adult photo sharingGeslaagd dus, en met glans want de cvt-riem ziet er echt nog niet versleten uit als ik de Symphony op de heftafel zet en de variokast opendraai.
screenshot windows 7als ik oud en nieuw naast elkaar hou is er echt maar weinig verschil te zien, aan de buitenkant absoluut geen sprake van kleine, laat staan grotere scheuren.
image uploadimage hosting 12mbMeten is weten, tijd dus voor de digitale schuifmaat en daar zien we dus wel verschil. De oude riem is 1,3 mm smaller geworden ten opzichte van de door de dealer geleverde nieuwe.
screenshot toolimage hosting websitesDe nieuwe riem, zie ik nu pas, is wel 9 mm korter. Ik ga de dealer wel vragen waarom dat zo is. De eerste riem was een Mitsuboshi, de huidige is een Bando (origineel van Sym) en of hij evengoed is zullen we de volgende 20.000 km weten.
Samengevat kan ik wel stellen dat het breken van een varioriem zo'n vaart niet loopt. Ik had er naar mijn gevoel nog gerust 10.000 km bij kunnen rijden.
Voorschrift van Sym was 12.000 km, ik deed er dus 30.000. en aan 30€ per stuk is dat toch een voordeel van 45€
Moet iedereen dat nu doen? langer met hun cvt doen? nee, allereerst heb ik bewust dit risico genomen omdat ik mijn scooter goed ken, weet hoe ik rijd en regelmatig controleer. En vooral, hoe ga je met je scooter om. Een 2-takt die snel optrekt en ook nog eens met z'n tweetjes rijd zal zeker vlugger aan een nieuwe riem toe zijn, en die situatie is volgens mij ook waarom de fabrikanten zo'n vlugge wissel in hun onderhoud zetten.