Piaggio 4t motorblok en vast zitten carter uitlaat bouten

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Piaggio 4t motorblok en vast zitten carter uitlaat bouten

Bericht#1 » 01 okt 2019, 03:40

Is er iemand hier misschien mee bekend of dat het vaker voorkomt bij het piaggio 4takt motorblok dat de carter uitlaat bouten niet meer eruit komen.. Wellicht dat het een bekend probleem is?

Vraag me juist of om een koudlas mogelijk is? En dit eventueel komt door het type metaal dat is gebruikt voor die originele uitlaat bouten..
0 x

Gebruikersavatar
Alwin
Berichten: 580

Re: Piaggio 4t motorblok en vast zitten carter uitlaat bouten

Bericht#2 » 01 okt 2019, 10:30

Is idd een bekend probleem bij de Piaggio familie... de uitlaatbouten zijn extreem hard t.o.v. de legering van het motorblok, heb regelmatig een doos staalboren versleten tijdens de werkzaamheden :bang!: Als het uiteindelijk toch gelukt is voldoende kopervet gebruiken tijdens de montage.. helaas verder geen passende oplossing voor je.
1 x
Welcome to my life ... where everyday is monday
Today is yesterday, and tomorrow is today ...

Gebruikersavatar
Sjeuf
Berichten: 222

Re: Piaggio 4t motorblok en vast zitten carter uitlaat bouten

Bericht#3 » 01 okt 2019, 10:35

Dan heb je deze zeker gemist.





Bij 6:25 min hoor je het zelf. ZEEEEEEEEEEER BELANGRIJK. :bsmile:
3 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Piaggio 4t motorblok en vast zitten carter uitlaat bouten

Bericht#4 » 02 okt 2019, 01:01

Ik had contact gelegd met een dealer. Die zei dat die bouten van staal zijn 10.9 kwa sterkte.
0 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Piaggio 4t motorblok en vast zitten carter uitlaat bouten

Bericht#5 » 02 okt 2019, 01:12

Alwin schreef:Is idd een bekend probleem bij de Piaggio familie... de uitlaatbouten zijn extreem hard t.o.v. de legering van het motorblok, heb regelmatig een doos staalboren versleten tijdens de werkzaamheden :bang!: Als het uiteindelijk toch gelukt is voldoende kopervet gebruiken tijdens de montage.. helaas verder geen passende oplossing voor je.



Welke type boor adviseer je en hoeveel had je er nodig gehad om er door te komen?


Denk je dat het nog zinvol is om met een links tap het restant te verwijderen? Want het zit eigenlijk wel muur vast. (ook eigenlijk de redenen waarom de rest van de bout is afgebroken..

Of zal ik het met de linkse tap of een links boor het niet eruit krijgen en is het beter ok het toch direct uit te boren en nieuw tap voorzien?
0 x

Gebruikersavatar
Alwin
Berichten: 580

Re: Piaggio 4t motorblok en vast zitten carter uitlaat bouten

Bericht#6 » 02 okt 2019, 09:18

Welke boor??? Van klein naar steeds groter boren is mijn werkwijze.... als je in 1x groot gaat en de boor schiet om wat voor rede uit, dan is meteen je blok naar de klote :neh!: Als je wil weten welke type boren ik gebruik, dat zijn diamantboren dus hou je bankpas maar in de hand... goed gereedschap is nu eenmaal niet goedkoop

Nieuwe draad tappen kan enkel wanneer het geheel niet te veel beschadigd is, dus eerst alles eruit halen en daarna beoordelen of het überhaupt mogelijk is om nog draad te tappen. Anders een langere bout + moer om alles vast te zetten :thumbsup:
2 x
Welcome to my life ... where everyday is monday
Today is yesterday, and tomorrow is today ...

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Piaggio 4t motorblok en vast zitten carter uitlaat bouten

Bericht#7 » 06 okt 2019, 03:58

Wat is het merk boor wat jij er voor gebruikt? Heb je daar misschien een link naar toe op het i-net.

Google geeft maar weinig hits als je op metaalboor diamant zoekt of andersom..

Zou het ook kunnen met een goed merk HSS boor? Dacht dat de verspaan hoek het belangrijkst is..

Tot hoever in boormaat zou ik gaan totdat je de laatste `braam` eruit kan peuteren met een schroevendraaier of zo?

Want je hebt 6.5mm nodig om een M8 gat te maken. Met een 6mm lijkt mij niet alles makkelijker eruit komt.
Misschien met een 6.2mm boor?

Bij een normale boor is die 118 graden.. En die ik nodig heb 134 graden.
Is anders een cobalt boor ervoor nog aan te raden> Of zijn 10,9 bouten zo sterk dat je er gewoon niet door komt?

Kan wel iets bijvoorbeeld bij Indi bestellen, alleen dan weet ik niet wat voor kwaliteit boor ik daar koop.

Zoiets als dit:
https://www.indi.nl/nl-nl/p/-/--61805


Aan de andere kant denk ik of het wellicht beter is om een boor te kopen van bijvoorbeeld makita zelf.

Langere bout + moer zie ik niet zo zitten. Want dat maakt het installeren van de uitlaat er niet makkelijker erop.
Aangezien er nog een achter binnenspartbord erop komt, ga je er met een moer er geheel niet erbij komen..
Dan boor ik hem liever nog uit en tap ik hem naar m10. (dat is overigens het maximale wat dan nog past)
0 x

Gebruikersavatar
Marco_61
Voormalig STN Lid
Berichten: 723

Re: Piaggio 4t motorblok en vast zitten carter uitlaat bouten

Bericht#8 » 06 okt 2019, 09:10

1 x

Gebruikersavatar
Bjorn
Berichten: 679

Re: Piaggio 4t motorblok en vast zitten carter uitlaat bouten

Bericht#9 » 06 okt 2019, 12:59

Klapband schreef:Denk je dat het nog zinvol is om met een links tap het restant te verwijderen? Want het zit eigenlijk wel muur vast. (ook eigenlijk de redenen waarom de rest van de bout is afgebroken..


Zou ik niet doen.
Een tap (links of rechts) is harder dan de bout en een linkse tap is eigenlijk alleen om te bout te verwijderen als er al beweging in zit. Probeer je een bout die vast zit los te draaien met een linkse tap dan is de kans groot dat de tap, door dat hij zo hard is, afbreekt en dan wordt het heel lastig om alles er weer uit te krijgen.
Een afgebroken tap verwijderen zonder het schroefdraad verder te beschadigen kun je alleen met een EDM of MDM machine.

Klapband schreef:Of zal ik het met de linkse tap of een links boor het niet eruit krijgen .....


Dit is zeker een optie. Mocht het restant stuk bout los komen tijdens het boren dan draait het er, doordat de boor linksom draait, van zelf uit.

Als je de mogelijk hebt om het boren met een kolomboormachine te doen zou ik die gebruiken, minder kans dat je scheef boort of dat de boor weg loopt/glijd.
Doe je het uit de losse hand, neem dan de tijd en kijk goed of je in het midden zit en of je recht boort.

Voor de rest gebruik de info/tips van Alwin en Marco
3 x

Gebruikersavatar
Klapband
Berichten: 791

Re: Piaggio 4t motorblok en vast zitten carter uitlaat bouten

Bericht#10 » 08 okt 2019, 02:59

Dat scheef boren daar heb ik geen last van, aangezien ik een boorbusje hebt gebruikt om zo goed mogelijk het gat gecentreerd te krijgen. Ik kom er momenteel alleen niet erdoor..

En een kolomboormachine die heb ik op dit moment nog niet.. En dan moet het carter zoiezo los.. Omdat je een heel blok er niet eronder gaat krijgen..

Ik heb momenteel wel een 2ehands carter mijn kant op komen.. Alleen geen zin om het hele blok te splitsen. Maar mocht er dan toch een oog afbreken. Dan heb ik tenminste nog een alternatief.

Afbeelding
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 7 gasten

Aanmelden  •  Registreer