Delight schreef:Tank bij goede pompen en niet bij Tinq en dat soort zooi.
Gewoon Shell, Esso, BP en aanverwanten...
Dat de goedkopere pompen (Tinq, Tango, wittepomp, ed) zooi verkopen is een mythe.
Alle brandstoffen die verkocht worden aan de pomp moeten in kwaliteit voldoen aan de Europese richtlijn, de NEN-EN 228 voor benzine.
In de basis is dus elke liter euro95 die je tankt bij elke pomp het zelfde en komt die liter bij het depots vandaan waar elke leverancier zijn basis brandstof haalt. Daarna voegen sommige leveranciers er additieven aan toe waarvan men zegt dat deze de kwaliteit van de brandstof verbeteren. TNO en de ADAC hebben onderzoek gedaan of deze additieven invloed hebben op het verbruik van de auto, het heeft idd effect maar zo weinig dat de effecten daar niet merkbaar van zijn. TNO - 1% en ADAC 0 tot 2 % zuiniger.
Er zit zeker zooi in elke liter brandstof en dat heet Bi-ethanol.
Die Bio-ethanol heeft een aantal nadelen:
Er komt bij verbranding minder energie vrij. Dus om het zelfde vermogen te krijgen uit Euro95 E5 als uit Euro95 zonder bio-ethanol zal er meer Euro95 E5 verbrand moeten worden en dus een hoger verbruik.
Het tast rubber aan. Sommige oudere brandstof slangen en pakkingen kunnen niet tegen Bio-ethanol en daardoor kan er verstopping optreden (vergommen)
Bio-ethanol is hygroscopisch, het trek water aan. Bio-ethanol in combinatie met water is hoog corrosief en tast dus meetalen aan
De brandstof is door die toevoeging ook minder lang houdbaar. Dus als je je scooter/brommer laat overwinteren is de kans groot dat je problemen krijgt als je weer gaat rijden.
Een aantal van deze nadelen worden vermindert/te niet gedaan door de additieven die leveranciers aan de basis brandstof toevoegen.
Bron:
https://www.anwb.nl/auto/brandstof/veelgestelde-vragen-over-brandstofhttps://www.tankpas-aanvragen.nl/tanken/de-mythe-dat-brandstofkwaliteit-verschilt-per-tankstation/#Brandstofadditief_wordt_toegevoegd_in_de_depotshttps://www.anwb.nl/experts/auto/88/euro95-vs-premium-brandstof-echt-beterhttps://millersoils.nl/rubriek/ethanol/Mijn persoonlijk ervaring:
Mijn New DInk rijdt al vanaf dag 1 op benzine van de Tinq/Tango/Firezone/de Haan of wat goedkoops er voorhanden is. Af en toe heb ik ook bij de "premium" merken getankt als dat zo uit kwam.
Na zo'n 40.000 km, van 0 tot 17.000 met carburateur en van 17.000 tot nu met injectie, kan ik eigenlijk niets zeggen of het nou goed of slecht was waar ik tankte. Hij deed/doet het altijd. Wel een tijd gehad dat hij slecht wou aanslaan, pas na een minuut doorstarten sloeg hij aan, maar dat had te maken met de combinatie weer (koud en vochtig) en dat de injectie voor dat weer type niet goed genoeg afgesteld staat.
Over de veroudering van Euro95 E5;
ongeveer 1 jaar oud en stilstand in de tank van een Grand Dink
Nieuwe verse