V-riem uitgestelde vervanging

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

V-riem uitgestelde vervanging

Bericht#1 » 28 okt 2016, 22:12

Dit topic word via de link toegevoegd aan Het Sym Symphony ST 50 cc review.
Voor mijn scooter, de Symphony ST dus, staat zowel voor de aandrijfriem als de variorollen een vervangingsinterval van 12.000 km.Nou heb ik een maand of 6 geleden de V snaar geinspecteerd en kwam tot e vaststelling dat de riem nog in uitstekende conditie was, ik heb mij dan gepermitteerd om nog eens extra 12.000 km hiermee te rijden. Dat was tot deze week dus, 24.000 km op de teller en zo zag de variokast eruit toen ik hem enkele dagen geleden opende.
https://s17.postimg.cc/koqkrru7j/V_rie ... T_50_1.jpg
Nog steeds gelijk nieuw dus, en als ik de nieuwe snaar er naast zag stelde ik vast dat er echt maar weinig verschil was tussen oud en nieuw, tijd voor de schuifmaat dus en daar stelde ik vast dat de oude snaar 1mm in breedte was afgenomen, nieuw was ze 18,3 mm breed en nu 17,3.
Dit was ook merkbaar onder het rijden omdat de topsnelheid iets afgenomen was.
Toch ga ik nog een licht risico nemen en deze snaar nog 6.000 km laten zitten, tussendoor misschien nog eens nakijken, maar dit zou nog moeten lukken.
https://s10.postimg.cc/wzu70fr09/V_rie ... T_50_2.jpg
Ik heb overigens zwaardere Dr. Pulley rollen gemonteerd, 7,5 gr ipv 6,5 gr, het verschil isniet wereldschokkend maar ik rijd nu dezelfde snelheid aan rustiger toerental. Ik vindt het fijner en aangenamer rijden.
Het verbruik is nu nog 1,63 liter/100 km
Laatst gewijzigd door bertocello op 27 mar 2017, 21:50, 1 keer totaal gewijzigd.
2 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Eric L

Re: V-riem uitgestelde vervanging

Bericht#2 » 28 okt 2016, 22:15

Goed bezig hoor en een zéér netjes verbruik!!!
Kan alleen de foto's (nog) niet openen.
0 x

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: V-riem uitgestelde vervanging

Bericht#3 » 29 okt 2016, 00:20

Zolang de snaar niet rafelt gewoon lekker laten zitten.
Het verschil in breedte kan je opvangen door een kortere glijbus te gebruiken i.c.m. een shimring.
Slijt de snaar, dan haal je de ring weg.
Plaats je een nieuwe snaar, dan zet je de ring er weer bij.
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

René K

Re: V-riem uitgestelde vervanging

Bericht#4 » 29 okt 2016, 09:10

"Zolang de snaar niet rafelt, gewoon laten zitten", wat dacht U van misschien o.a scheurtjes door uitdroging?
Door onwetendheid van toen der tijd met de Witte Honda Scoopy 50, nooit rollen en aandrijfriem vervangen en
bij 36.000 km weer ingeruild. Wel staat mij nog bij op een gegeven moment de hoge toeren bij het rijden.
Het is altijd mogelijk om bij controle de onderdelen een verlengde vervangingstermijn te laten ondergaan, maar ik ben er
zelf niet zo'n voorstander van. Maar kan natuurlijk wel, zouden we dat ook doen met eventueel de Distributieriem
van onze auto? De Dealer kan gewoon niet het risico nemen tegenover de klant en vervangt de onderdelen volgens
de aangegeven vervangingstermijn van de Fabrikant. Maar ja, wat we zelf doen.......
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: V-riem uitgestelde vervanging

Bericht#5 » 29 okt 2016, 10:55

Ik wil niet een betweters zijn maar ...

Als ik de foto van de V-snaar bekijk, is het mijn mening dat er scheurtjes te zien zijn tussen de vertandingen in. Als je de V-snaar demonteert en de tanden open vouwt, zal je zien dat de scheurtjes duidelijker te zien zijn en wellicht ernstiger dan je misschien denkt.

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
Symkee
Voormalig STN Lid
Berichten: 250

Re: V-riem uitgestelde vervanging

Bericht#6 » 29 okt 2016, 13:37

Ik vindt dit een slecht idee,kijk naar je handleiding van je scooter en hou je eraan.
wat je zegt kees,ik zie ook slechte plekken tussen de tanden,en de zijkanten zijn verhard
daarnogbij hij is te smal geworden wat meer trillingen in je snaar geeft.
ieder moet doen wat hij leuk vindt om kosten te drukken,maar als hij breekt is huilen.
0 x

Gebruikersavatar
motormuis
Voormalig STN Lid
Berichten: 6024

Re: V-riem uitgestelde vervanging

Bericht#7 » 29 okt 2016, 21:23

Symkee schreef:en de zijkanten zijn verhard

Over de zijkanten maak ik mij nog geen zorgen over. Immers de touwtjes zijn nog niet kapot. De snaar zou ... zeker nu het kouder wordt en dus het materiaal van de V-snaar wat stugger wordt.... door de haar scheurtjes zomaar kunnen knappen. Ook de rij stijl hierin ook een rol gaat spelen.

Maar goed idd ieder zijn eigen :)

Mtvrgrt kees
0 x

Gebruikersavatar
bertocello
Berichten: 1678

Re: V-riem uitgestelde vervanging

Bericht#8 » 29 okt 2016, 21:31

Da's nou zo handig aan een forum, je hoeft niet, en het is zelfs niet wenselijk dat ieder dezelfde mening heeft!
Ik ben wel van plan om,als ik dan toch besluit om te vervngen, de riem aan een zorgvuldig onderzoek te geven. Wie weet wat er dan nog boven water komt.
0 x
Sym Symphony ST 50 4t- 120.000 km Actuele kilometerstand -120.244 km.

Gebruikersavatar
stoyanov
Voormalig STN Lid
Berichten: 3621

Re: V-riem uitgestelde vervanging

Bericht#9 » 29 okt 2016, 21:55

bertocello schreef:Het verbruik is nu nog 1,63 liter/100 km


Bizar !
Ik zit aan de 1,82 liter.
Heb nieuwe vario gemonteerd.
Op naar de 1:60
0 x
Chapter Alphen aan den Rijn
Record op 1 dag: 285 KM
Zuinigheidsrecord: 1:54,7
Kymco Like (pekelfiets)
Kymco New Dink
The Bronze Adonis

René K

Re: V-riem uitgestelde vervanging

Bericht#10 » 29 okt 2016, 21:56

"de riem aan een zorgvuldig onderzoek te geven" toe maar, ik denk dat een monteur de zelfde conclusie trekt als Kees. :D
Bij mij beland zo'n riem in deze staat gewoon in de vuilnisbak en koop voor een paar tientjes wel een nieuwe aandrijfriem. 8-)
0 x

Social Media

   

Terug naar “Service beurten & reparaties”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

Aanmelden  •  Registreer