startproblemen Mash

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: startproblemen Mash

Bericht#11 » 17 feb 2023, 13:36

BadWeather schreef:Pick up zit achter het vliegwieldeksel, linker carterdeksel eraf en je ziet 'm zo zitten naast je vliegwiel. Op het vliegwiel zit de magnetische pukkel die langs de pick-up gaat.

Als je daar bent kun je ook meteen de kleptiming checken en de spanning van de distributieketting.

Gaan we dat eens even noteren, en dan kijk ik daar eens naar.
Moet ik wel eerst even een olieopvangbak zien te regelen, want bij Mash is dit gedeelte nat.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Micha
Berichten: 1151

Re: startproblemen Mash

Bericht#12 » 17 feb 2023, 13:50

Probeer ook gewoon een andere accu als is het maar om te proberen.
0 x

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: startproblemen Mash

Bericht#13 » 17 feb 2023, 17:24

Ronin84 schreef:
BadWeather schreef:Pick up zit achter het vliegwieldeksel, linker carterdeksel eraf en je ziet 'm zo zitten naast je vliegwiel. Op het vliegwiel zit de magnetische pukkel die langs de pick-up gaat.

Als je daar bent kun je ook meteen de kleptiming checken en de spanning van de distributieketting.

Gaan we dat eens even noteren, en dan kijk ik daar eens naar.
Moet ik wel eerst even een olieopvangbak zien te regelen, want bij Mash is dit gedeelte nat.


Er mag in het vliegwieldeksel een beetje olie komen, al zie ik ze het liefst droog maar gesmeerd (ivm de elektrische startketting). Een nat vliegwiel lijkt me niet de bedoeling, dan zijn de krukaskeerringen kapot.

Als je hele ontsteking in de warme olie ligt dan zou ik daar het probleem zoeken. Het blok is een Honda (CB/CY) kopie dus daar zou geen olie moeten staan. Als je erop zit links heb ik het over, rechts (koppeling) is inderdaad nat.

Distributie kun je bovenin de kop checken (ronde klepje eraf) en met de merktekens op je vliegwiel.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: startproblemen Mash

Bericht#14 » 18 feb 2023, 11:24

BadWeather schreef:Er mag in het vliegwieldeksel een beetje olie komen, al zie ik ze het liefst droog maar gesmeerd (ivm de elektrische startketting). Een nat vliegwiel lijkt me niet de bedoeling, dan zijn de krukaskeerringen kapot.

Als je hele ontsteking in de warme olie ligt dan zou ik daar het probleem zoeken. Het blok is een Honda (CB/CY) kopie dus daar zou geen olie moeten staan. Als je erop zit links heb ik het over, rechts (koppeling) is inderdaad nat.

Distributie kun je bovenin de kop checken (ronde klepje eraf) en met de merktekens op je vliegwiel.

Ik heb voor de zekerheid nog even navraag gedaan bij Mashpoint. Op een Mash zit de linker zijde weldegelijk in de olie. Als deze kant wél droog is heb je juist het probleem.
Er zit volgens mij ook geen startketting in, maar tandwielen. Als ik hem open heb zal ik er foto's van maken. Is meteen het verschil duidelijk in beeld.
Ondertussen heb ik gecontroleerd of er nog voldoende compressie is.
Dat is er. Met de bougie eruit en een vinger op het gat voel ik een behoorlijke druk, en kan ik mijn vinger er niet op houden zonder dat deze wordt weggeblazen. Dan blijft mengsel en elektra over.
Dus toch de carburateur nog eens losgehaald voor eventuele valse lucht, omdat dit het snelste te controleren is. Bij inspectie van de isolator bleek er toch een klein haarscheurtje in te zitten. Toen viel het ding uit mijn hand en in 2 stukken. Daar zit nu dus een nieuwe op, maar ook dit heeft niet geholpen. De pakking tussen kop en spruitstuk is ook vervangen, want dat is dan het werk ook niet meer als de carb al los ligt.

Een nieuwe accu heb ik nog niet kunnen proberen, want die heb ik niet zomaar liggen. Alleen nog wat oude die kapot zijn en nog naar K.C.A. gebracht moeten worden.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: startproblemen Mash

Bericht#15 » 18 feb 2023, 23:15

Vreemd linker carter in de olie, ben benieuwd naar de foto's.

Als je isolator gescheurd is pak dan gelijk de o-ringen en pakkingen van je carburateur mee.
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Edje555
Berichten: 47

Re: startproblemen Mash

Bericht#16 » 22 feb 2023, 11:10

Misschien is dit de oorzaak ?
Schijnt veel voor te komen met 4Takt brommers :D
Afbeelding
2 x

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: startproblemen Mash

Bericht#17 » 26 feb 2023, 16:56

Ik heb me kapot gelachen @Edje555, maar dat is het probleem gelukkig niet.. :rlol:
Huidige stand van zaken:
-isolator en carburateurpakkingen zijn vervangen, maar heeft niet geholpen.
-intern de carburateur nagekeken, en alles werkt zoals zou moeten en de sproeiers zijn mooi schoon.
-Klepspeling nogmaals gecontroleerd, en die staat goed.
-Andere benzine heeft ook niet geholpen.
-startbooster op de accu gezet, en ook dit zonder succes

Het plan is nu om de reparaties op pauze te zetten en de brommer in opslag te zetten voor een paar maanden, zodat ik kan herstellen van de aankomende operatie.
Na mijn herstel gaat er een nieuwe cdi op, en als dat niet helpt gaat het blok eronderuit en ga ik de motor van binnen nakijken. Misschien dat er bij de kleptiming, distributie, of zuiger/zuigerveren nog een aandachtspuntje zit..
Zo is het dus ineens een project geworden in plaats van een reparatie. Maar omdat ik tot Augustus/September toch niet mag rijden van de doctor, heb ik genoeg tijd om het blok wakker te krijgen.
1 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
BadWeather
Berichten: 781

Re: startproblemen Mash

Bericht#18 » 26 feb 2023, 17:35

Misschien een beetje laat, maar is dit euvel ontstaan voor of na dat je de originele lamp voor Led vervangen hebt?
0 x
Skyteam Classic 50
Skyteam Scrambler 50
AGM Devil The resurrection of Lucifer
Skyteam Monkey Skyteam / Jincheng Monkey
Zhenhua Dax
Super Motor Company Super 50
Skyteam PBR

Gebruikersavatar
Ronin84
Berichten: 729

Re: startproblemen Mash

Bericht#19 » 26 feb 2023, 19:13

BadWeather schreef:Misschien een beetje laat, maar is dit euvel ontstaan voor of na dat je de originele lamp voor Led vervangen hebt?

ervoor.
Ik ben op een dag thuis gekomen, en toen ik ongeveer 3 uur later weer wilde rijden, wou ze niet meer aanslaan.
De laatste 2 km ging wel een beetje stotterend bedenk ik me nu.
0 x
Voor vrijheid op twee wielen hoef je niet hard te gaan.
Mijn Mash Fifty Euro4 project

Gebruikersavatar
Edje555
Berichten: 47

Re: startproblemen Mash

Bericht#20 » 27 feb 2023, 12:52

Ronin84 schreef:
BadWeather schreef:Misschien een beetje laat, maar is dit euvel ontstaan voor of na dat je de originele lamp voor Led vervangen hebt?

ervoor.
Ik ben op een dag thuis gekomen, en toen ik ongeveer 3 uur later weer wilde rijden, wou ze niet meer aanslaan.
De laatste 2 km ging wel een beetje stotterend bedenk ik me nu.


Misschien heb je het al gecontroleerd maar vonkt de bougie wel want zuigerveren zijn alleen een probleem bij compressie verlies maar dat had je ook al gecontroleerd neem ik aan.
Als tip trek alle kabelblokjes los van de verlichting en probeer dan eens te starten en slaat hij dan nog niet aan dan kan je er vanuit gaan dat eventueele kortsluiting niet daarzit.
Heb je na lang starten de bougie daarna gelijk eruit gedraaid om te zien of hij nat is of dat er wel degelijk brandstof in je cyclinder komt door even te ruiken bij de bougie opening in de cylinderkop en de zuiger op en neer te laten gaan.
ook allemaal in orde dan zou ik het bij het vliegwiel gaan zoeken, waar de censor van de CDI het vonkpunt/timing aangeeft kan zijn dat er vet/olie of vocht is binnen gedrongen en er daarom geen vonk is of kortsluiting in het ontstekings circuit mits de bougie niet vonkt en vonkt hij wel dan kan een gare CDI ook de oorzaak zijn en de timing niet meer klopt dan start hij ook niet meer.
Er kunnen maar twee oorzaken zijn waarom hij niet start, geen brandstof of geen vonk of vonk met verkeerde timing,
te lage compressie merk je meteen door even met de kickstarter zachtjes met de hand naar beneden te drukken en gaat dit heel makkelijk dan zal hij ook niet aanslaan door te weinig compressie, oorzaak is vaak ingesleten uitlaad klep of klep afdichting is op
zuiger/Zuigerveren kan maar dat gebeurt meestal na een warmloper of te lang met te weinig olie hebben gereden.
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten

Aanmelden  •  Registreer