Goedemiddag allen
Vanochtend heb ik de blokkeer-sleutel binnen gehad.
Ik ben gelijk begonnen met het demonteren van de vario, dat gaat heel makkelijk met deze blokkeer-sleutel.
Ik kwam erachter dat de rolletjes die erin zaten waren gekanteld
, ik merkte al dat de scooter gister niet goed reed, heel langzaam op toeren en slecht stationair, dat klopt, de vario stond inderdaad in de "hoogste/snelste" stand.
Ik heb alles goed gecontroleerd en schoongemaakt, de nieuwe rolletjes van 8 gram gemonteerd, de nieuwe vario geleiders en de nieuwe v-snaar, ik kon wel zien dat dit allemaal aan vervanging toe was
Ik heb de transmissie olie afgetapt, dit zag er niet fris uit, dus 100ml nieuwe transmissie olie erin.
Carterolie was ook aan de zwarte kant, gelijk een nieuw "filter" (wat is een filter) en nieuwe olie erin.
Het luchtfilter had ik vorige week uitgewassen, maar heb er toch maar een nieuwe ingezet.
Nieuwe bougie de NGK CR7HSA gemonteerd.
Ik merk dat de elektrische start soms overslaat, de startmotor gaat over het "bendix" heen, dus heb ik de startmotor gedemonteerd en is bekeken, de tandjes zijn wel wat afgesleten, maar ik heb nu geen nieuwe, dus alles schoongeborsteld, de "bendix" had ik al voorzien van vet waar het hoort en de boel weer gemonteerd, het starte ging in één keer goed en de scooter liep zeer netjes.
Ik heb een proefritje gemaakt van een kwartiertje ongeveer, wat loopt het snorretje lekker en dat meen ik echt wat een verschil maakt deze grote beurt
, toen de scooter even laten rusten en het oliepeil gecontroleerd, er moest nog iets bij, ik kom dan nu ook aan een kleine 700ml in het carter, weer een rit gemaakt, nu iets langer, de scooter trek langzamer op met de nieuwe rolletjes van 8 gram. maar dat is te verklaren, de oude waren afgesleten en een stuk lichter.
Ik denk erover om wat lichtere rolletjes te plaatsen, we rijden best veel met zijn tweetjes, dus de trekkracht mag wel iets omhoog als dat kan met lichtere rolletjes, wat denken jullie
De remmerij gaat ik van de week doen, als ik de slagsleutel van me broer heb, wat zit die moer vast van het achterwiel, ik wil namelijk niks kapot maken, ik spuit de moer even in met kruipolie, laat hem een nachtje staan en dan de slagmoersleutel erop.
Kortom, de grote beurt is zeer geslaagd, ik hoop dat jullie me kunnen adviseren wat betreft de rolletjes