startproblemen Mash

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: startproblemen Mash

Bericht#21 » 27 feb 2023, 13:22

Edje555 schreef:
Ronin84 schreef:
BadWeather schreef:Misschien een beetje laat, maar is dit euvel ontstaan voor of na dat je de originele lamp voor Led vervangen hebt?

ervoor.
Ik ben op een dag thuis gekomen, en toen ik ongeveer 3 uur later weer wilde rijden, wou ze niet meer aanslaan.
De laatste 2 km ging wel een beetje stotterend bedenk ik me nu.


Misschien heb je het al gecontroleerd maar vonkt de bougie wel want zuigerveren zijn alleen een probleem bij compressie verlies maar dat had je ook al gecontroleerd neem ik aan.
Dat had ik inderdaad al nagekeken. Zoals je verderop terug kunt lezen zijn ook de bougie, bougiekabel, bougiedop, en bobine vervangen, en ziet de vonk er nu goed uit.
Edje555 schreef:Als tip trek alle kabelblokjes los van de verlichting en probeer dan eens te starten en slaat hij dan nog niet aan dan kan je er vanuit gaan dat eventueele kortsluiting niet daarzit.

Al gedaan. Helpt niet.
Edje555 schreef:Heb je na lang starten de bougie daarna gelijk eruit gedraaid om te zien of hij nat is of dat er wel degelijk brandstof in je cyclinder komt door even te ruiken bij de bougie opening in de cylinderkop en de zuiger op en neer te laten gaan.

Ook al gedaan, en ook dat was in orde.
Edje555 schreef:ook allemaal in orde dan zou ik het bij het vliegwiel gaan zoeken, waar de censor van de CDI het vonkpunt/timing aangeeft kan zijn dat er vet/olie of vocht is binnen gedrongen en er daarom geen vonk is of kortsluiting in het ontstekings circuit mits de bougie niet vonkt en vonkt hij wel dan kan een gare CDI ook de oorzaak zijn en de timing niet meer klopt dan start hij ook niet meer.
Er kunnen maar twee oorzaken zijn waarom hij niet start, geen brandstof of geen vonk of vonk met verkeerde timing,
te lage compressie merk je meteen door even met de kickstarter zachtjes met de hand naar beneden te drukken en gaat dit heel makkelijk dan zal hij ook niet aanslaan door te weinig compressie, oorzaak is vaak ingesleten uitlaad klep of klep afdichting is op
zuiger/Zuigerveren kan maar dat gebeurt meestal na een warmloper of te lang met te weinig olie hebben gereden.

Zo ver was ik dus ook al, maar in theorie is de kans nog steeds aanwezig. Het is ook niet de hoofdverdachte, maar op een gegeven moment moet je gewoon verder zoeken als alles wat je al nagekeken hebt gewoon in orde is. De ontsteking zit bij Mash in de olie, en om dat te kunnen controleren zal ik eerst een poos moeten wachten. Ik kan nu met mijn knie niet sleutelen op die hoogte. Daarom t.z.t. eerst de cdi vervangen wat waarschijnlijk toch al gedaan zou worden, daarna kijk ik weer op mijn gemakje verder.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Sleutelaar101
Berichten: 21

Re: startproblemen Mash

Bericht#22 » 27 feb 2023, 23:23

Met mijn huidige scooter had ik ook problemen met slecht en/of niet willen starten, ook zomaar uitslaan bij stationair lopen gebeurde regelmatig.

Ben er toen achter gekomen dat de aansluitingen op de bobine niet lekker meer waren, die heb ik toen vervangen.

Tijdens het vervangen zag ik ook dat de mantel van die kabeltjes best wel droog was en vertoonde kleine scheurtjes, deze heb ik vanaf de kabelboom ingewikkeld met electrotape.
Toen dat gedaan te hebben waren de problemen al wat minder maar kwamen nog wel voor.

Op een vrije dag ben ik in de scooter gedoken met het idee om het probleem te vinden .
Tijdens een veelmaalse poging om hem te starten, zag ik tot mijn verbazing dat er vonken oversprongen van de bobine en de bogiekabel naar het frame.

Ik heb toen de bobine kabel ingewikkeld met electrotape en de bobine een andere plek gegeven waar deze niet tegen het frame aanzit.
De scooter startte direct en liep heel mooi.

Ik heb al vele km gereden zonder dat de problemen terug keerden.

Misschien is dit een optie om naar te kijken
0 x

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: startproblemen Mash

Bericht#23 » 02 mar 2023, 08:58

@Ronin84 ik heb nu het een en ander nagelezen en je hebt intussen al veel onderdelen vervangen.
Je hebt dit probleem eigenlijk gekregen na dat je onderuit bent gegaan op dat zandpad.
Misschien een stomme ingeving maar zou je kunnen kijken of de koppakking nog goed is?
Als daar een scheurtje inzit heb je ook drukverlies.
Misschien dat mocht je dat hebben op je brommer de lambdasonde kapot is.
Of de aansluiting daarvan niet meer goed werkt.
Veel succes en nog beterschap.
0 x

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: startproblemen Mash

Bericht#24 » 08 mar 2023, 14:19

Ik weet niet hoe het bij zo'n Mas-apparaat zit, maar bij mij heb ik zo iets gehad toe ik met de schakelaar van de standaard ergens tegenaan gebutst had.
Die bleef er zo half op staan, en dat gaaf rare effecten.
Sluiting in het kontaktslot en de noodknop zouden ook zo iets kunnen veroorzaken.
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: startproblemen Mash

Bericht#25 » 08 mar 2023, 20:25

Janvb schreef:Ik weet niet hoe het bij zo'n Mas-apparaat zit, maar bij mij heb ik zo iets gehad toe ik met de schakelaar van de standaard ergens tegenaan gebutst had.
Die bleef er zo half op staan, en dat gaaf rare effecten.
Sluiting in het kontaktslot en de noodknop zouden ook zo iets kunnen veroorzaken.

-Die *%*!@# schakelaar op de zijstandaard heb ik meteen vanaf het begin al buiten werking gesteld. Die was me veel te irritant in het gebruik van de brommer.
-Als de noodknop bij Mash is ingeschakeld, dan gaat de startmotor niet rond. Aangezien dit wel gebeurd, is de noodschakelaar geen verdachte in dit probleem.
-Het contactslot gaat op de verdachtenlijst, en wordt na mijn herstel ook nagekeken.
Ik heb besloten om "groot onderhoud" uit te gaan voeren na mijn herstel.
De eerste stap is straks de hele kabelboom nauwkeurig nakijken/nameten, en dan verder kijken wat er eventueel vervangen zou moeten worden.
Daarna ga ik Sarah een opknapbeurtje geven.
O.a. de tank, motor, en spatborden voorzien van een nieuwe verflaag, en de handkappen vervangen. Voor de rest zie ik nog wel.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Janvb
Berichten: 1650

Re: startproblemen Mash

Bericht#26 » 14 mar 2023, 14:23

Die redenering klinkt juist.
Het zou ook zo maar kunnen zijn dat er een draadboom knel heeft gezeten.
Je zoek het methodisch uit, dus volgens mij ga je er uit komen! ::-
0 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: startproblemen Mash

Bericht#27 » 15 mar 2023, 17:55

Janvb schreef:Die redenering klinkt juist.
Het zou ook zo maar kunnen zijn dat er een draadboom knel heeft gezeten.
Je zoek het methodisch uit, dus volgens mij ga je er uit komen! ::-

Gaat zeker goed komen Jan.
Ik moet gewoon een stapje terug naar de basis, en op elektrisch vlak wat meer vertrouwen op mijn ervaring als monteur :P
Het geeft gelukkig behoorlijk wat rust in mijn hoofd, dat we er een scooter bij hebben nu. En aangezien ik het eerste half jaar nu toch niet meer mag rijden vanwege mijn herstel, heeft de reparatie van Sarah niet meer de hoogste prioriteit. Dat maakt repareren een stuk makkelijker omdat er geen haast bij geboden is.
Komt goed. Ik heb er het volste vertrouwen in! :fbump:
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: startproblemen Mash

Bericht#28 » 15 mei 2023, 19:14

Inmiddels heb ik Sarah weer stapje dichter bij leven :vhappy2:
Ik heb wat stekker fysiek gecontroleerd, door er gewoon domweg aan te trekken. Niet hard, maar hard genoeg om losse kabels op te sporen.
Twee aansluitingen hingen nog maar met 2 koperdraadjes vast. Genoeg voor verbinding, maar niet genoeg voor " vermogen" .
Een daarvan behoorde toe aan de CDI unit, de andere van de dubbele massakabel di naar het motorblok gaat. Waarschijnlijk wil ze daarom niet starten.
Dus ben ik verder gaan kijken in de kabelboom en heb ik ook een stuk of 3 plekjes gevonden waar de tape rondom de kabelboom al doorgesleten was, maar de kabels zelf nog niet.
Ik heb toen meteen besloten de kabelboom onder handen te nemen, en dus mee te nemen in mijn Mash project.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten

Aanmelden  •  Registreer