Geen ervaring met dealer beurten

Gebruikersavatar
Gertvanpeet
Berichten: 10

Geen ervaring met dealer beurten

Bericht#1 » 11 jun 2019, 11:01

Als je brommer of scooter rijdt vanaf zeg 1972, en nog nooit een beurt hebt laten doen, welke ongemakken heb je dan? Laatste keer dat ik stilstond was door een kapotte cdi.Maar die kan je ook niet onderhouden! Lekke banden los ik op met spuitbus of proleet, altijd bij me. Toch wel naar dealer geweest voor garantiezaken. Kymco agility 16+ had lekke pakking, olie liep een trommel in .Bleek af fabriek niet goed gemonteerd te zijn. Zegt iets over Kymco kwaliteit!
Zelfde eens gehad met een Bajaj Sunny ...wie kent die nog? En hyosung rush: balhoofsspeling, goed opgelost.Tgb 203: spanningsregelaar.. nooit goed gemaakt door dealer. Helaas dus. Verder alles zelf opgelost.
Wat deed ik per jaar: naar werk 13tot 15 km enkele reis, van 1979 tot 2017. Vaak dus van 5000 tot 9000 km per jaar.
Vanaf 1985 had ik er een auto bij.werd voornamelijk in het weekend gebruikt, of bij heftige gladheid.
Gezien het km bedrag voor een scooter laag is, heb ik me nogal wat bespaard. Kan je een keer extra op vakantie!
Tegenwoordig is de scooter alleen nog voor de pret en boodschappen, geen zin in parkeren en zo. Tourritten in de provincie met lekker weer zijn super!
Even over onderhoud: je kunt op YouTube eigenlijk alles vinden. Onderdelen bestellen is veel goedkoper als die winkel om de hoek. Laatst bandje 3.5 10 inch voor 20 euro gekocht. Winkel om de hoek : 40 euro voor bagger merk.
En zo gaat het maar door. De auto zelf doen is eigenlijk onmogelijk, wie heeft er een brug? Apk? Banden opzetten?
Je kunt ook een tijdprobleem hebben, dan kan dealer onderhoud wel eens wat opleveren. Raakt portemonnee eerder van leeg...
Groetjes van Gert!
1 x

Gebruikersavatar
Broski
Berichten: 31

Re: Geen ervaring met dealer beurten

Bericht#2 » 12 jun 2019, 08:26

Ik ben zelf helaas niet zo technisch dat ik a.d.h.v. een video of boekje zelf kan gaan beginnen met sleutelen. Ook ben ik bang om dan iets te slopen.
Volgens mij ben je per saldo ook niet heel erg veel goedkoper uit als je nog het gereedschap moet aanschaffen. Dus voor mij blijft het onder de streep denk ik voordeliger als ik het onderhoud door de dealer laat doen.
Tijd reken ik niet mee, de scooter is immers een hobby. En een beetje sleutelen zou ik alleen maar leuk vinden.

Ik check wel iedere 500KM mijn bandenspanning en olie. Verder was ik de scooter regelmatig en droog ik hem daarna af. Waarbij ik toch het idee heb dat ik hem zelf zo goed mogelijk onderhoud.
Ik zou zelf wel eens willen beginnen met de olie verversen (zou een van de makkelijkste dingen moeten zijn) maar ik mis gewoon de ruimte en het gereedschap.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: Geen ervaring met dealer beurten

Bericht#3 » 12 jun 2019, 21:03

Broski schreef:Ik zou zelf wel eens willen beginnen met de olie verversen (zou een van de makkelijkste dingen moeten zijn) maar ik mis gewoon de ruimte en het gereedschap.


sleutel 16, opvangbakje en twee vierkante meter...
2 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

Will Go

Re: Geen ervaring met dealer beurten

Bericht#4 » 13 jun 2019, 07:08

Ik geloof in de combinatie. Zelf aan de gang houden, checken en klein onderhoud doen en iedere 7-10dkm ook een volledige check door de dealer laten doen. Heeft mijn vorige Vespa toch kleine 60dkm gewaardeerd zonder mij onderweg in de steek te laten en hoop ik met de huidige ook zo vol te mogen houden. Mooie controle op mijn beperkte technische vaardigheden en ondertussen periodiek gezellig bijpraten en bijdragen aan de lokale tweewielermiddenstand vind ik ook wel wat hebben. :sct1: :thumbsup:
0 x

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Geen ervaring met dealer beurten

Bericht#5 » 13 jun 2019, 08:54

Just like the previous poster in combination.
Check and adjust little things yourself, the complicated or potentially dangereous tasks are for the respective professional.
I have my teeth made by the dentist and earn my money by not everyone doing everything in ophthalmology themselves.
0 x
Afbeelding

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: Geen ervaring met dealer beurten

Bericht#6 » 13 jun 2019, 12:16

Dentistry and mending a moped are in my opinion not the same in difficulty...
I mean: it's not rocket surgery...
0 x

Gebruikersavatar
Ruud_B
Berichten: 561

Re: Geen ervaring met dealer beurten

Bericht#7 » 13 jun 2019, 12:20

Ik denk ook in de combinatie. Zelf ververs ik de bakolie en de transmissieolie. Verder bougiewissel en koelvloeistof check alsmede remolie voor mijn Honda PCX .
Andere zaken dealercheck.

Vrgr Ruud
0 x
" IK ACCEPTEER U, ZOALS IK BEN "

Gebruikersavatar
thomas
STN Deutschland
Berichten: 1049

Re: Geen ervaring met dealer beurten

Bericht#8 » 13 jun 2019, 13:03

Janvb schreef:Dentistry and mending a moped are in my opinion not the same in difficulty...
I mean: it's not rocket surgery...
Depending on the vehicle, I sometimes do more and sometimes less myself.
Adjust the cable of a drum brake - yes. Set ABS integral brake - no.
Check / adjust tire pressure - yes. Put on new tires - no.
...
Of course you do not have to study for 5 years, I think I could still learn this at my age (and not to forget: buy the tools for the task).
But imho this is not worth my effort.
I go to the master's garage and he goes to the clinic. "Leben und leben lassen" as the Bavarians say.
0 x
Afbeelding

Reyn
R.I.P. In Memoriam
Berichten: 768

Re: Geen ervaring met dealer beurten

Bericht#9 » 13 jun 2019, 13:23

Ik doe zelf niets aan technisch onderhoud.
Laat de dealer iedere 4.000 km een beurt doen.
Die moet tenslotte ook kunnen blijven bestaan.
Voordeel is ook dat ze dan nog wel eens wat willen doen als service. Zo hebben ze laatst mijn elektrische aansluiting voor de TomTom gemaakt. Toen ik vroeg wat krijg je van me was het antwoord, niks is service.
0 x
Sym Symphony ST 2018 euro4
Extra's: half hoog windscherm, 39l topkoffer, extra remlicht onder koffer, heidenau K66 banden

Dagrecord: 336 km

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: Geen ervaring met dealer beurten

Bericht#10 » 13 jun 2019, 14:52

Ik doe technisch ook niets zelf. Geen zin, en te weinig verstand ervan. Een remkabeltje spannen, en schroefje vastdraaien wel, de rest is voor de dealer.
Gr, Marco.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten

Aanmelden  •  Registreer