In deze post ga ik uitleggen hoe wij een nieuwe scooter rijklaar maken.
Ook leggen wij uit hoe wij denken dat het ECS systeem ingesteld dient te worden.
Tevens gaan we laten zien hoe een injectiesysteem ge-updated dient te worden.
Ik zal een Sym scooter met een volledige fotoreportage uploaden.
Ik denk dat daar best wel vraag naar is.
We beginnen met een blank canvas, een nieuwe sym fiddle 3 bromscooter van de nieuwste generatie
Het belangrijkste is om met een schone werkbank te beginnen, als dat voor elkaar is pakken we al het benodigde gereedschap bij elkaar.
Wat we zien is:
Schroevendraaiers voor de carburateur en de beplating en tevens een erg lange voor de stationair brandstoftoevoer.
Gereedschap om de kleppen te stellen/te controleren (ringsleutel 23)
Pijpsleutel 10 en 8 met een torx om de carter-kap en de buddy te demonteren.
Ook hebben we speciaal vet voor de carter-boutje's om corrosie tegen te gaan, een sproeier-meter en de bekabeling voor het ecs systeem om uit te lezen.
laten we gaan beginnen.
Nu de scooter staat op een schone motorheftafel wordt de buddybak als eerste gedemonteerd dit doe je door 6x m6 boutje's los te maken en je lift de buddybak er zo uit.
Als die eruit is sluiten we een losse start/stop schakelaar aan om het voertuig uit te kunnen zetten zonder het contact te hoeven verbreken
De motorheftafel gaat nu naar het hoogste punt om andere werkzaamheden te kunnen uitvoeren.
alles wat we doen heeft een reden en daarom een bepaalde volgorde.
We halen de accu kap van de treeplank en tevens word de kap van het motorscherm verwijderd om bij de kleppendeksels te komen
De kap van het vliegwiel word gedemonteerd en de ontsteking word op het bovenste dode punt (compressieslag) gezet (timing T mark)
De kleppen worden gecontroleerd en gelijk gesteld als dat nodig is (let op maat aanduiding is als voorbeeld)
Dan gaan we nu naar de carter-kap
Alle boutje's worden verwijderd net als 1x luchtfilter ophanging.
En zie daar de carter-kap is eraf zonder de pakking te beschadigen. mocht de pakking wel beschadigen dan word de pakking altijd vernieuwd
Je ziet de snaar en de half poelie waar de snaar tegen aan gaat.
Als je die met het juiste gereedschap los maakt (dop17) zie je de snaar en de beruchte varioring..
De varioring gaan we gelijk vervangen door een ander exemplaar die een andere (smallere) maat heeft
hoe smal is maar net hoe hard je wilt gaan. in dit geval gaan we voor 52km/h op GPS
de smallere ring zit erin dus kunnen we alles weer netjes dicht schroeven
Let wel op dat de snaar ontspannen zit en dat je de krukasmoer zonder weerstand op de krukas kunt draaien.
Als dat gelukt is zetten we de krukasmoer op moment en gaan we het kickstart ronsel met een klein beetje vet bekleden.
Lekker die blauwe vingers.....
Als dat lekker vet is word de carter-kap gemonteerd. Vergeet niet op elk boutje speciaal vet te doen en draai alles eerst rondom hand vast en pak dan een moment sleutel om alles op moment vast te zetten.
Aan de hand van de varioring word de eindsnelheid bij deze scooter geregeld. nu zit er nog 1 begrenzer in de scooter en dat is in het teller-huis van het voertuig die gaan we softwarematig verschuiven naar een hoger punt 55km/h. daarover zo direct meer.
De kleppen hadden we net al gesteld maar we hadden nog niks dicht geschroefd. nu zit er in de accu bak nog geen accu. dus die gaan we gereed maken voor gebruik.
De accu is een YTX7 A B/S en er zit standaard een zuurpakket bij. dus seals eraf zuurpakket erop drukken en wachten maar tot hij volledig gevuld is.
Als de accu vol is even 10 minuten wachten voordat je hem dicht maakt.
De tijd dat we moeten wachten benutten wij door het kapje bij het vliegwiel te monteren, zorgen dat de kleppendeksels schoon en gemonteerd zijn en de olie word even gepeild en op peil gezet waar nodig.
Als laatste word de benzine in de tank gedaan. dat alles bijelkaar duurt ongeveer 10 min, nu kan de accu dicht worden gedaan en aangesloten.(eerst controleren of hij daadwerkelijk de goede cold crank amperage's heeft en genoeg volts) Dat heeft hij dus deze accu is goed.
Er zit bij dit type scooter een beugel die zorgt dat de accu niet gaat rammelen en ook die monteren wij.
Als laatste monteren wij de accu kap van de treeplank met 4x schroeven en is dat gedeelte ook weer afgerond.
Nu word het tijd om de scooter aan te sluiten aan de computer.
In het binnenbeen schild zit een klein zwart kapje rechts als je die naar je toe haalt zit daar een drie polige stekker verbinding.
(1x massa 1x geschakelde+ 1xdiagnose-lijn.)
We sluiten de stekker aan en starten de laptop op.
in de tussentijd starten we de scooter voor de eerste keer en laten we hem even warmlopen op de motorheftafel
wanneer de laptop is opgestart starten we de diagnose software op van dell-órto
Als eerste trimmen we de Throttle position sensor op de gasdicht stand waarde 0% en de wot stand (wide open throttle) 100%
Nadat we dat gedaan hebben starten we de scooter opnieuw en gaan we de scooter warm laten draaien tot 70/80c
wel controleren wij de volgende waardes
battery: laadstroom doet de spanningsregelaar wat hij behoord te doen
o2 sensor: werkt hij en geeft hij de juiste waarde's aan 420mv/440mv koud
rpm: zal rond de 2100rpm moeten liggen wilt de o2 sensor op bedrijfstemperatuur komen.
als de o2 sensor op bedrijfstemp is kunnen we gaan kijken of het brandstofmengsel juist is.
dat zien we aan het blauwe gedeelte
De eerste laat je de o2 sensor zien. (0mv-arm mengsel, 900mv rijk mengsel, 420mv lambda1 waarde)
De tweede laat zien hoeveel procent lucht de actuatoren toevoegen.
De derde laat zien met hoeveel kracht de actuatoren worden bedient.
(simpele uitleg)
de motor is warm en wij zien dat het tweede blauwe vak een minus getal aangeeft dat geeft aan dat de actuator niet lucht pomp maar lucht zuigt om het mengsel rijker te maken.(nogmaals simpele uitleg)
de ervaring leert ons dat dat juist het hobbelen bij koud weer en bij een extreem warme motor veroorzaakt.
de oplossing is erg simpel en effectief. en nee dat zit niet in de mapping of in het chippen oid!!!
om dit te begrijpen kun je teruggaan naar de basis van het ecs systeem.
de basis is dat een ecs carburateur vanuit zichzelf te rijk dient te staan de actuatoren zorgen ervoor dat het mengsel in de breedband kan worden aangepast..dat werkt alleen niet als de scooter vanuit oorsprong al te arm staat..
oplossing: sproeier meten!!
de hoofdsproeier geeft aan dat hij een "80"dient te zijn..na meting blijkt dat niet zo..nu hebben wij speciale borensets met bijna elke denkbare sproeiermaat dus peace of cake..(de ervaring die wij hebben maakt het bepalen van de juiste sproeiermaat makkelijker maar is per scooter verschillend) w
na boring meten we nogmaals en wat zien we perfect "80 hebben geboord dus monteren wij de hoofdsproeier.
na het terugbouwen van de carburateur draaien we alles aan en controleren we elk slangetje of het op de juiste plek zit en of er geen brandstof lekt of nog ligt.
dan starten we het voertuig weer en laten we het voertuig warm draaien.
weer inspecteren wij de diagnose software en daar zien we direct dat het mengsel de juiste waarde heeft.(gelukkig niet te ver geboord) bij te ver boren loop je het risico dat het voertuig te rijk loopt en je ecs systeem niet optimaal functioneerd zie e4 eis.
alleen bij het stationair lopen zien we dat hij nog te weinig brandstof heeft.
daar komt de lange schroevendraaier van pas.
we stellen de schroef van het stationair mengsel zover linksom dat de waarde precies ligt waar wij willen. (let op dit is erg gevoelig)
te ver naar links betekend een hik bij direct vol gas geven. te ver naar rechts betekend vanuit de bocht eerst doodvallen en dan pas oppakken!
extra info: pilot jet control nul to 1/4 gas....gasnaald 1/4 tot half gas....main jet control half tot wide open throttle..(WOT)[
in de tussentijd spelen we nog even met het gas en kijken we naar diverse parameters in de diagnose software of dat allemaal klopt. zo ja gaan wij door naar het ontgrenzen.
hier het stukje waar iedereen op wacht!! de ecu ontgrenzen/verleggen.
je hebt daar 2 manieren voor
1 de parameter van de eindsnelheid verleggen en zodra je daar boven komt krijg je foutmelding 138 of 6x knipperen...
zie de foto's daar staat de foutmelding 138 even later is die resolved dmv verleggen speedlimit.
2 de parameter van de speedsensor uitschakelen
dat is alles wat er moet gebeuren en geen andere spannende dingen. iedereen die anders doet,verteld,uitvoert levert een scooter niet af volgens de E4 norm (op de eindsnelheid na)
als we dat allemaal gedaan hebben kan de diagnose software eraf en kan de scooter dicht geschroefd worden.
in de tussentijd stellen we de achterrem nog even en verrichten we allerlei randzaken zoals spiegels monteren poetsen invetten op diverse delen etc..
de scooter is dichtgeschroefd en er zal een proefrit gereden worden om te controleren of de scooter rijd zoals wij willen dat hij rijd geen hobbelen direct gasrespons en een stabiel stationair toerental. tevens zal er een gps meting plaatsvinden.
tijd voor een proefrit met een gps meting..
de GPS meting voltooid en de scooter rijd zoals verwacht perfect snelheid is uitgekomen op max 53 GPS kilometers
in de ogen van alle medewerkers van Allbike is dit de juiste manier van afleveren. zo leveren wij elke scooter af en krijgen ze bijna nooit retour met een opmerking van hij houdt in of hij stottert.
ik ben me er van bewust dat ik express een aantal randzaken niet genoemd heb maar neem maar aan dat ook de bandendruk gecontroleerd is elke as bout moer schroef op het juiste moment gezet is.
de checklisten die altijd meegegeven worden bij aflevering
En glimmen maar....wax in wax out....