Als je brommer of scooter rijdt vanaf zeg 1972, en nog nooit een beurt hebt laten doen, welke ongemakken heb je dan? Laatste keer dat ik stilstond was door een kapotte cdi.Maar die kan je ook niet onderhouden! Lekke banden los ik op met spuitbus of proleet, altijd bij me. Toch wel naar dealer geweest voor garantiezaken. Kymco agility 16+ had lekke pakking, olie liep een trommel in .Bleek af fabriek niet goed gemonteerd te zijn. Zegt iets over Kymco kwaliteit!
Zelfde eens gehad met een Bajaj Sunny ...wie kent die nog? En hyosung rush: balhoofsspeling, goed opgelost.Tgb 203: spanningsregelaar.. nooit goed gemaakt door dealer. Helaas dus. Verder alles zelf opgelost.
Wat deed ik per jaar: naar werk 13tot 15 km enkele reis, van 1979 tot 2017. Vaak dus van 5000 tot 9000 km per jaar.
Vanaf 1985 had ik er een auto bij.werd voornamelijk in het weekend gebruikt, of bij heftige gladheid.
Gezien het km bedrag voor een scooter laag is, heb ik me nogal wat bespaard. Kan je een keer extra op vakantie!
Tegenwoordig is de scooter alleen nog voor de pret en boodschappen, geen zin in parkeren en zo. Tourritten in de provincie met lekker weer zijn super!
Even over onderhoud: je kunt op YouTube eigenlijk alles vinden. Onderdelen bestellen is veel goedkoper als die winkel om de hoek. Laatst bandje 3.5 10 inch voor 20 euro gekocht. Winkel om de hoek : 40 euro voor bagger merk.
En zo gaat het maar door. De auto zelf doen is eigenlijk onmogelijk, wie heeft er een brug? Apk? Banden opzetten?
Je kunt ook een tijdprobleem hebben, dan kan dealer onderhoud wel eens wat opleveren. Raakt portemonnee eerder van leeg...
Groetjes van Gert!