid)
0 x

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#8 » 11 sep 2018, 07:08

Meatlove schreef:Mooi werk!
Zo zie je maar. It ain't rocketscience.

Heb je nog gemeten hoe ze stonden of ben je meteen gaan stellen? (Vraag uit nieuwsgierigheid)



Ja heb ze van te voren gemeten, de inlaatklep was te groot, de .10 ging er heel makkelijk doorheen dus die was echt nodig, de uitlaat klep stond redelijk goed.

@Klapband moet dat dan ben gelijk begonnen :lol2:
Tuurlijk heb ik dat gedaan, zoals je kon lezen heb ik diverse filmpjes gezien en how to’s gelezen en met de how to ben ik aan de klus begonnen
Afbeelding
2 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#9 » 11 sep 2018, 12:25

Sommige mensen doen dat niet, omdat ze dat niet wisten.. En dan klopt de klep speling waarschijnlijk niet.
Het minste wat je wilt is dat je er meer problemen er door zou krijgen als je dit verkeerd doet.
0 x

Gebruikersavatar
Nelis en Gaby
Berichten: 117

Re: Zelf onderhoud aan de Znen Aurora 2 plegen.

Bericht#10 » 16 sep 2018, 17:16

De cdi die ik besteld had die werkt niet goed op mijn scooter, starte daar heel slecht mee, deze dus terug gestuurd en me geld terug gehad, Iemand een goed adresje voor CDI'S :?:

Ik wil rond de 30 km per uur uitkomen, hoe kan ik dat het beste bereiken, heeft iemand zo setup op zijn 139QMB blokje :?: of de standaard setup :?: dan krijg ik een idee wat ik aan moet pakken.
0 x
___________________________________________________________________________________

Znen Aurora 2 snor,
Kilometerstand 1940 Km,
Bouwjaar 2011.




Afbeelding

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer